Inridning, HJÄLP!!

IseeU

Trådstartare
Har börjat lite smått att rida in ett varmblodssto på 3 år. Aldrig gått på trav, eller tränat det.Bara gått i hagen.

Jag har tömkört henne och longerat in henne. Men sen?! Har suttit och skritta runt lite men nu har hon börjat att släng med huvudet, tar bettet och dra ner huvudet. Skiter i att lyssna på något:cry:
Trotsar hon mig bara eller vad ska jag göra?

Hon rids en gång i vecka, en dag töm/longering 15-20min. Sedan andra dagar ute och går antligen med grimma eller träns.

Samma sak med att kratsar hovarna, hon har ALDRIG lyft en hov innan hon kom till mig. Varje gång jag försöker lägger hon sig eller kastar sig. Så har tagit rådet av min kiro att ha ett grimskaft så orkar hålla emot lite så hon inte får som hon vill. Eller är det helt fel? Tar ner fotet så fort hon står still och berömmer..
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Låter som att du inte har någon erfarenhet av inridning ö.h.t och knappt av unghästar alls så jag tycker du ska ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig både när det gäller själva ridningen och hanteringen.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Har du ridtit in hästar förut? Hur mycket erfarenheter har du av unghästar sen tidigare?

Hur länge har du hållt på med henne. Kanske helt enkelt behöver en paus. Låter inte som att hon testar utan för mig verkar det mer som att det blivit för mycket. Låt henne vara ett tag. Går det inte framåt så undvik att gå bakåt. Är det något som inte får bli fel så är det inridningen.

Jag hade skickat iväg hästen till en inridare. Hittade själv en jättebra person som lät mig vara med hela vägen. Så det var jag som red in hästen men jag hade hela tiden en kunnig person med som hjälpte till att få det rätt. Jag hade säkert kunnat fixa det själv, men ville som sagt inte att det skulle bli några fel.

Sen angående hovarna så hade jag inte haft ett grimskaft till hjälp. Träna korta stunder bara. Stå inte och traggla och tänk att du måste vinna. Utan lyft hovarna korta stunder istället för att hålla i tills du får en reaktion. Därefter utökar du tiden.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Det finns tre ledord när man håller på med unghästridning: framåt, framåt och framåt

Alltså fram, fram tills man känner att hästen tar stöd på bettet. (Och nu poppade en intressant tanke upp i min hjärna - är det detta att "gå på tygeln" betyder från början? Att böja på nacken betyder ju inte att de är på tygeln, men det kommer så småningom som en effekt av att hästen går fram till bettet och orkar bära sig.)

Så fort din häst börjar joxa med huvudet ska hon drivas framåt tills hon slutar. Ett dressyrspö är bra att ha då kan man peta bak på rumpan - det fattar de mycket bättre i början än skänkelhjälper, rösten är också ett mycket bra verktyg.

Du behöver helt klart hjälp av en tränare som kan se er i verkligheten, innan problemen blir värre.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Jag måste hålla med övriga. Jag tycker du ska ta hjälp av någon erfaren med inridning och hantering. Det låter som du är ovan att lära in sånt. Man måste ha rätt mycket erfarenhet för att inte göra fel och befästa problembeteenden med unghästar.
Tar du hjälp nu slipper du större problem sen.:)

Att hästen inte vill lyfta fötterna kan vara balansproblem. Det är inte helt ovanligt hos unga hästar. Ställ upp benen lite brett på henne i en bra triangel med de ben som ska bära innan du försöker lyfta.

Inridningen behöver du mer hjälp med än bara via ett forum.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Okej, ja jag har ridit in hästar innan. Undrade mer vad jag ska göra när hon drar huvudet fram och tillbaka=)Det jag brukar göra är att mana fram hemme och ge henne mer stöd, men så fort vi ska skritta av så börjar det igen och hon skiter i vilket liksom?

Hon har jag hållt på med sen i sommras, fick bara gå och leka med kompisar under hela sommaren. Var där ooch rykta och lärde känna. Så i sen september började jag träna träns m.m. Var inga problem med något. själva TRÄNINGEN har bara varitca 1-2 ggr i veckan. Ska ställa av henne under dec till feb nu.

Har haft tränare här, men fick till svar att hon vill att hästen ska kunna mer?:( Hittar ingen annan i rimlig prisklass.
Hur mkt kostar det att skicka iväg häst på inridning?
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Det låter som att hästen helt enkelt inte vet vad den ska göra. Troligtvis tar du i tygeln och hästen vet inte vad som förväntas av den eller vad den ska göra, därför drar den ner huvudet och stretar emot. Man kan inte bara sitta upp och tro att hästen ska kunna det.

Tycker det verkar smidigast att skicka iväg hästen på inridning.. det behöver inte vara så dyrt faktiskt och det är verkligen en investering! :) Den här perioden är den viktigaste i hästens fortsatta liv som ridhäst. Grunden är oerhört viktigt!! och har man inte en stabil grund att stå på så kommer man aldrig kunna ta sig vidare heller...
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Jag tycker du ska "backa bandet lite" och gå tillbaka lite grann. Hästar kan ta flera steg uppåt i sin utveckling och sedan backa tillbaka lite. Då bör man acceptera det och inte hela tiden ha för höga krav att det ska gå framåt.

Ge hästen en paus, både för hästens skull och din egen skull. Då får du samtidigt chansen att läsa på, kanske rådfråga någon och kanske hitta någon tränare som kan hjälpa dig. :)

Det är inte alltid lätt och det tar TID, herre gud hästen är 3 år ;)

Tycker inte du ska kasta in handduken än och skicka iväg hästen. Det är djur det handlar om och ibland är TID och TÅLAMOD en bra kombination.:banana:

För övrigt har låtit någon kolla munnen på hästen?? Har du provat byta bett etc. Något irriterar ju hästen uppenbarligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Skrev ju att hästen ska vila nu i dec till feb. Munnen kollad hela hästen är kollad med vet och kiro.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Verkar som din erfarenhet av unghästar inte är så stor. Och då är en tränare det viktigaste för dig! (har själv unghäst som jag ridit in för några månader sen och har tagit hjälp av tränare).
Alla hästar är olika, en del kräver oerhört mycket tid, vissa kräver knappt någon alls. Jobba från marken, mycket. En häst kan röra på sig flera gånger i veckan, även 3 åringar. Ridningen kanske är ett steg för långt för din häst just nu. Kollat så sadeln ligger som den ska? Och som du skrev "aldrig lyft en hov innan hon kom till mig", då är din häst ohanterad? Då tar det meeer än några månader att rida in den. Låt din häst vänja sig vid allt som händer från marken innan du ens tänker tanken på att rida den. :)
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Svänger hon bra när du tömkör henne? Alltså tömkör på riktigt, inte longerar med två tömmar. Svänger hon, stannar som hon ska etc så är det egentligen bara att hoppa upp och rida.

Hästar flyttar sig naturligt för tryck, så man behöver inte lära dem vad skänklarna betyder.

Jag håller inte med om vad de andra säger att du ska ta flera steg tillbaka. Hästen är ju inte ens inriden, varför ska du ta flera steg tillbaka liksom? Bättre att rida in hästen ordentligt och låta den vila sen. Att arbeta hästen två gånger i veckan är enligt mig alldeles för lite, du behöver arbeta hästen mer än så för att du ska få några resultat. Det du hinner bygga upp i form av muskler och balans, men även kunnande har hästen tappat tills nästa gång.

Bättre att rida hästen kortare pass lite oftare än att ha flera dagars vila emellan.

Upp i sadeln och rid. Hästen är grön och kommer inte att svara såsom en inriden häst gör, men efter några gånger kommer du att känna enorm skillnad.

Sen ska du givetvis ta hjälp av en tränare så att du vet att du är på rätt väg.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Hästar flyttar sig naturligt för tryck, så man behöver inte lära dem vad skänklarna betyder.

Jag har lärt mig att hästar är mot-trycksdjur (hur sjutton man nu stavar det på ett vettigt sätt;)) och att man därför måste just lära dem att gå undan för tryck. Ingen unghäst som man sitter på första gången förstår vad skänkeln betyder. Det får man lära dem gneom att använda rösten (och peta med spö) som de ska ha lärt sig innebörden av innan vid longering. För att sedan lägga till skänkeln så att de förstår vad vi vill med vårt "klämmande".
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Ingen unghäst som man sitter på första gången förstår vad skänkeln betyder. Det får man lära dem gneom att använda rösten (och peta med spö) som de ska ha lärt sig innebörden av innan vid longering. För att sedan lägga till skänkeln så att de förstår vad vi vill med vårt "klämmande".
Jag har ridit in flera hundra hästar i mina dagar och jag har aldrig använt rösten eller spö för att flytta hästen.

Hästar är från början lärda att man flyttar sig för tryck. När vi rider in unghästarna så är ju inte det första gången vi hanterar hästarna. Hästarna är ju hanterade under ett par år innan inridningen påbörjas. De har stått uppbundna på gången eller blivit hanterade i stallet och vet således att när någon petar på mig så ska jag flytta mig längre ditåt.

Skänklarna går på samtidigt vilket innebär att hästarna går framåt. Det har aldrig hänt att jag hoppat upp på en häst för första gången och denne inte flyttat sig för skänklarna. Sen gör de ju inte perfekta skänkelvikningar precis, men framåt brukar alltid gå bra.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

*KL*

Jag instämmer med Ramona!

Det kan vara så att hästen är uttråkad av att "skritta runt". Det är nog dags för lite mer koncentrationskrävande övningar. Tag ledande tygeltag, lägg till ytterskänkeln och flytta henne åt sidan och gå fram, åt andra hållet och gå fram. Ge efter på tygeln och beröm när hon bjuder framåt. Gör halt och mana henne framåt. Var aktiv och visa att det är du som styr vad som sker.

Rid en liten stund varje dag så hon förstår vad som förväntas av henne. Snart blir ridningen en vana.

Vad gäller lyfta hovar så hade jag där också varit kvick. Upp med hoven och släpp ned. Beröm och gör om.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Hästar flyttar sig naturligt för tryck, så man behöver inte lära dem vad skänklarna betyder.

.................

Hästar är från början lärda att man flyttar sig för tryck.
Precis! Vi måste LÄRA dem att flytta sig för tryck, det var mest det jag ville åt. Sen beror det ju på hur noga grundarbetet innan uppsittning är gjort.

Med röst och spö menar jag får att få hästen att förstå att det är framåt vi vill, inte sidled (att skänkel betyder framåt alltså).
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Hästar flyttar sig naturligt för tryck, så man behöver inte lära dem vad skänklarna betyder.

.................

Hästar är från början lärda att man flyttar sig för tryck.
Precis! Vi måste LÄRA dem att flytta sig för tryck, det var mest det jag ville åt. Sen beror det ju på hur noga grundarbetet innan uppsittning är gjort.

Med röst och spö menar jag får att få hästen att förstå att det är framåt vi vill, inte sidled (att skänkel betyder framåt alltså).

Men hästen går ju framåt, men håller på och trixar med huvudet om jag förstd ts rätt?
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Ja det var lite OT, jag reagerade bara på denna mening som kan ge lite fel signaler:

Hästar flyttar sig naturligt för tryck, så man behöver inte lära dem vad skänklarna betyder.
 
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Ja det var lite OT, jag reagerade bara på denna mening som kan ge lite fel signaler:

Hästar flyttar sig naturligt för tryck, så man behöver inte lära dem vad skänklarna betyder.

ok. Som Ramona var inne på så beror det också på hur väldresserad hästen är för tömkörning. Om tömkörningen är grundligt gjord så borde hästen förstå och respektera framåtdrivande röst och stanna på kommando. Hon borde också kunna förflytta sig i olika riktningar med framåtbjudning.

Min erfarenhet av unghästträning är att det "bara är att sitta upp och rida" på en häst som blivit hanterad och fostrad att lyssna på ryttaren från marken.

Framåt skall hästen gå i alla lägen. Om inte, så kan det bero på att hästen inte förstår, eller så har man hållt på för länge så hästen blivit alltför trött. Om TS tömkörning har varit av typen longering så har hon inte blivit "riden" från marken. Jag tycker att det är klokt att gå snett bakom hästen för att få den att gå framåt utan att ha tömköraren i sikte. Att bjuda framåt utan ledning, så att säga. På så sätt blir hästen van att gå fram utan "stöd".

Korta pass med regelbundenhet är enligt min mening bäst för att befästa vanan att ha ryttare på ryggen. Lugn, glad och trygg röst är också värdefullt.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning, HJÄLP!!

Det finns inte några alternativ mer än att hästen ska framåt.
Skit i om hon tar bettet. Använd spö och håll dig kvar.
Rid VARJE dag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp