Inridning av tvååring

Sv: Inridning av tvååring

precis det jag menar ! ... Varför nte få låta den växa klart...

L:b? oj...

så min häst som jag rider 40 mnuter i skogen (travjobb) är inte inriden?
det tycker jag.

Jag är inte emot att rida inhästar innan tre års ålder. Tre år är ett riktmärke - ingen lag.
men vad är värst: Att rida/sitta in en tvååring som är färdig i kroppen eller att rida in en tre åring som är fruktansvärt ofärdig?

ungdomar ska inte styketräna med viker osv för att de ska använda sin egen vikt i träningen (utfall, knäböj, situps osv), det är ju likadant med hästar? allt jobb som inte har med ryttare att göra, formkrävande övningar osv kan man göra redan som föl. Men att sätta upp en massa kilo på ryggen innan den är mogen för det - nej.

Ja jag tycker oxå att det absolut är för tidigt jag med, varför inte njuta av tiden man har ist för att ha så brottom!?

Jo det är klart att det är skillnad på att sitta in o rida in, det förstår väl alla här!? Men KNAPPT två år, och den är fördigvuxen när den är fyra år,som tidigast... som tex oxå shettisen och isläningen oxå är så tycker jag att det är tidigt, varför ha så brottom?

Ja precis, finns så mycket annat man kan göra med en unghäst än att rida...

L:b? oj...

så min häst som jag rider 40 mnuter i skogen (travjobb) är inte inriden?
det tycker jag.

Jo självklart är hästen inriden om du anser det, men jag har som riktlinje när jag rider in hästar att de inte är "färdiga" innan de kan gå en L:B godkänt.

Jo självklart är hästen inriden om du anser det, men jag har som riktlinje när jag rider in hästar att de inte är "färdiga" innan de kan gå en L:B godkänt.

Har jag aldrig hört förut och hur gammal räknar du med att hästen är då ?

Och hur lång tid tar det för dig att *rida in en häst som du säger går L:B ?*

Mvh Mia

Nej de är möjligt, men alla har fortfarande olika värderingar och uppfattningar, jag säger inte att någon häst är sämre än nån annan bara för att vissa är mer utbildade än andra.
så JAG ANSER att den häst är FÄRDIGINRIDEN när den kan gå en L:B, sen hur lång tid det tar är olika från individ till individ.

Men å andra sidan, skickar du iväg hästen på inridning hos någon "utbildad" person kan hästen vara inriden och kan galoppombyten efter 3 veckor, så det är upp till en själv att se hur pass mogen hästen är för uppgifterna man ger den, och sedan får det ta tid, man ska absolut inte hasta.

Tycker definitivt inte att man ska vara dryg mot nån annan bara för att man har olika krav..:mad:

Nej de är möjligt, men alla har fortfarande olika värderingar och uppfattningar, jag säger inte att någon häst är sämre än nån annan bara för att vissa är mer utbildade än andra.
så JAG ANSER att den häst är FÄRDIGINRIDEN när den kan gå en L:B, sen hur lång tid det tar är olika från individ till individ.

Men å andra sidan, skickar du iväg hästen på inridning hos någon "utbildad" person kan hästen vara inriden och kan galoppombyten efter 3 veckor, så det är upp till en själv att se hur pass mogen hästen är för uppgifterna man ger den, och sedan får det ta tid, man ska absolut inte hasta.

Tycker definitivt inte att man ska vara dryg mot nån annan bara för att man har olika krav..:mad:

:eek: Och var är jag dryg i mitt inlägg ovan och varför svarar du inte på mina frågor ??

jag tycker att det är tidigt att börja när hästen är 2år! varför ska alla ha så brottom?? min unghäst är 3 i juni och jag började sitta in honom när han var 2 1/2 och han är nu riden i skritt i skogen! men sen är det ju klart skillnad på att sitta på dem och rida!

h*n säger ju att det är olika till olika hästar. Alla hästar är inte lika mogna bara för att de ar uppnått en viss ålder. en del kan man gå snabbare fram med än andra.

Man diskuterar i tråden om det är för tidigt att rida in en 2 åring och skillnaden mellan insutten och inriden ?
Hon anser då hästen INRIDEN när den går L:B ? Jag anser att en häst är utbildad till L:B och är då tävlingsklar för detta :)
Vilken 3 åring är det ?

En häst är väll inriden är när den accepterar ryttaren , går att rida i alla gångarter utan problem , kan start -stop ,
svänga - lägga några stora volter ..

Och detta är inte L:B enligt mig .

Mvh Mia

galoppörer rids ju in jättetidigt, och det är ju deras yrke att ha ryttare på ryggen. så om det vore farligt sätter de ju käppar i hjulet för sig själva.

o hur länge håller de? hur ofta har de inte problem med knä o rygg osv (säger inte att alla har det, men allt för många, likadant med travare)

Man diskuterar i tråden om det är för tidigt att rida in en 2 åring och skillnaden mellan insutten och inriden ?
Hon anser då hästen INRIDEN när den går L:B ? Jag anser att en häst är utbildad till L:B och är då tävlingsklar för detta :)
Vilken 3 åring är det ?

En häst är väll inriden är när den accepterar ryttaren , går att rida i alla gångarter utan problem , kan start -stop ,
svänga - lägga några stora volter ..

Och detta är inte L:B enligt mig .

Mvh Mia

Nej men det är fortfarande vad JAG anser, sen är din åsikt självklart lika mycket värd som min, men ingen av dom hästarna jag har varit med och ridit in har blivit sålda förren de kan gå en L:B. Säger inte att de ska ha gått en, men de ska kunna rörelserna för att klara en sån. Självklart menar jag inte att alla hästarna har blivit sålda heller, men hjälper en del i trakten med inridning.

Så Miaa, för att svara på dina frågor så tar det olika tid, de är ju trots allt olika individer, och det får ta tid, man ska inte stressa fram något resultat om inte hästen är mogen för det.

Jag ber om ursäkt men jag tror att jag missuppfattade tonen i ditt inlägg, det lät ganska sarkastiskt.

HON heter Sandra

Som tidigare sagt så är det väl inga problem att sitta in en två-åring även om det är en fjording. Att sittas på 5 min ett par gånger i veckan är ju inte något maraton precis.

Jag satt in mitt halvblodssto när hon var 2 år, gjorde det 2 gånger i veckan c:a,och det var femton år sedan. Har även gjort så med tidigare unghästar, första gången var för nästan 30 år sedan. Då har man ju det avklarat i väntan på att man kan börja rida så smått när den är 3 år, då var de även tömkörda. Är ju som sagt stor skillnad på att sitta in och rida in.

Kicki :)

nää, vi tror oss veta att det inte är skadligt att rida in dem tidigare. vi väljer att förtränga sanningen då hästarna ska ut så fort som möjligt och tjäna pengar på diverse tävlingsbanor..det sägs vara oekonomiskt att vänta..
hur kan det då komma sig att så många unga, trasiga hästar kommer in på vet kliniker varje år för behandling av sina förslitnings skador ?

Beror ju knappast på att man sitter in dem vid 2 års ålder! Man behöver ju inte forcera utbildningen i övrigt för den skull. Det kan man ju lyckas med även om man inte så mycket som petar på hästen förän vid 3 års ålder. Så det sitter ju i långt fler orsaker än att man väljer att köra lite lätt "pysselträning" före pållen fyller 3.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag tycker oxå att det absolut är för tidigt jag med, varför inte njuta av tiden man har ist för att ha så brottom!?

Hur menar du med "njuta av tiden man har ist för att ha så bråttom"?
Det är väl det man gör, njuta menar jag! Man lär ju så sakteliga hästen att det sitter någon på ryggen några minuter då och då och gosar med en uppifrån och att det är helt ok. Blir ju en del av övrig hantering som görs med en unghäst för att introducera den för omvärlden. Och i syfte att avdramatisera så mycket som möjligt och inte liktydigt med att "ha bråttom"!

Hej Hon Sandra ;)

Ja du läste in en ton inlägget jag inte hade . Och jag håller med om att hästarna måste få lära sig i en takt dom klarar av och att de är olika .

Jag tror dock också att du och jag har olika referenser vad det gäller med att säga att hästen ska gå en L:B :)

Till Ts
Jag gillar iallafall inte att man börjar sitta in 2 åringar och även där finns det olika referenser vad folk anser är att sitta in 2 åringen samt för att den gått över årskiftet så är den inte 2 år i månader många av de hästar som kallar sig 2 åring och att man nu börjar med detta nu på våren och inte ens väntar till hösten där det är mer acceptabelt iallafall för min del helt okey .

Mvh Mia

Hej Hon Sandra ;)

Ja du läste in en ton inlägget jag inte hade . Och jag håller med om att hästarna måste få lära sig i en takt dom klarar av och att de är olika .

Jag tror dock också att du och jag har olika referenser vad det gäller med att säga att hästen ska gå en L:B :)

Mvh Mia

Jo jag gjorde nog de, ber om ursäkt, hade en lite tuff dag. ;)

Sandra

o hur länge håller de? hur ofta har de inte problem med knä o rygg osv (säger inte att alla har det, men allt för många, likadant med travare)

Travare skulle ha mer problem med kroppen om man inte grundtränade dem i tidig ålder.
Det är den viktigaste träningsperioden i deras liv om man tänkt satsa på en travkarriär.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama