T
Trizzla
Sv: Inridning av tvååring
precis det jag menar ! ... Varför nte få låta den växa klart...
precis det jag menar ! ... Varför nte få låta den växa klart...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
L:b? oj...
så min häst som jag rider 40 mnuter i skogen (travjobb) är inte inriden?
det tycker jag.
Jo självklart är hästen inriden om du anser det, men jag har som riktlinje när jag rider in hästar att de inte är "färdiga" innan de kan gå en L:B godkänt.
Nej de är möjligt, men alla har fortfarande olika värderingar och uppfattningar, jag säger inte att någon häst är sämre än nån annan bara för att vissa är mer utbildade än andra.
så JAG ANSER att den häst är FÄRDIGINRIDEN när den kan gå en L:B, sen hur lång tid det tar är olika från individ till individ.
Men å andra sidan, skickar du iväg hästen på inridning hos någon "utbildad" person kan hästen vara inriden och kan galoppombyten efter 3 veckor, så det är upp till en själv att se hur pass mogen hästen är för uppgifterna man ger den, och sedan får det ta tid, man ska absolut inte hasta.
Tycker definitivt inte att man ska vara dryg mot nån annan bara för att man har olika krav..
galoppörer rids ju in jättetidigt, och det är ju deras yrke att ha ryttare på ryggen. så om det vore farligt sätter de ju käppar i hjulet för sig själva.
Man diskuterar i tråden om det är för tidigt att rida in en 2 åring och skillnaden mellan insutten och inriden ?
Hon anser då hästen INRIDEN när den går L:B ? Jag anser att en häst är utbildad till L:B och är då tävlingsklar för detta
Vilken 3 åring är det ?
En häst är väll inriden är när den accepterar ryttaren , går att rida i alla gångarter utan problem , kan start -stop ,
svänga - lägga några stora volter ..
Och detta är inte L:B enligt mig .
Mvh Mia
nää, vi tror oss veta att det inte är skadligt att rida in dem tidigare. vi väljer att förtränga sanningen då hästarna ska ut så fort som möjligt och tjäna pengar på diverse tävlingsbanor..det sägs vara oekonomiskt att vänta..
hur kan det då komma sig att så många unga, trasiga hästar kommer in på vet kliniker varje år för behandling av sina förslitnings skador ?
Ja jag tycker oxå att det absolut är för tidigt jag med, varför inte njuta av tiden man har ist för att ha så brottom!?
Hej Hon Sandra
Ja du läste in en ton inlägget jag inte hade . Och jag håller med om att hästarna måste få lära sig i en takt dom klarar av och att de är olika .
Jag tror dock också att du och jag har olika referenser vad det gäller med att säga att hästen ska gå en L:B
Mvh Mia
o hur länge håller de? hur ofta har de inte problem med knä o rygg osv (säger inte att alla har det, men allt för många, likadant med travare)