inridning eller inkörning?

S

szanna

vad brukar ni börja med, inkörningen eller inridningen?
och ser ni någon fördel med att välja det ena framför det andra?

har nämligen själv alltid börjat med inkörningen och sedan fortsatt med inridningen. och det har fungerat skitbra. men den här gången så har jag ingen passande sele, så jag hade tänkt börja med inridningen. får se hur det går...

Sv: inridning eller inkörning?

Generellt brukar man väl börja med körningen för att det kan göras tidigare, det belastar inte hästen på samma sätt som ridningen.

Men är hästen vuxen nog i kroppen att ridas spelar det nog inte så stor roll?

jo det vet jag. det var inte så jag menade, jag funderade mest överlag om det var några som gjorde "omvänt" och hur det gick osv.

jo, han känns "färdig" i kroppen, så det är därför vi börjat snegla lite på sadeln.

har dock alltid tyckt att inkörningen är naturligt att bröja med. men när jag köpte honom nu för en månad sen så hade de inte hanterat honom särskilt mycket, han har gått i flock.

Jag tycker det är bra om man ser till och tömkör, longerar, vänjer de vid sadeln osv.
Innan man börjar med ridningen eller körningen. Men tömkörning är ju bra, för de stärker
sig ju rätt bra då anser jag. Men som föregående talare sa så är det nog lugnt att börja
rida hästen också innan inkörningen, om hästen är färdig för det.

Hästen accepterar kanske utrustningen som den har på sig lättare då man inte sitter på den. Så därför kan ju inkörning vara bäst att göra först...att den är van vid utrustningen och så...nä jag är inget proffs när det gäller det här men det är så jag tänker...fast det borde ju inte spela någon roll.

jo jag har också funderat på det. det med acceptansen av utrustningen och så. det har ju alltid gått bra innan då vi har kört in dem först. när man sitter på dem första gången brukar de mest vända på huvudet och se lite förbryllade ut eftersom man inte är bakom dem eller bredvid dem!

men tömkörningen ser jag som något så grundläggande att jag inte tog med det. det tycker jag ska ingå i varje hästs grundutbildning...
men det är nog kanske bara jag som tycker det.

haha, det är lugnt. ville bara höra om andras erfarenheter och tankar. vi har ju som sagt alltid kört in först. men det är ju enklare rent tidsmässigt och så att rida in.

szanna skrev:
men tömkörningen ser jag som något så grundläggande att jag inte tog med det. det tycker jag ska ingå i varje hästs grundutbildning...
men det är nog kanske bara jag som tycker det.

:D Nä det är det inte. Håller med - man har sån oerhörd nytta och glädje av tömkörningen, det är VÄL värt den där sega perioden innan hästen riktigt fattat vad det handlar omo ch börjar tycka det är helkul. :p

Jag tror egentligen inte att det har någon betydelse, då jag har använt mig av båda. Inkörd före riden, och riden före inkörd. Båda hästarna har blivit trevliga rid- och körhästar. Fördelen är ju den att man har mycket hjälp av det ena, när man börjar jobba med det andra.

Kommer att börja med inkörningen på min kille.
Tänkte börja tömköra nästa höst då han är 1½ år, för att sedan köra in på våren.
Medans inridningen väntar jag med tills han är iaf närmare 3 år.

Om jag hade en unghäst skulle jag nog börja med körningen, dels för att man kan börja med den tidigare och jag anser att ju förr man lär hästen vad hjälperna betyder desto bättre... En inkörd häst är dessutom van vid att det hänger grejer på och runt den, det underlättar när man sedan ska lägga på sadel och sitta upp, det blir liksom inte en så stor grej av det då.

hehe, gött!
ja, jag känner det med, man får igen så himla mycket senare!

ja, precis. det var så jag tänkte. fast ja, som jag inte visste då...
men vad bra att någon verkligen har gjort både och!

precis så gjorde jag med den shettispojken jag jobbar med.
men nu har jag ju köpt min egen nu när han var två år, och han har mest gått i flock hela tiden. så ja, han är inte särskilt hanterad, på både gott och ont!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
957
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama