Inridning av tvååring

T

Trizzla

Hörde om en tjej som satt in sin tvååriga fjording, är verkligen inte det lite väl tiden va ? Så vitt jag vet så ska de ju ridas in som fyraåringar ?!

Sv: Inridning av tvååring

Som jag ser det är det stor skillnad på att "sitta in" och "rida in". Jag vänjer mina unga hästar vid utrustning och vikt vid 2 års ålder=sitta in...och rider in när dom är 3.

Vad jag har hört så har inte fjordingen växt klart förens vid fyra års ålder och då är redo för inridning då kanske det skulle passa bättre att "sitta" in vid tre år ålder i så fall än att sitta på ngn som är knappt två år

Att "sitta in" betyder att man lär hästen stå still och acceptera att man kliver upp. Det innebär inte att den ska ridas i arbete på nåt sätt. Vissa hästar är färdiga tidigare än andra och man får bedöma efter det, vad som är lämpligt. Det går inte att bedöma efter att enbart ha hört att en häst är 2 år eller av viss ras och förskräckas över det. Jag blir då inte förskräckt...;)

jag satt in min tje när hon var 1 år. skickade upp en kompis lilla syster på max 10 kg på henne i 10 sek några gånger mellan hon var 1-2 sen satt jag upp på henne själv "satt in henne". nu när hon är tre har jag ridit in henne å allt har gått lysande bra. hon är en arab korsning

Okej , Jo men detta var inga tio kilos och det var inget bara suttit upp heller utan ute i skogen ...med full utrustning och en full vuxen människa på ryggen ... Tyckte bara att det såg otroligt gör dumt ut eftersom hästen verkligen inte var värdig utvecklad

Senast ändrad av en moderator:

Nej men efter att ha sett på ett foto så tyckte jag att hästaen verkligen inte såg mogen ut för det... Och detta var inget bara "lära sitta upp" Detta var mer än så ...

Bara för att hästen inte har växt klart betyder det inte att den inte kan belastas. Muskelomvandlingen stimuleras samt att hästen får bättre lungkapacitet. Dessutom skapas grundkondition upp till ca 3-4 års ålder.

Sen måste man självklart se till individen, och i detta fall har jag ju varken sett häst eller ryttare, så jag pratar mest i generella termer.

jag satt in min tje när hon var 1 år. skickade upp en kompis lilla syster på max 10 kg på henne i 10 sek några gånger mellan hon var 1-2 sen satt jag upp på henne själv "satt in henne". nu när hon är tre har jag ridit in henne å allt har gått lysande bra. hon är en arab korsning

10 kilo?
så du satte upp en ettåring på ryggen?
men jag fattar vad du menar, och jag håller med er andra.

galoppörer rids ju in jättetidigt, och det är ju deras yrke att ha ryttare på ryggen. så om det vore farligt sätter de ju käppar i hjulet för sig själva.

Det är dock att överdriva. En unghäst måste få va unghäst, precis som barn ska va barn.

jag förstår inte hur det kan vara ok "att bara sitta in" hästen vid 2 års ålder..den är fortfarande inte färdig vuxen förns vid 4, ja ibland senare.

varför ska det vara så bråttomt ?

Folk kanske förstår och kan bättre nu förtiden också!:idea:
Och som folk sagt, är det inte samma sak som att sitta och rida. Finns ju folk som lägger sadlar på sina 1 åringar bara för vanans skull.

nää, vi tror oss veta att det inte är skadligt att rida in dem tidigare. vi väljer att förtränga sanningen då hästarna ska ut så fort som möjligt och tjäna pengar på diverse tävlingsbanor..det sägs vara oekonomiskt att vänta..
hur kan det då komma sig att så många unga, trasiga hästar kommer in på vet kliniker varje år för behandling av sina förslitnings skador ?

Min fjording "satt" vi in när han var 2 1/2 år. Inridning började vid 3 års ålder. Nu är han 4 och håller på att utbildas för fullt. Jag tycker att de är bättre att belasta dem lagom än att de bara ska gå. Varken senor, skelett eller muskler blir bättre av att gå och inget göra.

*KL*

Frågan är hur många som är kunniga att aväga att det är *RÄTT* Belastning man har i det arbetet man gjort med hästen .

Insutten häst ska kunna skritta trava några minuter med ryttare inte mer .

Tycker att det är alldeles för tidig att sitta in en 2 åring nu .

Mia

Jag började sitta på min häst när hon var ca 2,5 år, tycker att det är stor skillnad på att SITTA och RIDA.
Själv anser jag att en häst inte är inriden förren den klarar L:B.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama