Inridning- Hästen snurrar runt?!

E

Emelie_Martinsson

Hej Hej alla häst människor!
Håller på att rida in en häst.
Har varit sutten på en 2 gånger innan, men fick ont i ryggen och "sköt rygg" så nu får vi börja om på nytt.
Jag kan hänga på hästen utan bekymmer, sprattla med armar och ben och prata utan att han blir rädd.

Men när jag blir tagen i benet och ska få hjälp att hoppa upp så börjar han snurra, snurra snurra och snurra, han kan inte stå still på stället. Men när jag väl är uppe står han still, och när vi skrittar när jag ligger på hans rygg är han hur cool som helst.
Jag kan hoppa upp på honom när jag står på en pall, då står han still.

Vad ska jag göra för att han ska stå still när jag får hjälp att hoppa upp?
Någon som har erfarenhet? Kram

Sv: Inridning- Hästen snurrar runt?!

Vad ska jag göra för att han ska stå still när jag får hjälp att hoppa upp?
Någon som har erfarenhet? Kram

Mitt sto gick jättebra att köra med draglinor och grejor så länge jag var själv med henne. Men så snart nån annan kom i närheten och skulle hjälpa till att hålla i något var hon jättevimsig, precis som hon inte litade på personerna, behövde hålla reda på dem och snurrade runt för att hålla koll. Kanske är det nåt liknande din häst känner? För min del slutade det med att jag avbröt "inkörningen" till bättre tider. Har ingen lösning men det är iallafall en erfarenhet.

Så... varför inte fortsätta hoppa upp från pall tills hästen är riktigt trygg?

Sv: Inridning- Hästen snurrar runt?!

eftersom hästen snurrar nät du hoppar upp utan pall hade jag inte gjort det till en början.. rider själv in en unghäst nu och han tycker att det är jättejobbigt när jag ska hoppa upp från marken.. backar och snurrar går fram och snurrar igen.. så jag hoppar alltid på med hjälp av pall!
jag har nu kommit till traven i inridningen och jag tänker vänta lite med att hoppa upp utan pall tills han är mer redo, och har mer muskler, självklart så behöver man ju hoppa upp utan pall men jag väntar lite med det som sagt, och tränar på ridningen och att allt ska klaffa. med tiden slutar de nog med den dumheten.
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama