Nyalunds Naturbruk
Trådstartare
Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att rida in en islandshäst? Motivering?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror på häst, men runt fyra skulle jag säga är optimalt. Vid tre växer de ofta en del fortfarande och kan även vara lite omogna i huvudet. Fem kan vara onödigt sent då de kan vara lite väl ”säkra på sig själva” och därmed bli svårare att rida in pga lite mer åsikter om saker och ting.Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att rida in en islandshäst? Motivering?
Jag har en ettåring nu. Min plan med honom är att ta hem honom hösten när han är 3 1/2 och då börja träna från marken (han kommer att vara ganska ohanterad då, så det blir verkligen från början med allting) för att sedan kanske börja sitta på honom tidigt det år han fyller fyra. Men det får bero lite på dels hur han ser ut i kroppen och dels hur han tar den första träningen. Kan också bli vila över vintern och sitta på honom senare på våren när han fyller fyra. Och/eller träna under våren och vila under sommaren. Men runt fyra års ålder i alla fall!Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att rida in en islandshäst? Motivering?