Sv: Inridning, HJÄLP!!
För det första; Hästen kan INGENTING ifrån början, vi måste lära den allt.
Jag håller inte alls med. Hästen kan läsa av kroppsspråk och vet vad de ska göra i många fall trots att man aldrig lärt dem någonting alls. Är de hästar som har haft en mamma och sällskap under uppväxten så är de absolut redan på det klara med att man flyttar sig för tryck eller ifall någon motar bort dem. Det är inte så att hästarna är som blanka blad när vi får dem, de har ju inte bara stått i en box helt isolerade.
Egentligen i praktiken kan vi lära hästen vad som helst. Vi kan lära den att springa när man drar i tygeln och stanna när man skänklar. Svänga höger när vi tar i vänster tygel osv. Hästen har ju ingen aning om vad som är rätt och fel, utan vi måste lära den. -Det får man aldrig glömma när man jobbar med unghästar.
Nej, det strider helt emot kroppsspråket och det är genom kroppsspråket vi rider hästarna. Tänk ett varv till på hur vi gör saker. Galoppfattningen är ett sådant bra exempel. Hur lär vi ut galoppskänkeln till nybörjare?
Jo, sitt ner i sadeln, ha stöd i tyglarna men håll lite mer på ytter. Så lägger du an ytter skänkel och flyttar fram inner skänkel lite.
Vad händer då hos hästen? Har vi lärt hästen kommandot att när jag människan gör såhär så förstår hästen att den ska fatta galopp?
Nej, vi håller på ytter och manar på hästen framåt på yttern. Så öppnar vi upp inner sida på hästen. Vad man gör är att man obalanserar hästen in i rätt galopp eftersom det är enklare att öppna upp galoppen dit det är "öppet".
Samma sak med halt. Hästen gör halt när vi på ett eller annat sätt gör motstånd för att de ska gå framåt. Det kan vara att man säger stopp med tygeln så att hästen får motstånd framåt, men vanliga känsliga hästar gör halt ifall du kniper ihop knäna hårt så att du gör motstånd mot hästens egna rörelse. Vi rider inte på kommandon, vi rider med kroppsspråk, balansering i form av vikthjälper, motstånd och blockering.
Du borde veta att när man rider in unghästar så rider vi mycket med vikthjälperna. Det är ju inte för att vi lärt hästen att följa vikthjälperna, det är ju för att hästen försöker balansera upp oss när vi lägger ojämn vikt. Och vi kan reglera farten i trav genom att rida lätt långsammare eller snabbare beroende på vad vi vill ha och hästen följer vår takt.
Vi lär inte hästarna en massa saker. Det enda vi lär hästarna är att vara mer lyhörda för oss som sitter på. Från början är det ledande tygeltag och riktiga vikthjälper, men ju mer "utbildade" hästarna blir ju mindre hjälper behövs.
Är det nån gång man ska lägga extra pengar och jobba mycket med tränare vid sidan så är det just under inridningen. -tycker jag..
Jag håller med. Men det verkar inte på TS som att TS tycker att det är en bra idé. Då får man hjälpa TS med de förutsättningarna som finns.