inridning av islandshäst

M

misterhultspyret

hej!
har ridit in flera "vanliga hästar" men har nu köpt mig en islandshäst.och har precis börjat med inridningen men:
han är rädd för mig och stegrar sig så fort jag begär något,detta har jag aldrig varit med om.
annars är han lättlärd och mycket lungnare än dom andra jag tränat.har även funderat på att skicka han till en annan som jobbar med att rida in islandshästar,men då blir han ju inte som jag vill ha honom och så har flera avrådt mig att skicka iväg han.
har ni några föslag???
tacksam för svar.

Stegrar han sig när du sitter på ryggen? Prova att ta det väldigt lugnt. Be någon leda honom i grimskaft typ 100 m och så ger ni er, och fortsätt sen längre och längre. Framför allt måste han fatta förtroende för dig.

Islandshästar är ju lite speciella pga att de ofta är mer flock-präglade än andra hästar. Den första idén som slår mig är att ta hjälp av en erfaren tränare för islandshäst. Nu menar jag inte att du ska skicka iväg honom till tränaren, utan snarare rida "privatlektioner" för den tränaren. Det är svårt att ge konkreta råd över internet så det är bättre ifall någon som är duktig kan titta på er och ge råd precis när problemen uppstår. Kanske kan du tillåta att tränaren sitter upp och känner på hästen medan du tittar på också?

Många islandshästtränare kräver dock att man tar sig till dem istället för tvärtom. Är han lastbar och har du tillgång till transport?

Många tränare har inga problem att åka heller, speciellt inte om man kan gå ihop några stycken och tillsammans boka en tränare! :)

Hrmm är man så kräsen som jag har blivit så åker tränarna ifråga bara till typ 3 ställen var. Så då får man allt lov att använda transporten! :D

Islandshästar är mycket självständiga djur. De blir lätt arga om man inte visar dem vederbörlig vördnad. Så vad du nu måste göra, det är att se till att ni kommer överrens. Annars så kommer din Islandshäst att med våld göra som den vill.

MAn kan inte riktigt "sätta sig" på en islandshäst och "kräva" saker. Utan man måste få hästen att vilja ge.

Jag e väldigt nöjd med min tränare och hon kommer till ett ställe nära mig 1 gång i månaden!
Helt perfekt tycker jag, hon passa mig och min häst alldeles utmärkt!! :D

Dessutom så läste jag någonstans ( kanske på SIFs forum? ) att hon hade humor! Det är ju aldrig fel :)

Ja det har hon absolut!! Jag gillar henne skarpt och e väldigt glad att få rida för henne regelbundet!! :D

Förstår det! Hon verkar jätte bra!
Och du har verkligen tur som hittat en bra tränare som kommer regelbundet och på inte allt för långt avstånd!

Båbbe, du har helt enkelt för höga krav! :angel:

Hehe nä det tycker inte jag! En duktig tränare är skillnaden mellan regional tävling och SM i många fall! :cool:

De 2 som jag tänker på har båda humor, erfarenhet och kunskap! Båda passar mig utmärkt (i synnerhet den äldre av dem). Den äldre kan utan problem hävda sig utmärkt mot mig (jag är ganska kaxig pga mitt yrke som kräver detta) och få mig motiverad och positiv utan att anstränga sig!

Så jag trivs utmärkt med dessa instruktörer och så länge de har tid med mig i någon form ser jag absolut ingen anledning att byta!

Dessutom har jag ju inte alltför långt avstånd till någon av dem! :D De är ju bara ca 30-60 min bilväg bort ju! :D

Det jag menar i korthet är: Jag må ha höga krav då jag tycker att mina instruktörer ska ha minst 20 års erfarenhet av islandhästar - men så länge det finns personer som motsvarar mina "krav" ser jag ingen anledning att sänka kraven! :angel: När de 2 har lagt av att undervisa kanske jag kan tänka mig att sänka mig till en annan nivå - men förmodligen inte... :D

Bra att du hittat tränare som funkar för dig.

Vad som är kvalité beror mycket på vad man vill ha ut av träningen och tränaren och ens egna förutsättningar. Antalet års erfarenhet av islandshästar säger väldigt lite om kvaliten på undervisning. Med lite ödmjukhet kan man dra nytta av både relativt nya islandsryttare och experter.

För mig så är det inte så viktigt om tränaren kan föra mig till Regional eller SM... Jag kommer ändå inte komma till SM på typ hundra år :angel: Men jag är lite nyfiken då, vad tror du är kriterier för en "SM tränare"? Vad skiljer de från mängden?

De 2 instruktörer jag talar om (jag har endast ridit för en hittills) har garanterat kompetensen och kvalitén i sin undervisning som motsvarar de allra högsta målen!

Och jag föredrar att rida för de allra bästa!

Fniss, så rsonerar jag oxå. Vad spelar det för roll att jag rider för en tränare med Sm kvalifikationer, när jag själv inte har några sådana kvaliteer? Tränare kan inte trola och ifall de påstår det så vet jag av erfarenhet att det alltid är hästen som i slutändn blir lidande......

För det första så kan du mycket väl komma til SM iår om du sitter på rätt häst! (och hinner kvala!) :D

Kriteria för en SM-tränare: Tränare som får en häst och ryttare med rimligt bra föursättningar att nå SM! Det som skiljer dem från mängden är antalet elever de har med på SM helt enkelt! Visst spelar hästens kvaliteter en stor roll och den bästa tränare kan inte göra en SM-finalist av en häst utan talang. Men påfallande många elever hos i synnerhet ena tränaren är i närheten av SM-nivå!

Tränaren kräver också (vad gäller den ena instruktören - den andre är mer tolerant) ofta en grundläggande nivå som tex gäller att kunna utföra en öppna utan problem, känna takproblem osv. Så instruktören behöver då bara fokusera på att reda ut just den hästens problem!

Den instruktören jag gillar har inte riktigt denna profil dock. Han har både elever som rider SM och elever som är riktiga skogsmullar och behandlar alla lika! Det gör en perfekt instruktör enligt mig. Han passar i alla möjliga kategorier! :)

Så en bra tränare är för dig en som kan ta en hyfsad elev på en hyffsad häst till SM?
Då tycker vi olika för jag tycker nog att en bra tränare är en som kan ta en skithäst och en dålig ryttare till SM (om nu SM är så himla viktigt).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 474
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Behöver hjälp av en Uppsala bo
  • Vad gör vi? Del CCIV