Inridning, HJÄLP!!

Sv: Inridning, HJÄLP!!

Det finns inte några alternativ mer än att hästen ska framåt.
Skit i om hon tar bettet. Använd spö och håll dig kvar.
Rid VARJE dag.

Man behöver inte använda spö på en unghäst... Och absolut inte rida varje dag på en 3 åring :mad: Förstör ju hästen ........
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Och som du skrev "aldrig lyft en hov innan hon kom till mig", då är din häst ohanterad? Då tar det meeer än några månader att rida in den. Låt din häst vänja sig vid allt som händer från marken innan du ens tänker tanken på att rida den. :)

Jag har ridit in endel hästar, många har varit helt ohanterade innan men det har inte tagit längre tid för det. Finns studier som visar att det tar lika lång tid för en häst att bli inriden som blivit mycket hanterad, som det gör för en ohanterad häst.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Jag tycker faktiskt att TS har fått lite konstiga svar.. så som att "det är bara att sitta upp och rida", och "hästen kan skänklarna från början" osv. osv. Det låter inte klokt egentligen!

För det första; Hästen kan INGENTING ifrån början, vi måste lära den allt. Till hjälp har vi våran ridkunskap, kunskap om hästens beteende och våran "ryttarkänsla". Hästar är mottrycks djur och vi måste LÄRA den att gå bort ifrån tryck. Hästen vet inte vad smackningar är, -det måste vi lära den. Tygeltag har de ingen aning om vad det är för något -vi måste LÄRA den vad det betyder.

Egentligen i praktiken kan vi lära hästen vad som helst. Vi kan lära den att springa när man drar i tygeln och stanna när man skänklar. Svänga höger när vi tar i vänster tygel osv. Hästen har ju ingen aning om vad som är rätt och fel, utan vi måste lära den. -Det får man aldrig glömma när man jobbar med unghästar.

Mitt tips är återigen att ta hjälp utav en duktig tränare som arbetar dagligen med olika unghästar.. eller alternativt skicka hästen på inridning. Den här första inridningsperioden är det viktigaste i hästens fortsatta liv som ridhäst. -Det är inget fel (snarare mycket bra) att skicka iväg den på inridning hos någon kunnig tränare. Är man inte helt "haj" på det här med unghästar så kommer du tjäna massor på det i längden. Hittar man en bra tränare som man kan jobba med regelbundet flera dagar i veckan så är det också super bra! för då lär man sig massor själv också. Plus att det kanske är roligare att rida in sin egna häst :).
Är det nån gång man ska lägga extra pengar och jobba mycket med tränare vid sidan så är det just under inridningen. -tycker jag..
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Taggad man blir på att fortsätta..!!:S. Dt jag har lärt henne är,,, svänga båda sidor, halt, skänkel, flytta . Och nej tänker inte rida henne varje dag, vill ha en hel häst kvar. Och hon är igång ca 2,3 ggr i veckan . Tömkörning eller longering i alla gångarter. Ute och går en, rids en dag. Spö NEJ! Ja hennes sadeln sitter super och är utprovad, känner igenom rygg efter rid. Lyta fötter funkar bättre nu, så hoppas att dt går att verka henne.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Nu vet jag inte var du rider men jag skulle ta och rida ut så mycket som möjligt. Skritta på lång tygel i skogen så att hästen lär sig var den sätter fötterna. Bygger mycket bättre än att bara skritta på plan mark. Ut i villaområden där det finns mycket att titta på osv. Miljöträning från ryggen helt enkelt.

Angående att hon slänger med huvudet och drar tyglarna ut handen på dig.
Jag har haft problem med hästar som drar tyglarna ur handen på mig men kom tillslut på att problemet låg hos mig. Problemet var att jag försökte vara så mjuk i handen som möjligt genom att enbart stänga handen till hälften och hålla helt löst i tygeln. Jag försökte även följa med med handen när hästen drog framåt, nedåt med huvudet (annars gör det ju ont i munnen på den), vilket gjorde att jag lutade mig framåt, kom i obalans och tappade tyglarna. Man är inte så smart jämt ;). Men nu försöker jag sträcka på mig, sluta handen helt och inte be om ursäkt för att jag håller i tygeln. Hästens huvud ska följa min hand inte tvärt om.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

För det första; Hästen kan INGENTING ifrån början, vi måste lära den allt.
Jag håller inte alls med. Hästen kan läsa av kroppsspråk och vet vad de ska göra i många fall trots att man aldrig lärt dem någonting alls. Är de hästar som har haft en mamma och sällskap under uppväxten så är de absolut redan på det klara med att man flyttar sig för tryck eller ifall någon motar bort dem. Det är inte så att hästarna är som blanka blad när vi får dem, de har ju inte bara stått i en box helt isolerade.

Egentligen i praktiken kan vi lära hästen vad som helst. Vi kan lära den att springa när man drar i tygeln och stanna när man skänklar. Svänga höger när vi tar i vänster tygel osv. Hästen har ju ingen aning om vad som är rätt och fel, utan vi måste lära den. -Det får man aldrig glömma när man jobbar med unghästar.
Nej, det strider helt emot kroppsspråket och det är genom kroppsspråket vi rider hästarna. Tänk ett varv till på hur vi gör saker. Galoppfattningen är ett sådant bra exempel. Hur lär vi ut galoppskänkeln till nybörjare?
Jo, sitt ner i sadeln, ha stöd i tyglarna men håll lite mer på ytter. Så lägger du an ytter skänkel och flyttar fram inner skänkel lite.

Vad händer då hos hästen? Har vi lärt hästen kommandot att när jag människan gör såhär så förstår hästen att den ska fatta galopp?
Nej, vi håller på ytter och manar på hästen framåt på yttern. Så öppnar vi upp inner sida på hästen. Vad man gör är att man obalanserar hästen in i rätt galopp eftersom det är enklare att öppna upp galoppen dit det är "öppet".

Samma sak med halt. Hästen gör halt när vi på ett eller annat sätt gör motstånd för att de ska gå framåt. Det kan vara att man säger stopp med tygeln så att hästen får motstånd framåt, men vanliga känsliga hästar gör halt ifall du kniper ihop knäna hårt så att du gör motstånd mot hästens egna rörelse. Vi rider inte på kommandon, vi rider med kroppsspråk, balansering i form av vikthjälper, motstånd och blockering.

Du borde veta att när man rider in unghästar så rider vi mycket med vikthjälperna. Det är ju inte för att vi lärt hästen att följa vikthjälperna, det är ju för att hästen försöker balansera upp oss när vi lägger ojämn vikt. Och vi kan reglera farten i trav genom att rida lätt långsammare eller snabbare beroende på vad vi vill ha och hästen följer vår takt.

Vi lär inte hästarna en massa saker. Det enda vi lär hästarna är att vara mer lyhörda för oss som sitter på. Från början är det ledande tygeltag och riktiga vikthjälper, men ju mer "utbildade" hästarna blir ju mindre hjälper behövs.

Är det nån gång man ska lägga extra pengar och jobba mycket med tränare vid sidan så är det just under inridningen. -tycker jag..
Jag håller med. Men det verkar inte på TS som att TS tycker att det är en bra idé. Då får man hjälpa TS med de förutsättningarna som finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Jag håller inte alls med. Hästen kan läsa av kroppsspråk och vet vad de ska göra i många fall trots att man aldrig lärt dem någonting alls. Är de hästar som har haft en mamma och sällskap under uppväxten så är de absolut redan på det klara med att man flyttar sig för tryck eller ifall någon motar bort dem. Det är inte så att hästarna är som blanka blad när vi får dem, de har ju inte bara stått i en box helt isolerade.

Flytta sig för tryck för de inte. Börjar man trycka och "putta" på hästen så kommer den trycka tillbaka. Men däremot har den lärt sig att gå utan om man motar bort den, ja.

Nej, det strider helt emot kroppsspråket och det är genom kroppsspråket vi rider hästarna. Tänk ett varv till på hur vi gör saker. Galoppfattningen är ett sådant bra exempel. Hur lär vi ut galoppskänkeln till nybörjare?
Jo, sitt ner i sadeln, ha stöd i tyglarna men håll lite mer på ytter. Så lägger du an ytter skänkel och flyttar fram inner skänkel lite.

Vad händer då hos hästen? Har vi lärt hästen kommandot att när jag människan gör såhär så förstår hästen att den ska fatta galopp?
Nej, vi håller på ytter och manar på hästen framåt på yttern. Så öppnar vi upp inner sida på hästen. Vad man gör är att man obalanserar hästen in i rätt galopp eftersom det är enklare att öppna upp galoppen dit det är "öppet".

Samma sak med halt. Hästen gör halt när vi på ett eller annat sätt gör motstånd för att de ska gå framåt. Det kan vara att man säger stopp med tygeln så att hästen får motstånd framåt, men vanliga känsliga hästar gör halt ifall du kniper ihop knäna hårt så att du gör motstånd mot hästens egna rörelse. Vi rider inte på kommandon, vi rider med kroppsspråk, balansering i form av vikthjälper, motstånd och blockering.

Du borde veta att när man rider in unghästar så rider vi mycket med vikthjälperna. Det är ju inte för att vi lärt hästen att följa vikthjälperna, det är ju för att hästen försöker balansera upp oss när vi lägger ojämn vikt. Och vi kan reglera farten i trav genom att rida lätt långsammare eller snabbare beroende på vad vi vill ha och hästen följer vår takt.

Vi lär inte hästarna en massa saker. Det enda vi lär hästarna är att vara mer lyhörda för oss som sitter på. Från början är det ledande tygeltag och riktiga vikthjälper, men ju mer "utbildade" hästarna blir ju mindre hjälper behövs.


Jag håller med. Men det verkar inte på TS som att TS tycker att det är en bra idé. Då får man hjälpa TS med de förutsättningarna som finns.

Ja, jag håller med dig. Hästen lyssnar på vikt hjälperna och man kan göra mycket med kroppsspråket. Men det är dumt att "säga" det till någon som inte har unghäst vana. För många hoppar upp och tror att hästen ska lyssna på en gång. Den måste fortfarande lära sig vad skänkeln betyder och bettets inverkan. Man kan inte bara dra i tygeln och tro att hästen ska stanna. Eller skänkla hej vilt och tro att hästen ska gå fram för det.

Jag ville vara övertydlig och "visa" att man måste lära hästen grunderna. Man kan inte hoppa upp och tro att hästens förstår vad vi menar.

För mig är det iallafall lättare att förklara för någon utan unghäst vana att man ska se hästen som ett "blankt papper". -man måste lära den hjälperna.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Jag är av åsikten att det "bara är att rida" - under förutsättning att man kan rida och har kunskap om hur man utnyttjar röst- och vikthjälper. Är hästen hanterad på ett vettigt sätt så är det givetvis av godo.

Jag har ridit in åtskilliga hästar i mina dagar (kanske inte så många som Ramona, men ändå). Har hästen förtroende för dig som ryttare och du tänker framåt, framåt och visar med tydlighet vad du vill, så går det för det mesta vägen utan större bekymmer.

Dubbla budskap, osäkerhet, irritation, obalans och nervositet är största risken med att en inridning går fel.

Givetvis måste ryttaren veta vad hon gör och syftet med det hon gör.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Måste bara lägga till att bara för att man rider en häst varje dag betyder det inte att hästen blir förstörd. När det kommer till unghästar behöver man inte rida långa pass, de kan vara riktigt korta så länge man får igenom det man ville. Ett pass kan exempelvis bestå av att man vill träna på förflyttning för skänklarna, och när hästen förstått vad man ville och lyssnar bra kan man berömma och sluta...
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Jag är av åsikten att det "bara är att rida" - under förutsättning att man kan rida och har kunskap om hur man utnyttjar röst- och vikthjälper. Är hästen hanterad på ett vettigt sätt så är det givetvis av godo.

Jag har ridit in åtskilliga hästar i mina dagar (kanske inte så många som Ramona, men ändå). Har hästen förtroende för dig som ryttare och du tänker framåt, framåt och visar med tydlighet vad du vill, så går det för det mesta vägen utan större bekymmer.

Dubbla budskap, osäkerhet, irritation, obalans och nervositet är största risken med att en inridning går fel.

Givetvis måste ryttaren veta vad hon gör och syftet med det hon gör.

Jag håller med till viss del. Att man måste ha kunskap som ryttare (A-O) är tydlig med vad man vill osv.

Men det här med rösthjälper. Hur får du hästen att förstå dem? det är inte bara att sitta upp och smacka. Hästen vet från början inte vad det ljudet betyder.

Att bara sitta upp och förlita sig på stora ledande tygeltag, röstkommandon(som hästen inte egentligen förstår) och sitt kroppsspråk ger en okänslig häst.

Jag tycker att det är viktigt att man har någon slags rödtråd i det man gör. Hästen ska känna igen sig och få förutsättningar till att göra rätt. ex. jag använder repgrimma i grundläggande markövningar, sen när jag rider har jag från början repgrimman under tränset (fäster tygeln genom bettringen till repgrimman) för att hästen ska känna igen sig, då den lärt sig repgrimmans funktion.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp