Grattis! De varmblod jag har ridit har varit otroligt trevliga och lättlärda. Känsliga, men när de väl litar på sin människa så går de genom eld och vatten för henne/honom.
Det låter klokt att börja med promenader! Det är verkligen det bästa sättet att lära känna hästen, plus att han kommer igång och stärker muskler och ligament under tiden. Klättring är också toppen förstås, longering är bra för att lära in röstkommandon, inte för ofta eller för länge åt gången bara. Fler saker som du kan göra:
- Jobba honom lös från marken i paddocken. Lär honom att lyssna på ditt kroppsspråk. Ni kan träna halter, framdelsvändningar, ryggning, gas och broms m.m.
- Bommar! Både i skritt och trav, och när han är bekväm med dem kan du även lägga ut bommar med galoppavstånd (gärna lite upphöjda så att det blir som studs) som han får komma mot i trav. Oftast kommer galoppen mellan bommarna av sig själv då. Detta kan du jobba med när han är lös, vid longering och vid ridning.
- Löshoppning. Travaren som jag rider nu lärde sig att galoppera (eller ja, det kunde han ju egentligen... men han lärde sig att använda sin galopp) genom att hoppa. Oftast landar de naturligt i ett galoppsprång, speciellt om du sätter upp en serie med någon studs och sedan typ ett galoppsprång fram till nästa hinder. Du kan lägga till ett röstkommando så fort han landar i galopp, efter tillräckligt många gånger kommer han att koppla ihop kommandot med galoppen. Bli inte besviken om han inte galopperar de första gångerna du löshoppar honom, själva hoppningen i sig är jättebra träning för "galoppmusklerna" så det kommer, det får ta den tid det behöver ta.
- Dressyr. Ja, det är ju ett så brett begrepp men ju mer samspelta ni blir och desto bättre ni förstår varandras signaler, desto lättare blir det den dagen det är dags att lära honom galopp uppsuttet. Dressyren kan ju nu i början vara mycket simpel, säg att du rider en gång i veckan nu i allra första början varvat med promenaderna... då kan det varannan gång vara en uteritt och varannan gång dressyr i skritt. Dressyr kan man givetvis göra på uteritten också, men jag tror att det är bra att bara få skritta på långa tyglar också, gärna i skogen där det är lite kuperat. Träna övergångar: Skritt, halt, skritt, halt. Framdelsvändningar. Skänkelvikningar. Allt det där som du kan ha förberett honom på från marken. Massor av beröm så att han förstår grejen, min erfarenhet av varmblod är att så länge de vet vad vi vill att de ska göra så försöker de verkligen att göra det.
Där har ni att göra i några månader i alla fall.
Viktigast är att låta det ta tid men att ändå träna regelbundet. Hellre en kort grej om dagen än en jättegrej en gång i veckan. Blir det bakslag så bara backa ett steg i träningen så ska du se att nästa steg framåt kommer att bli ett jättekliv istället. Travaren som jag rider nu hade en väldigt taktfast och fin trav redan från början, fick med sig bakbenen under sig vilket är fördelaktigt när de ska bära upp en ryttare. Men han var väldigt oliksidig, kunde nästan inte ens göra en volt åt ena hållet, blev helt stel och frös fast i marken när jag försökte flytta honom lite sidförande, och trodde att det var totalförbjudet att galoppera. Bara genom lugn och varierad träning som jag har beskrivit ovan och väldigt många kravlösa uteritter så är han en riktigt fin ridhäst nu, folk som ser honom för första gången säger att de aldrig hade kunnat gissa att han är ett varmblod/har varit en travare. Han var också väldigt sporadiskt riden när han kom till mig och det tog lite drygt ett halvår att lära honom att galoppera under ryttare. Hoppning var helt klart nyckeln till galoppen.
Lycka till, det låter som att du tänker klokt och du kommer säkert att få jätteroligt ihop med din häst!