Inriden treåring?

Sv: Inriden treåring?

jag har en foderhäst jag rider han är 4,5 år när han kom i midsommras hadde ägaren suttit på han en gång, de va allt, så ja börja arbeta honom från marken gjort hela sommarn, nån uppsittning lite då och då, så han vänjer sig, har arbetat mycket från marken så nu när ja rider är han väldigt snäll står still när ja sitter upp går inte förrän jag ger klartecken stannar när ja säger till travar /töltar när ja vill han töltar hellre än travar ska rida lite i vinter oxå sen till sommarn kommer jag att träna mer på gångarterna och bärigheten,, men han är en fin häst..

Har pratat inridning av islandshäst med både instruktörer och veterinär och de säger alla samma sak: Visst kan man smått börja insittningen på en 3,5 åring. Det beror på hur mycket hästen är arbetad innan och hur man börjar!

Visst har inridningen av hästen i annonsen börjats lite väl tidigt om den vid tre års ålder är fullt inriden.

Har själv börjat sitta på min 3,5-åring, honom har jag markarbetat, klättrat i skogen med, skrittat & travat över bommar/kavaletti samt kört för vagn sedan han var två, dock inte allt på en & samma gång.

Han är stark i sin rygg, har både muskler & styrka, utmärkt kondition och är mycket grov & kraftigt byggd.

När vi "rider" skrittar vi på ett stort gärde där vi tränar styrning mellan silagebalar, halter och gå fram igen.
Både jag och hästen har otroligt roligt!

Senast ändrad:

Mitt sto jag får hem kommer jag sitta in nu inna årets slut
Hon är 3½ år.. vill inte kalla det rida in för hon kommer inte kunna trampa under sig alls vid årsskiftet eller hunna göra nått annat än accepera en ryttare stanna och sättas i gång i trav och skritt och kunna vända.
Jag kommer rida pass på 10-15 minuter 3 ggr i veckan under en kortare period.
Sedan efter ca 10 pass kommer hon få vila helt ifrån ridningen.
Jag är emot att man rider igång en häst oavsätt ras och bygger upp muskler å kondis för att några veckor senare helt ställa av hästen..Och lagom när hästen tappat allt ska man sätta i gång den igen..

Utan jag tror på en kort lugn insittning sedan får hästen vila från ridning men att man fortsätter med longering, tömkörning går ut och går löshoppar osv.
För mig är det idiotiskt att ta in sin 2½ åring hbl eller 5 åring isis och att under 3 månader som vissa gör slänger upp en sadel första gången på hästen och under dessa 3 månader har hästen lärt sig alla gångarter och går i superfin form och hoppar 120(hbl då da)
Inte undra på att häsatr idag inte håller:crazy:

Det är skillnad på att rida in å att rida in så att säga

EXAKT så jobbar vi med våran, och det går så otroligt bra!!
Vi skyndar långsamt kan man säga. Det får ta den tid det tar.

När rider man in en islänning normalt sett ? Är dom senare i utvecklingen än andra raser ?

( Har inte läst igenom tråden riktigt )

När rider man in en islänning normalt sett ? Är dom senare i utvecklingen än andra raser ?

( Har inte läst igenom tråden riktigt )

Förr sa man 5 år, men det har visat sig vara mer gynnsamt för hästen att starta något tidigare men i långsamt tempo. En sak till man måste ta hänsyn till är huvudet, den mentala processen är betydligt långsammare än kroppen och hästen kräver därför en psykisk vila också.

Om man tänker sig riktigt duktiga och smidiga gymnaster, de har tränats från unga år och blir därför mer hållbara. Börjar man träna till gymnast i senare skede, så brukar det oftast relatera till skador av oönskad art, och man har helt enkelt märkt att lite arbete vid denna tidpunkt är mera gynnsam för hästen både vad gäller kropp och huvud.

Sen tror jag att man skall göra skillnad på inriden och insutten som några påpekat, men alla tänker nog inte så tyvärr. Har man suttit på hästen så är den inriden,:angel: fast min definition av inriden omfattar så mycket mer.

Ja skänt att fler än jag som tänker i dessa banor)=)

Btw.. 1 dag kvar sen får jag hem min isis=):bump:

För mig handlar det inte om pengar... för mig handlar det om en mjuk och långdragen inridning som börjar med en mjuka insittning!

Jag menade hästarna i annonsen, håller med om att en längre process är bättre och mindre chockartad för unghästarna.

Ja men månag tycker att ALLA som ens sitter på en 3½ åring är knäppa de drar alla hästarna över en kam.
Och det tycker jag är väldigt fel att göra

Jag "red" på min idag!
han är 3½, hade horsemanship kurs för en urduktig instruktör.
först satt jag bara upp och han gick runt med oss, sen tog han kompisen och hennes häst och gav oss som handhäst till dom.
Sen så skulle vi pröva gå ifrån dom andra själva, han blev lite arg med gick ifrån och gick faktiskt att styra någorlunda.

Tilläggas bör att jag bara hade repgrimma och ett grimskaft :love:

iaf, jag kommer försöka ha honom inriden nästa sommar, eller att då ha honom tillräckligt "färdig" för att kunna börja träna mer.
Sen får jag ju se hur mkt han utvecklas och så, hellre för långsamt än att få en häst som stressar och lär fel samt tröttnar.

När jag började med islänningar en gång i tiden, existerade inte att påbörja en häst innan den var 5 år, pass började man inte tävla dom i förrän dom var 8 år! Skillnad det!

Jag minns hur arg du blev för att vi provade sadel och träns på Gletta när hon var 3. Har sparat dina brev. :devil: ;)

När jag började med islänningar en gång i tiden, existerade inte att påbörja en häst innan den var 5 år, pass började man inte tävla dom i förrän dom var 8 år! Skillnad det!

Jo, men så var det ju förr. Känner igen det där så väl. Man har så bråttom idag, även inom andra grenar. Halvbloden ska ju exempelvis kunna gå 3 års tester och andra mönstringar. Allt för att de ska kunna utvecklas så tidigt som möjligt. Idag har vi ju även Blupen som styr, ju tidigare bedömning desto högre blup.
Sen har ju även forskningen visat på att man nog inte ska vänta allt för länge med islandshästarna, börjar man lite tidigare så är ju risken lägre att hästen utvecklar spatt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 668
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 582
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka