Inridning av tvååring

Sv: Inridning av tvååring

jag förstår inte hur det kan vara ok "att bara sitta in" hästen vid 2 års ålder..den är fortfarande inte färdig vuxen förns vid 4, ja ibland senare.

varför ska det vara så bråttomt ?

För att "vi" som ska ha med våra hästar i 3:års test vill för deras skull att de ska vara väl förberedda! Tycker själv att man kan börja sitta/rida lite smått + löshoppa när de är 2 ½ år. Min lilla kommer tex att få löshoppas lite i sommar (då blir hon 1½) på kanske 40cm hinder nån gång i månaden eller så :) Lättare för både dig och hästen om alla är väl förberedda! Speciellt som för min tös som ska bli 170cm+

Måste säga att jag förstår inte 3-års testet..det borde vara minst 4 års test. Eftersom att man bör ju inte rida in dem förns vid 4..

men återigen..de ska väl ut å tjäna pengar på tävlinsbanorna..

kl

Men herregud på vilket sätt skulle det vara nyttigt att ens sitta in en knappt 2år gammal fjording? Till vilken nytta ens om hästen endå inte ska ridas in och utbildas förrens som välvuxen treåring allra helst fyra år?
Jag förstår inte grejen med att stressa på hästarna en ryttare och en inridning, speciellt inte på raser som tillex fjording som tar lång tid på sig att växa.
Tjejen som red hästen i fråga gjorde det för att han skulle vara insutten innan 2årsvisningen till hösten, tillåt mig skratta, den visas för hand och jag har då aldrig hört talas om att dom visar 2åringarna uppsuttet på fjordvisning.
Att halvbloden sitts och rids in som 2-3åringar är ju allmänt känt just för 3årstestet och storleken på häst då många anser att dom inte har en chans i helvete att rida in en 170cm 3åring och då hellre tar dom som 2åringar. Något som i mina ögon är vansinne, likaså inridningen av quarter på 1-2års ålder, och då är jag renodlad westernryttare själv.

Som sagt, jag begriper inte stressen. För alla borde vi väl sträva efter friska hästar?

/TCJ på Trizzlas användare.

kl

Men herregud på vilket sätt skulle det vara nyttigt att ens sitta in en knappt 2år gammal fjording? Till vilken nytta ens om hästen endå inte ska ridas in och utbildas förrens som välvuxen treåring allra helst fyra år?
Jag förstår inte grejen med att stressa på hästarna en ryttare och en inridning, speciellt inte på raser som tillex fjording som tar lång tid på sig att växa.
Tjejen som red hästen i fråga gjorde det för att han skulle vara insutten innan 2årsvisningen till hösten, tillåt mig skratta, den visas för hand och jag har då aldrig hört talas om att dom visar 2åringarna uppsuttet på fjordvisning.
Att halvbloden sitts och rids in som 2-3åringar är ju allmänt känt just för 3årstestet och storleken på häst då många anser att dom inte har en chans i helvete att rida in en 170cm 3åring och då hellre tar dom som 2åringar. Något som i mina ögon är vansinne, likaså inridningen av quarter på 1-2års ålder, och då är jag renodlad westernryttare själv.

Som sagt, jag begriper inte stressen. För alla borde vi väl sträva efter friska hästar?

Självklart ska man ta allt efter hästens mognad! Och tex fjordningar osv som ändå inte ska hoppa/visas i treårstest kan man gott vänta med! Men vi som då har blivande stora hästar vill att de är förberedda! Och det är är en VÄLDIG skillnad på att sitta/hänga, skritta med ledare 100m än att ge sig ut i skogen och RIDA på en 2½! Ja westernhästar tycker jag absolut att man ska vänta med, jag är inte så duktig innom området men jag kan tänka mig att det sliter med alla spinn och stop så då borde man vänta tills hästen har en stark benstomme!

kl

Jag förstår inte grejen med att stressa på hästarna en ryttare och en inridning

Vad är det som säger att man inte strävar efter friska hästar bara för att man sitter in en 2 åring!? Förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra!? Och allt detta surr om "stressen" vadå för stress!? Inget behöver ju forceras i fortsatt utblildning för den skull, tycker att du "blandar och ger" lite godtyckligt här! Och ryttare...."sittare" är väl ett bättre ordval!

Kicki :)

Frågan är varför ska man överhuvudtaget sitta in en 2 åring på våren ?!?! Endel är kanske inte ens *hela* 2 år .?

Skillnad om man ska visa på 3 års test då kan man *sitta in * på sen hösten som 2 åring när denna även fått sommaren på sig :).

Mia

På våren så är det väl få som börjar sitta in sina hästar!? Oftast så börjar man ju efter betet, i mitt fall i september. Men att börja lägga på sadel och liknade kan man ju börja med när som helst.

Som tidigare sagt så är det väl inga problem att sitta in en två-åring även om det är en fjording. Att sittas på 5 min ett par gånger i veckan är ju inte något maraton precis.

Jag satt in mitt halvblodssto när hon var 2 år, gjorde det 2 gånger i veckan c:a,och det var femton år sedan. Har även gjort så med tidigare unghästar, första gången var för nästan 30 år sedan. Då har man ju det avklarat i väntan på att man kan börja rida så smått när den är 3 år, då var de även tömkörda. Är ju som sagt stor skillnad på att sitta in och rida in.

Jag håller helt med dig och har i princip samma filosofi. Tyvärr finns det ju dock en viss skillnad gällande hästägar kunskap nu jmf med för 20 år sen och det är väl där isåfall jag kan tycka att man får akta sig lite med vilka råd man ger här, då det tyvärr finns en minskad kunskap och jag bland denna minskade kunskapsgrupp tyvärr ser för mkt tendenser att "pyssla" för mycket med sina 1 och 2 åringar. det är aktivering som longering hit och dit och löshoppning hit och dit osv som figurerar och då bland som sagt hästägare med mkt bristande kunskap på många plan i fråga om hur träning och en växande häst fungerar. som motvikt står dessa 1 och 2 åringar i fyrkantshagar och går ute 9-15 vintertid. :( osv.

Det kan jag helt hålla med dig om! Det finns alldeles för mycket okunnighet, vilket att det väldigt lätt bär i väg åt något håll.

På våren så är det väl få som börjar sitta in sina hästar!? Oftast så börjar man ju efter betet, i mitt fall i september. Men att börja lägga på sadel och liknade kan man ju börja med när som helst.

Men tråden handlar ju om att man börja sitta in en 2 årig fjording nu ??;)

Eller har jag fattat saken fel och nu är det **vår **och då är detta alldeles förtidigt.

Mvh Mia

kl*

ursäkta att jag har så dålig koll, men vad ingår i en Lb då?

för jag har för mig att det är skritt,trav,galopp och ryggning, och självklart halt, är det nåt mer? förutom att man ska kunna vägarna då.

om det jag tror är rätt så är i så fall min unghäst inriden o hon är riden 9 ggr... så antingen så är det nåt mer med, eller så tycker jag ni har låga krav. eller är min unghäst extrem lättlärd? har börjat med sidoförande, bara att hon ska koppla själv grejen och flytta sig ett steg.

rent fysiskt är det ingen träning, men för huvudet är det mkt träning!

Har inte läst hela tråden nu så ursäkta upprepning. Jag anser att det helt beror på hur pass utvecklad hästen är, precis som människor ser även hästar olika ut och utvecklas olika snabbt :). En förståndig ägare ser själva när de tycker hästen är mogen för det och sedan är det stor skillnad på att sitta in hästen och rida in hästen som vissa har påpekat.

Jag brukar sitta in dem på hösten som 2-åring. Sen får de gå och mogna under vintern och smälta det som hänt innan jag lugnt och fint börjar rida dem lite mer på våren som 3-åring.

Att sitta in dem som 2-åringar är ofta lättare än när de blir äldre och lite "kaxigare". Men det är alltså bara fråga om att lära dem att det är okej att sitta på dem och skritta och trava några steg. Inte fråga om ridning i ordets rätta bemärkelse alltså.

Och de glömmer inte heller. Utan när man som 3-åring börjar igen, så är det bara att fortsätta där man slutade tidigare.

Sen kan man komma ihåg att de har inte vuxit färdigt varken som 3- eller 4-åring heller. Många är klara som 5-åring, vissa senare och arabhästar är väl nästan de som är senast vad det gäller att växa klarts. Så man får ta det lugnt ett bra tag framöver och vara vaken på när hästen har sina växtperioder...

Vad gäller tajming för insittning så gäller framför allt att de är mogna mentalt. Jag har just nu en kille som mentalt inte klarade att bli insutten på hösten som 2-åring, han visade det genom att nästan ha sadeltvång och bockade dag efter dag, och var extremt bakrädd, vilket han inte varit tidigare. Så det var bara att lägga ner det hela och invänta honom. I februari året därpå provade vi igen och då var det bara att kliva upp och rida, helt problemfritt.

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker inte att man varesig ska sitta in eller rida in en tvååring. vänta hellre ett år extra med det. hela hästens framtid hänger på det. min kompis rider hos en som red på tvååring. den var mycket musklad och fin och enligt dem hade veterinären sagt att det var okej, men jag skulle adlrig sätta mig på en tvååring:eek:. istället kan man köra in hästen, longera, gå promenader eller tömköra exempelvis. hästen i mitt exempel är för övrigt kallblodstravare..

enligt mig kan man börja med viktträning när hästen är tillräcklgit musklad för det. sadelträna kan man göra redan när hästen är 1 år om man vill för sadeln väger ingenting. men sitta på den bör man vänta med tills den är åtminstone tre år och rejält välmusklad. rida den tycker jag att man helst ska vänta tills den är dryga tre år eller fyra. sedan beror det mycket på bäde häst och ryttare. en lång ryttare kan ju självklart inte sätta sig upp på en obalanserad häst som inte har några muskler. det är bättre med en kortare ryttare från början.

Senast ändrad:

Nepp. Jag tycker inte man behöver rida in en häst som 2 år gammal, inte ens sitta in (sitta in dvs fortfarande lägga en hel människotyngd plus sadel på en EJ färdigväxt kropp), med tanke på att hästar ändå kan bli över 30 år gamla förstår inte jag varför just SITTNINGEN och RIDNINGEN ska behöva stressas med?

Nähä okej då var jag visst OKUNNIG för att jag inte tycker som dig.
Jag tycker snarare att jag har sunt förnuft.

Här sitter man på hästen- lätt ryttare ett par ggr efter betet som 2 åring. Sen innan jul rider man in dem- skritt trav o galopp- för att sedan vila under vintern o sätts igång i mars-april.

Det rids bara 2-3 ggr i veckan o ska bara klara det mest elementära.

Dessa hästar har då i sakta mak fått smälta intrycken.

Sen ser man givetvis till individen- om den växer kraftigt eller annat som påverkar negativt o då inte visas på 3-årstestet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama