inridning galopp ämmne????

K

Krutis

Hej! någon som kan hjälpa mig?!? Jag har en arab som blir 2 år 19 mars i år och jag vill veta när jag kan påbörja inridningen, jag har fått lite olika bud vad det gäller hans ras och då är det oftast att dom är tidiga och att man kan påbörja inridningen tidigare på dom , men jag vill inte göra något som försvårar hans tillväxt eller på något annat sätt har en dålig in verkan. Snälla hjälp mig om du kan!

Har du tänkt att sätta den i träning eller träna själv?

Jag för min del hade tagit kontakt med någon tränare som tränar araber och bett dom om hjälp.

Jag vill inte lämna bort honom jag vill göra det själv litar inte på andra tyvärr, han är för underbar för att ta den risken, planerna är att sätta igång honom och blir det inget så är det skit samma, för han är min kompis och att han har det bra är prio ett! Jag har ett enda mål och det är att hitta ett gemensamt intresse för att vi ska kunna ha det kul i hop länge, jag får helt enkelt anpassa mig efter honom. Har redan kört in honom och det tycker han är skoj. Funkar bra och det är det viktigaste!
:bump:

Om du bor så långt norrut som Luleå så blir det inte särskilt praktiskt att ha en galoppör på hemmaplan.
Då kan du gott vänta med inridningen, dvs den uppsuttna delen tills efter nyår.
Visst kan man börja betydligt tidigare, men då gäller det att man har en utvecklad häst som inte är valpig, samt att man är oerhört lyhörd för minsta tecken från hästen om man gått för fort fram, det gäller både psykiskt och fysiskt.
Nyfiken i en strut, vad har han för stam?

Vi rider in galopparna nu, börja med skritt och när det funkar lite trav. sen kan man trava ca tio minuter tills hästen inte tycker det är några problem... när vädret blir finare och banorna bra börjar man galoppera... de flesta löpen för tvååringar är inte förrän i augusti ändå. bättre börja nu och låta honom vila när han växer än att bli stressad sen. tycker jag.

Fast vi i sverige har inte börjat med 2-åringslöp för araberna, men det kanske inte du vet?

Jag har dock massor av trevliga erbjudanden för mig och min häst när han är klar för start, vi är erbjudna att bo och säsongsarbeta i skåne, och skåne är vad jag fattar galoppens mecka.. :) Så då kan jag gott stanna här uppe i Luleå och träna i lugn och ro tills han är redo. Om det är när han är 4år eller inte alls återstår att se.. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: IngelaH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar