inridning av 6åring

J

johanna_h

jag funderar på ett 6årigt nordsvenskt sto, än så länge vet jag inte så mycket om henne mer än att hon inte är inriden eller inkörd. jag antar att hon är en travare. Frågan är går det att rida in henne och få henne till en bra ridhäst eller kan det finnas problem i att rida in henne?
jag ska inte själv göra det, har för lite kunskap om sådant. utan det får någon som kan göra.

Sv: inridning av 6åring

Tror inte det skulle vara några problem! Är hon hanterad?

Tänk att hon är en treåring bara och gå lugnt framåt.

ja hanterad skulle jag nog tro att hon är, jag ska ringa och prata med ägaren i morgon.

det är så att han inte kan ha henne kvar och undrade om jag ville ha henne.

Det klart det går!! Vet ett par hästar som blivit inridna vid den åldern! Lycka till!
Många varmblodiga Travare blir ju inridna mkt senare!

Min var 10 när jag började rida in henne (vbltravare)
Har gjort som med vilken unghäst som helst, men låtit det ta lite mer tid.
Största skillnaden mot att rida in en unghäst är väl att hon har svårare att acceptera nya saker, tex är hon fortfarande efter nästan 2 år, inte helt säker att rida ut på, inte helt trafiksäker etc. Inte så konstigt då hon mest gått i hagen alla år tidigare och inte fått uppleva så mycket ny miljö.
Så visst går det, absolut! Men har du inte kunskap att göra det själv kan det nog bli en dyr historia.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 014
Senast: lirco11
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama