Inridning av islandshäst

Wippos

Trådstartare
sökte på det och fann ingenting :eek: blev lite häpen där.

När snön har lagt sig så ska jag ta emot yttligare en unghäst (islandshäst då såklart) på inridning.
Hon är sutten på ca 7 gr och är van vid sadel och träns.
Hon ska tränas ca 3 gr/vecka.

Så här tänkte jag lägga upp det vanligtvis;

Första veckan
  • Gå med hästen brevid, över lite skrämselsaker/miljöträning, så att hästen börjar som smått lita på mig.
  • NH.
  • Träna halt med rösten, samt smackningar
  • Ut och gå med den i skogen.
  • Umgås med den en hel del, lägga tid till att pyssla med den mycket.

Andra veckan
  • Sitta upp och träna rakställning
  • Träna halter och lyssna på små signaler, samt rösten.
  • Skogsturer

Tredje veckan
  • Gå brevid och träna böjning samt repitera halter
  • Hoppa upp och träna böjning och gång

Fjärde veckan
  • Träna mer gång
  • Även på uteritter

Andra månaden
  • Repitera allt detta och
  • kanske förbereda henne mer för balansen.

Hur hade ni lagt upp det?
Något ni tycker jag ska ändra på?/lägga till?/ta bort?

Tips och åsikter tack :bow:

Sv: Inridning av islandshäst

Kanske inte finns något på det här forumet eftersom den tidiga träningen av en isis inte direkt skiljer sig från träningen av andra hästraser? Finns det inte ett inridningsforum, där hittar du nog en massa information.
När man rider in en häst är det ju bra att ha en plan som du har, men oftast blir det inte som man tänkt sig ändå;) Hästar svarar olika på träningen och det är svårt att förutsäga när man inte känner hästen.
Lycka till med inridningen!

mjo tänkte det med, men rådfrågade Boj och han/hon sa att den nog ligger bäst här :confused:

jaja, kanske hittar fler som har ridit in just islandshästar här ;)
haha jo schemat blir aldrig som man har tänkt sig, överraskningar vaje gång :rofl:

Jag la inte upp något schema när jag red in min kille.
Gick mest på känsla. När han kändes redo för något nytt så gjorde vi något nytt liksom.

Vad menar du med att "träna rakriktning"? Jag förstod inte det och framförallt inte där i ditt schema.

När jag red in min så jobbade jag i rundkorall kanske 15 ggr-korta pass. Tränade one rein stop från marken. Sen satt jag upp och leddes runt runt i 5 min på liten volt åt båda håll.
Därefter lite större volter och några mer minuter per gång. Dirigerades av tränaren från marken i början och sen tog jag mer och mer över stanna och stoppa och därefter styra. Började rel fort prova alla gångarter (skritt, fortare dvs oftast trav ibl tölt men valfritt och sen galopp) i korta korta sessioner.
Detta första på repgrimma eller kapson.

Sen red vi ut 20 min i hasorna på äldre häst. Provade galopp i uppförsbacke första gången ute. Klev över vattenpölare och stockar för att se så mycket konstigt som möjligt tidigt.
Efter det 30 min 2-3ggr i vecka som allteftersom ökats på. Red inte på ridbana på tre månader för att jobba på bjudningen och styrketräna.
Går nu stabilt med eftergift i nacken. Travar om man rider i travsits på lösa tyglar och töltar om man tar kontakt.
Börjat lite skänkelvikning eller tendens till öppna utmed stenmurar utomhus.
Var det till nån hjälp?

Nu betraktar jag honom som väl inriden men inte skolad.

Undrar också över det där med att träna rakriktning.
Rakriktning är svårt, och en häst kan inte bli korrekt rak om den inte kan böja sig först.
Så- först lär man hästen att böja sig korrekt, sedan kan man från detta rakrikta!

Anh. schemat så harj agi nte myckt att säga om det. Vill man ha ett schema så får man ju ha det, själv kör jag på känsla. Det blir ändå aldrig som man vill. Jag gör mina scheman från dag till dag och har hela tiden ett övergripande mål i bakhuvudet, något som vi ska uppnå när perioden är slut.

Undrar också över det där med att träna rakriktning.
alltså just få hästen gå rakt fram, som första gången man övsingkör med bil ;) kanske inte just den perfekta grunden till raktrikting i dressyr, men liknande.

Vill man ha ett schema så får man ju ha det, själv kör jag på känsla
jo skrev det sen att schemat blir aldrig som man har tänkt sig, men jag ska iaf försöka hinna med dom här sakerna, en del kan ta längre tid, en del kanske inte ens gå, då man får testa med något annat, en del kanske man får börja om med osv.. men shcemat var bara en överblick över vad jag tänkte mig :)

från Lockan;

Detta första på repgrimma eller kapson.
kommer oxå rida denna på kapson eller repgrimma, då hon är mest hanterad med grimma. samtidigt ska jag ha ett bett, för att försiktigt övergå till betslingen långsamt ;)

Tränade one rein stop från marken
Det glömde jag skriva! Tack :bow:

Detta stoet har mycket tölt i sig, och inte så ren takt, men ägaren vill mest att jag tränar svängar, stopp och sånt, så att hon blir mer säker på sig själv och allt det där :) så det mesta blir väl skritt på ridbanan dom första veckorna, sen lite mer snabbare i skogen :D

Var det till nån hjälp?

Ja massor med bra tips från er båda! Tacktack! :)

Det är ju bra med ett schema, men jag hade nog tagit bort tidsramarna. Det är så svårt att veta hur hästen reagerar, hur den svarar på träningen och hur lång tid varje steg i utbildningen tar. Jag red in min pålla utan varken lista eller schema, men hade väl egentligen en liten "ordningsföljd" i huvudet och tog det allteftersom pålla förstod. Det slutade med att efter bara ett par gånger i rundpaddocken kunde jag sitta upp och rida ut -helt otroligt och ganska dumdristigt :D Men det var en del med min planering som pålla ändrade på- hon hade nämnligen inget framåtdriv i paddocken så vår träning gick bättre ute på väg(säker bil-fri väg).

Lycka till med träningen och glöm inte skriva om hur det går för er, och hur din planering känns under arbetets gång- det hade varit spännande!

hehe jo, schemat glömmer jag nog :angel: men det är iaf målen, sen får man se hur det går ;)

självklart återkommer jag när jag får hem henne, men det blir inte förrens vi slutar att fodra med hösilaget.

Säger som flera redan sagt, ta bort tidsramarna! Det viktigaste vid inridning/träning är att läsa hästen och inte stressa fram något. Var noga med grunderna och skynda långsamt, det lönar sig i längden!

Jag håller på med en 5-åring som pga skada vid importen inte påbörjats tidigare och dessutom fått lite tråkiga erfarenheter i bagaget. Bara att gå in/ut från hagen var konstigt i början, han ville inte bli infångad etc så det var att börja helt från noll. Vi bygger allt på marken och har gjort så sen han kom i oktober - ledarskap, halt, fram, sväng, böj, flytta för tryck osv. Har haft saker på sig som träns, täcke, vojlock, gjord med stigbyglar. Han går med som handhäst för att se sig om så inte omgivningen blir problem senare. Ska nu börja lägga på sadel och jobba med att få honom trygg med den, sen får någon liten lätt människa hänga, sitta osv medan vi markarbetar som vanligt. Först därefter börjar vi "ridträningen"...

Detta är en mycket vaken och känslig valack som lätt övertolkar hjälper och signaler vilket ihop med hans allvarliga skada gör att vi jobbar långsiktigt och mycket noggrant. Förhoppningsvis mot målet att få en mycket bra, hållbar och välutbildad ridhäst till sommaren...

som jag även har svarat alla andra, så än en gång;

jag kommer antagligen inte ens följa schemat, detta är bara en överblick om vad jag har för mål. Sen kan ju allting ändra sig, man vet aldrig ;)

ok! uppdatering här nu :D
förra lördagen anlände hon :) här kommer några bilder på henne

http://www.pixbox.se/pic_show_id20733378.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id20733379.html

än så länge har jag bara arbetat med henne från marken, hon är coollugn och gör det mesta man ber henne. Man har suttit på henne innan ca 5 gr i höstas, efter det har hon bara stått, så idag ska jag på med sadeln och se hur hon reagerar på den. Har hängt över henne innan då hon inte reagerade särskilt mycket på det.
Första gågen man satt upp på henne sprang hon iväg och lix. fattade inte vart ryttaren försvann nånstans ^^

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka