inriding och visning

S

snotra

Funderar över när det egentligen är lämpligt att rida i unghästen. Vissa anser ju att hästen ska vara helt färdigvuxen meda andra menar på att grunden skall läggas då hästen är 3.5-4 år. Jag är väldigt kluven i detta. Läste i Islandshästen ngt. nummer sedan om att spattforskning visade att hästar som var sent inrida låg mera i riskzonen. Samtidigt vet jag skador som uppstått i samband med för tidig inridning också. Hur resonerar ni? Försöker givetvis utgå från hästen ifråga. Vad är era funderingar kring visning av 4-åringar?

Sv: inriding och visning

Om hästen skall vara HELT färdigvuxen, får man nog vänta med att rida in tills den är 6-7 år... Och det är ju av andra anledningar kanske inte det bästa. Dels därför att växande skelett och muskler faktiskt är påverkbarare än färdigvuxna, och blir starkare om de utsätts för en viss belastning, och dels därför att hästen lär sig bättre när den är ung (precis som vi människor).

Jag tror personligen att det bästa man kan göra för att få en så hållbar häst som möjligt är:

*Bra foder i rätt mängd under hela uppväxten.
*Ordentligt skött hälsokontroll, avmaskning m.m. från dag 1 av hästens liv.
*Uppväxt i flock på stora, kuperade marker där hästarna av sig själva väljer att röra sig mycket, busa med varandra etc.
*Långsam inridning, med stor känsla för vad hästen egentligen orkar.
*Viloperioder under inridningen.

Jag tror alltså inte att snabb inridning med påföljande visning är det bästa för INDIVIDEN - däremot tror jag att hästens "naturliga talang" kanske kommer fram bättre på det viset, dvs man har inte med hjälp av skicklig ridning kunnat kompensera för det som hästen inte är så duktig på av sig själv. Så för RASEN, och för att kunna göra ett bra avelsurval, kanske det är bättre med tidig visning?

Man kan väl säga så här: Tar man inte hänsyn till att hästen är ung och sätter lika hårda krav på den som en äldre häst, så kan man säkert höja spattfrekvensen för hästar inridna som fyraåringar också.

Att påbörja inridning när en häst är fyra är helt OK, bara man tar det lugnt med den och den har utvecklats normalt.
Vad gäller visning vid fyra - det finns en del hästar som är tillräckligt utvecklade fysiskt sett, men man får inte glömma den MENTALA biten. En islandshäst mognar oerhört mycket från den är fyra till den är fem.

Min häst är inriden vintern innan han fyllde fyra år, i lugn och ro och ridning kanske en kvart om dagen fyra dagar i veckan med två långa viloperioder under det första året. Sedan lite längre pass, lite mer krav (ca tjugo minuter). Hösten som 4.5 åring började vi försiktigt med tölt, sen vila igen. Han har svarat mycket fint på inridningen och är nu 6 år och mjuk och fin och ren i alla gångarter. Jag tänker ha samma approach med min nya unghäst (givetvis utifrån hennes förutsättningar) men jag tror på en relativt tidig inridning, med korta regelbundna pass, men utan stress och press och vila i lämpliga perioder. På min valack kunde jag känna att långvilan verkligen gjorde nytta, men nu när han är äldre får han kortare perioder lite oftare för att han inte helt ska krypa ur skinnet :)

Liknande trådar

Islandshäst Hur resonerar ni kring inridning av era Islandshästar? Vid vilken ålder börjar ni, hur mycket arbetar ni innan hästen får vila osv? Hur...
2
Svar
29
· Visningar
4 337
S
Islandshäst Blev uppringd av en okänd person som sett mina saluannonser. Hon var helt förtvivlad. "Jag har inte islandshäst själv men en person har...
Svar
9
· Visningar
2 265
Senast: Balderum
·
S
Islandshäst Måste islandshästen bli en ouppfostrad "ponny" för att den inte går i flock? Alla människor verkar ha olika åsikter om vart man ska ha...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 966
Senast: diny
·
Islandshäst Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, så det fick bli här, då det är en islandshäst det gäller och det är det häsr...
Svar
12
· Visningar
2 010
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama