inridning av 6-årig nordsvensk

E

elvira2670

Jag ska försöka ta mig an en 6-årig nordsvensk valack som bara blivit sutten på. jag har lång erfarenhet av ridning men inte av utbildning. jag får självklart hjälp, men har ni några tips. Allt ska få gå långsamt och så förstås, och på hans egna villkor. men vad ska man tänka extra mycket på? Min plan är att hantera honom extremt mycket från marken först och låta honom bli uppmärksam på mig och mitt ledarskap. Annars är han en helt enorm men mycket snäll och tillgiven häst, med stor vilja att vara till lags.

Sv: inridning av 6-årig nordsvensk

Det enda du får tänka på är att han är fysiskt fullvuxen o stark. Ta det lugnt så fort du ser att han spänner upp sig o stänger av hjärnan. Så fort han är lugn fortsätter du. Låt honom inte märka att han är stark, då har du massa trist korrigeringsjobb sen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 919
Senast: Lavinia
·
M
Träning Tänkte ta det här i min gammla tråd, men då får jag säkert inga svar. Min nya unga valak har ju haft lite egna ideér om hur saker och...
Svar
7
· Visningar
1 296
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama