Inridning hos tränare

I

izza

Undrar hur lång tid ni brukar ha er häst hos tränare vid inridning. Har en 5-årig vallack som jag suttit in men han har fortfarande svårt att förstå tygeltagen helt och går undan för tryck på marken men inte riktigt under ryttare. Har svårt med gångarterna, är väldigt passig Hur långt kommer man vanligtvis på en månad? (En hel del av grunden är ju gjord) Mycket tacksam för svar utifrån era erfarenheter!

Sv: Inridning hos tränare

Vi har bara haft en häst som ridits in av tränare, och då på den gård där hästen växte upp. Vår häst reds in vid fyra års ålder och tränades lite lätt under ca tre-fyra månader med någon vila emellanåt. Detta inkluderade "allt" eftersom han inte bekantats med annat än avmaskning, verkning etc tidigare.

Den häst vi hämtade var en suveränt härlig och positiv krabat. Han hade fyra väl åtskilda gångarter och var riden utomhus, i ridhus och i paddock. Tölten kom liksom av sig själv så det var ingen "töltsättning" att tala om. Halt, svängar, halvhalter, gångartsfattningar t ex fanns på plats. Gick bra att både rida ensam och i sällskap och vi var klart imponerade av både häst och tränare.

Hur långt man hinner på en månad beror nog på hur tränaren värderar det arbete som är gjort, eller om de vill göra om en del av det. T ex passigheten, är det pga obalans hos häst eller ryttare, eller beror det på att hästen inte går fram/ inte förstår hjälperna osv? Viktigt är att ambitionsnivån hos kund och tränare överensstämmer och inte minst korresponderar med realistiska mål för tidsperioden.

Hur fort det går beror sen också på hur lätt hästen har för att lära in. En sak som går som en dans för A, kan vara obeskrivligt svår för B.

En förutsättning för att klara av gångartsridningen är att grundinridningen är avklarad, det är svårt att säga hur lång tid det krävs men först måste grundinridningen vara klar.

8 veckor vet jag att en pålle var hos tränaren, den var då grundligt tränad och det var enbart gångarter man inriktade sig på.

Men ju mindre utbildning hästen har, då tar det längre tid. Grundutbildningen är den som skall följa hästen genom hela livet, finns inte den är det nästan som att bygga ett hus utan grund. Det kommer att vara ett mycket skrangligt hus. ;)

Jag vill absolut slå ett slag för att låta en duktig tränare göra grundarbetet! Som Boj skriver är grundridningen ju trots allt något som ska följa hästen hela livet, och därför är det så viktigt att det blir rätt. Min yngsta är nyligen inriden av en professionell tränare och jag är SÅ nöjd med resultatet! Jag har hämtat hem en glad liten häst som är känslig skänkel, sits och hand och tycker att det är tokroligt att bli riden. :love: Jag hade definitivt inte kunnat få ett så bra resultat själv!

Samtidigt vill jag också påpeka vikten av att med allra största noggrannhet välja sin tränare; tävlingsmeriter och dylikt spelar ingen roll, för det är någon som DU som hästägare ska känna förtroende för, det är det viktiga. Lyssna gärna på omgivningen, men välj i slutändan personen som du känner dig trygg och lugn med. :)

asso om hästen inte kan nåt så kan den ju inte det. hallå? man kan ju inte lära den. samma som man inte kan lära gamla hundar att sitta. shit det verkar bara vara jag som vet nåt här. alla töntar vet ju inget daaaaah. :eek:

Tja, du verkar åtminstone vara ett levande bevis på dina egna teorier så till nåt mått kanske de stämmer. :devil:

Om hästägaren gjort något med hästen så den lärt sig att INTE vara känslig för tygel och skänkel tar det oftast mycket längre tid att reparera än om tränaren fått hästen från början :(

fillipluttis skrev:
asso om hästen inte kan nåt så kan den ju inte det. hallå? man kan ju inte lära den. samma som man inte kan lära gamla hundar att sitta. shit det verkar bara vara jag som vet nåt här. alla töntar vet ju inget daaaaah. :eek:

Så bra ridhästar är födda med sina kunskaper menar du? :rofl: :rofl:

Hur länge hade du din häst på träning? Kunde hon ingenting innan utan tränaren gjorde allt från början? Vad kul att det blev bra, grattis! :)

Hästen var van vid sadel, träns och människa på ryggen, inget mer. Vi beslutade oss för att ta två månaders grundridning, därefter en vila, därefter en period mest bestående av framåtridning i skog och mark och därefter en månads töltsättning hos tränare.

tror du att du skulle kunn aPM mig vem som du haade som tränare? vi har en fyraåring... så nästa år börjar det bli dags för henne.. :D

Den hästen som jag rider var på inridning i två veckor. Hon kunde inget innan hon kom dit. Hon lärde sig skritt, trav, galopp. Stanna och svänga typ. Jag började rida henne när hon kom därifrån och hon var väldigt stabil och trygg men kunde som sagt inte så mycket. Hon var du 4 år

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar