Inridning av liten welsh mountain

Z

zillax89

Jag skulle vilja att min tvååriga welsh mountain blir inriden nästa sommar men hur hittar man nån med kunskapen och rätta storleken..? Det får ju inte vara någon som är för lång eller för tung eller som är helt okunnig. Har hittat en tjej men hon är lite överviktig och jag vet inte hur mycket Embla (welshen) klarar.
Här är en bild på henne i full galopp * http://www.pixbox.se/pic_show_id3225135.html
Jag tror Embla skulle älska att bli riden ute i naturen och kanske hålla på med lite western eller nått, för hon är ju smidig och modig * Hade tänkt att löshoppa henne för första gången i höst och se vad hon har för hoppteknik också.
Tjejen jag tänkt mig rider ju en shettis, men shettisar klarar väl mer vikt eller..? Welsh mountain är ju som arab i ministorlek.
Hur vet man hur mycket vikt en treårig welsh mountain klarar..?
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

zillax89 skrev:
Jag skulle vilja att min tvååriga welsh mountain blir inriden nästa sommar men hur hittar man nån med kunskapen och rätta storleken..? Det får ju inte vara någon som är för lång eller för tung eller som är helt okunnig. Har hittat en tjej men hon är lite överviktig och jag vet inte hur mycket Embla (welshen) klarar.
Här är en bild på henne i full galopp * http://www.pixbox.se/pic_show_id3225135.html
Jag tror Embla skulle älska att bli riden ute i naturen och kanske hålla på med lite western eller nått, för hon är ju smidig och modig * Hade tänkt att löshoppa henne för första gången i höst och se vad hon har för hoppteknik också.
Tjejen jag tänkt mig rider ju en shettis, men shettisar klarar väl mer vikt eller..? Welsh mountain är ju som arab i ministorlek.
Hur vet man hur mycket vikt en treårig welsh mountain klarar..?

NÅGON..?......................................
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

vikten tror jag kanske inte spelar så himla stor roll då det inte gäller ridning så långa stunder i början, men det gäller ju då att den här personen har bra balans för det är nog det viktigaste..kan du inte vara med och rida in den själv?? det finns ju utbildningsstall som man kan lämna in sin häst på inridning annars men det är ju upp till en själv om man litar på dessa el inte..
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

gloom_ skrev:
vikten tror jag kanske inte spelar så himla stor roll då det inte gäller ridning så långa stunder i början, men det gäller ju då att den här personen har bra balans för det är nog det viktigaste..kan du inte vara med och rida in den själv?? det finns ju utbildningsstall som man kan lämna in sin häst på inridning annars men det är ju upp till en själv om man litar på dessa el inte..


Jo men den här tjejen har världens balans, hon är jätteduktig på att rida överhuvudtaget, inte hård utan mjuk och följsam. Jag kan nog inte rida in henne...hrm nej.. men jag skall ju va me när den här tjejen rider in Embla, men jag kan inte sitta på henne, jag väger ju 68 och det är väl en del och är 171 cm lång så näää, tror inte Embla skulle digga det så mycket nej..

här är hon som jag tänkt mig
http://www.pixbox.se/pic_show_id3365918.html
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Det finns ju mer än en kort & lätt vuxen med kunskapen att rida in en ponny. En del har ju till och med nishat in sig på det (läs annonser så ser du). Annars är det ju bara att leta runt i bekantskapskretsen och höra vilka andra har använt sig av?

Jag får förfrågningar om och rider in ponnyer ibland (från B-ponny och uppåt), och jag är inte den enda 'i min sits' så att säga, dvs som är vuxen (jag är 28), kort (1.58) och lätt (45 - 48 kg).

Så, bara sätta igång och leta och fråga runt. Om man inte bara exkluderar det till vuxna finns där ännu flera, fast se till att barnet då är kunnigt (sett lite för många ponnyer inriden av första bästa lilla tjej, inte alltid så lyckat. Men det finns jätteduktiga små tjejer med!) BALANSEN hos ryttaren är viktigare än längd och vikt, hästarna har svårare att balansera ryttaren än bära den, vikten är oftast det minsta problemet. Men obalanserad ryttare är svårt oavsett vikt, och naturligtvis blir det värreju tyngre en obalanserad ryttare är.

Men som sagt - det finns de personer du söker därute, 'bara' att gräva fram dem =) Din dam ser dessutom inte ut att vara den gracilaste typen av WM heller, vilket ju är en fördel i sammanhanget.

Sen, lite off topic, men.. Kalla INTE flickan på bilden för överviktig! Barn kommeri nästan alla former, vissa är rundare än andra, men man behöver inte ge stackarna kroppsfixering i unga år genom att kalla barnhull/tonårshull för övervikt.. *petimeterAlex*
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Jag är en 18 årig tjej som själv nu ska börja på med min Welshkille. Har ridit in flera ponnisar (och stora hästar) förut, så för mig är det inga problem. Jag hjälper gärna andra också, så här har du en *pekar på mig själv* :idea: Jag är knappt 165 cm lång och väger 43 kg. Jag har livslång häst och ridvana och går tredje året på gymnasiet med inriktning, hästhållning. ´

Annars så rekommenderar jag att du tar kontakt med ett in och tillridningsstall och hör dig fram efter små men kunniga ryttare :d

Lycka till med din Welsh! :banana:
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Alexandra_W skrev:
Det finns ju mer än en kort & lätt vuxen med kunskapen att rida in en ponny. En del har ju till och med nishat in sig på det (läs annonser så ser du). Annars är det ju bara att leta runt i bekantskapskretsen och höra vilka andra har använt sig av?

Jag får förfrågningar om och rider in ponnyer ibland (från B-ponny och uppåt), och jag är inte den enda 'i min sits' så att säga, dvs som är vuxen (jag är 28), kort (1.58) och lätt (45 - 48 kg).

Så, bara sätta igång och leta och fråga runt. Om man inte bara exkluderar det till vuxna finns där ännu flera, fast se till att barnet då är kunnigt (sett lite för många ponnyer inriden av första bästa lilla tjej, inte alltid så lyckat. Men det finns jätteduktiga små tjejer med!) BALANSEN hos ryttaren är viktigare än längd och vikt, hästarna har svårare att balansera ryttaren än bära den, vikten är oftast det minsta problemet. Men obalanserad ryttare är svårt oavsett vikt, och naturligtvis blir det värreju tyngre en obalanserad ryttare är.

Men som sagt - det finns de personer du söker därute, 'bara' att gräva fram dem =) Din dam ser dessutom inte ut att vara den gracilaste typen av WM heller, vilket ju är en fördel i sammanhanget.

Sen, lite off topic, men.. Kalla INTE flickan på bilden för överviktig! Barn kommeri nästan alla former, vissa är rundare än andra, men man behöver inte ge stackarna kroppsfixering i unga år genom att kalla barnhull/tonårshull för övervikt.. *petimeterAlex*

Okey, jo men hon är duktig, men skall se henne rida lite olika hästar först. Men jag har inte snackat med henne om vikten, tror du jag är så dum att jag låter henne bli kroppsfixerad!? jag har kompisar som har anorexi för att folk kallat dom tjocka i ung ålder!!! Aldrig att jag skulle kalla den ungen tjock men jag bara undrade eftersom Embla är så tanig och kanske int klarar samma vikt som ett russ, DÄRFÖR som jag frågade.
Nä men ja tror nog embla skulle vart en perfekt westernhäst, hon är väldigt smidig och modig och självsäker så inom western kan hon nog komma en bit, eller dressyr, har ju sånt vackert steg :love:
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

ishbel skrev:
Jag är en 18 årig tjej som själv nu ska börja på med min Welshkille. Har ridit in flera ponnisar (och stora hästar) förut, så för mig är det inga problem. Jag hjälper gärna andra också, så här har du en *pekar på mig själv* :idea: Jag är knappt 165 cm lång och väger 43 kg. Jag har livslång häst och ridvana och går tredje året på gymnasiet med inriktning, hästhållning. ´

Annars så rekommenderar jag att du tar kontakt med ett in och tillridningsstall och hör dig fram efter små men kunniga ryttare :d

Lycka till med din Welsh! :banana:


Mjo, men du bor ju en bit iväg också, lättast e ju om man hittar nån på ön och den här tjejen bor bara... en halvmil bort eller nått. Hon skall tävla LC i hoppning nu sista juli så skall åka å titta, men jag ser ju över alternativen såklart ;) Har en kompis på 165 cm som väger 49 kan hon rida in embla tror ni..? Lite lång som sagt men men...om hon är balanserad så, hon är ju 17 också och har jättemycket erfarenhet.
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Nej du har inte pratat med henne om vikten, det trodde jag inte heller. Men det händer ju titt som tätt att folk dyker upp i trådar där de omtalas, fast trådskrivaren inte hade en tanke på att personen skulle 'hitta hit'. Så jag tänkte, att inte skriva överviktig och lägga in bild, för risken att någon som känner tjejen läser här är inte direkt minimal.
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Alltså, det handlar ju inte bara om vikt och längd! *hallå* Det handlar om kunskap oxå. Vill du ha en dåligt inriden häst eller? Lc är ju bara ett litet snäpp över Ld som är den enklaste :rofl:
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

ishbel skrev:
Alltså, det handlar ju inte bara om vikt och längd! *hallå* Det handlar om kunskap oxå. Vill du ha en dåligt inriden häst eller? Lc är ju bara ett litet snäpp över Ld som är den enklaste :rofl:

Nu svarade du fel person. Jag rider in mina unghästar själv (och i vissa fall andras ungponnyer). Ditt svar skulle vara till trådskaparen.

Sen, jag tycker inte heller LC är 'tillräckligt' för att rida in en häst. MEN, vad folk tävlar i och vad de 'kan' behöver inte vara samma sak. Alla är inte tävlingsfreak. Sen har vi ju ingen aning vad hon ska tävla den där LC:n på, det kanske är just en ungponny? :angel:
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Har hittat en tjej men hon är lite överviktig
Snälla... Lägg inte ut en bild på ungen på nätet och kalla henne överviktig där!!!
Som Alexandra_W skriver: Risken finns ju att hon eller någon hon känner hittar tråden. Inte bra... Tjejer kan ju bli lite känsliga för det där med vikten i vissa åldrar.

Hon är inte särskilt överviktig tycker jag utan kan säkert hjälpa dig med din ponny. Förutsatt att hon är mjuk i ridningen.
Du kan ju ta hjälp av tjejen att få henne inriden "i skogen" och sedan lämna iväg ponnyn för att få den mer skolad?
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Alexandra_W skrev:
Nej du har inte pratat med henne om vikten, det trodde jag inte heller. Men det händer ju titt som tätt att folk dyker upp i trådar där de omtalas, fast trådskrivaren inte hade en tanke på att personen skulle 'hitta hit'. Så jag tänkte, att inte skriva överviktig och lägga in bild, för risken att någon som känner tjejen läser här är inte direkt minimal.


Nej, det är ju faktiskt sant, tänkte jag inte på...dumt av mig...väldigt dumt av mig
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Alexandra_W skrev:
Nu svarade du fel person. Jag rider in mina unghästar själv (och i vissa fall andras ungponnyer). Ditt svar skulle vara till trådskaparen.

Sen, jag tycker inte heller LC är 'tillräckligt' för att rida in en häst. MEN, vad folk tävlar i och vad de 'kan' behöver inte vara samma sak. Alla är inte tävlingsfreak. Sen har vi ju ingen aning vad hon ska tävla den där LC:n på, det kanske är just en ungponny? :angel:


Yep, det är ju det...men hon har väldigt gott rykte om att hon kan väldigt mycket och är mjuk i handen. Precis, bara för att man kanske int tävlar på elitnivå betyder inte det att man inte kan rida, alla är ju olika, jag tävlar inte, är jag då dålig på att rida..?
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Men jag tycker inte jag fick något klokt svar, hon väger 50 kg, klarar hästen det? Jag tycker själv att hon är jätteduktig, kunde inte önska mej någon bättre.

Och om man är typ 165 cm....så kan man lära hästen fel med tanke på att skänklarna hamnar helt fel runt hästen, så tänk på det. Jag tycker 165 cm e alltför långt för att rida in en liten welsh mountain på 107 cm.
Den här tjejen är väl 150 cm eller nått..

har sett henne tävla i båda dressyr och hoppning och hon är bland de bästa, har vunnit nästan varje gång.

Jag vill INTE skicka iväg ponnyn, hellre att den här tjejejn får rida privatlektioner för min f.d tränare som är jätteduktig, på det sättet kan dom båda utvecklas - tillsammans.
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

Jag har hört många sätta maxvikten på 50 kg, är det en lite smäckrare/tunnare häst så får du kanske dra ned den ytterligare. Tänk på att hästen och ryttaren har på sig utrustning också som lägger till x antal kg på vikten. Längden brukar inte vara så stort problem om ryttaren bara är välbalanserad. Har tjejen erfarenhet av att rida in hästar sedan innan? Om inte skulle jag välja någon annan. Det är viktigt att det blir rätt från början. Köpte en liten c-ponny i början av sommaren som nån ungjävel försökt rida in, vilket inte blev så bra. Först NU börjar hon bli ridbar på riktigt. Alltså mjuk och avslappnad och jobba korrekt. Det finns mååånga som rider in ponnysar, jag tycker du bör kika runt lite till och ta referenser på tilltänkta ryttare. Lycka till! Väldigt söt ponny.
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

har sett henne tävla i båda dressyr och hoppning och hon är bland de bästa, har vunnit nästan varje gång.

Vilket inte behöver betyda att hon är en duktig ryttare. (Observera! Jag säger inte heller att hon inte är det) Det beror ju faktiskt på konkrrensen. Är det fråga om dressyr bör du titta till procenten - inte till placeringen. Tjejen behöver inte tävla mer än LC, nej. Men kanske vara på LB/LA nivå ridmässigt?
 
Sv: Inridning av liten welsh mountain

JÄTTE tack för svar!

Okey, jo jag tänkte väl nästan det... att maxvikten är runt 50... Tjejen har hängt på henne utan problem MEN vikten fördelas ju på ett helt annat sätt när man sitter på som sagt...

De e ju ba de att de e så svårt att hitta vettiga ungar på den här ön. Dom flesta sitter och rycker och drar i munnen och inga föräldrar bryr sig om att säga ifrån. "ja! På honom då!" Jag gråter nästan när jag ser på ponny hoppningar. Men den här tjejen gjorde mej väldigt imponerad, hon flyter ihop med hästen, jättemjuk och följsam.

Hon har inte ridit in någon häst innan men någon gång ska väl vara den första? Dom båda funkar ju OTROLIGT bra ihop, hästen älskar henne - hon älskar hästen.

Nej bara för att man gör bra ifrån sig på tävlingar betyder inte att man rider bra men jag har ju själv sett henne, sen om det är en tävling eller ej struntar jag egentligen i, jag ser ju hur hon rider, det är ju huvudsaken och jag gillar det jag sett hitills. Men nämnde bara det för dom "tävlingsbesatta" att hon vunnit när hon deltagit.

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra.. Svårt att hitta en unge som väger under 50 kg och inte är alltför lång och har tillräckligt med erfarenhet. Kanske inte är någon idé att rida in henne? Liksom - vem ska rida henne i framtiden? vem ska tävla henne..? Hon skulle ÄLSKA att tävla.

och angående dressyren, hon hade en halv procent från full pott ;)
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 379
Senast: 4BarsRR
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 945
Senast: skuggi
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 402
Senast: neferra
·
Z
Körning Här är en bild på Embla, min tvååriga welsh mountain och här omdagen selade vi henne för första gången vilket gick realtivt bra...
Svar
15
· Visningar
1 919
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp