Inriden treåring?

Glimm

Trådstartare
Satt och kollade annonser idag och blev illa berörd av en annons på en islandshingst född 03 som var inriden i somras!!:confused:
Är det tryckfelsnisse som varit framme eller finns det folk som rider in sina hästar vid tre års ålder?
Hästen var väldigt dyr, kan ju bli en kostsam historia för ev. köpare i framtiden med tanke på den unga åldern vid inridning.

Sv: Inriden treåring?

ja jag såg oxå den annonsen och reagerade likadant, men det måste väl vara ett tryckfel. Ingen är väl så dum??? Får man hoppas iaf..

:confused:

Hingstar som skall visas på våren när de är 4 år brukar väl iofs ridas in på hösten när de är tre och sedan är det väl någrasom har avrit extra stressade. Dvs jag tror inte alls att det behöver vara ett tryckfel, tyvärr.

joda. de finns folk som rider sina islänningar när dom är tre. ingen som kommer ihåg clinicen på strömsholm för ett par år sedan? en viss häg***** tror jag det va som red en treåring på clinicen.

fattar inte varför folk har så brottom med sina hästar. fast värst är det med travare och galoppörer. dom börjar redan vid ett års ålder. de är ju bara bebisar! inte konstigt att alla hästar har ont!

Olika raser är olika utvecklade. Sen får man se på individen hur den växer och ta hänsyn till hästens växt perioder och hur långt utvecklad den är.
Dock är den känt att islandshästarna brukar man börja rida in sent, troligtvis för att de behöver tid att stärka sig och växa till sig, galoppörer och travare börjar man tidigare med de blir också vanligtvis snabbare färdiga i kroppen. Sant är dock att vissa galoppörer och travare inte håller så länge det problemet är inte så vanligt bland islandshästarna.

Har även jag hört att det blir vanligare och vanligare att man börjar tidigare med islandshästarna.
Kanske delvis för vi har mer egen avel nu och de blri snabbare klara i kroppen och så har ju även islandshästarna unghäst tävlingar nu.'

Tre år låter lite väl ungt... men det finns folk till allt!
Fråga är ju hur inriden hästen är oxå, jag menar uppsutten på och kunna tygeltag, start och stopp, räknar vissa som inriden så..
Men jag tycker ändå det är på tok för tidigt att rida in en islandshäst vid tre års ålder!

/EnWisa

Ser inget fel i det, OM hästen är inriden på ett lugnt och "ostressat" sätt.

Jag ska visa min unghingst som fyraåring (född 04). Jag vill INTE ha tre månader på mig och stress-inrida honom bara för att jag ska vänta så länge som möjligt. Han kommer att ridas in till våren, så pass att han går att sitta på och styra någorlunda. Sedan blir det sommarvila, sedan blir det lite mer styra-stanna-gå fram träning till hösten.Vila igen, Sen blir det lite träning inför visningen. Då har han fått nästan ett år på sig att vänja sig och utvecklas under lugna förhållanden.

Jag tror inte att hästen håller sämre för att den rids in tidigt, det är ändå senare än vad halvbloden rids in (Våra 2½ åringar är inridna nu, och är satta på vintervila efter att blivit ridna i båda varv, alla gångarter)... och så länge man tar det lugnt, inte rider för ofta och bygger upp hästens muskler från marken också så att den orkar bära upp ryttaren, så måste det vara mycket bättre att rida in den som treåring än att göra en attack-inridning som femåring.

Sen kan jag inte uttala mig om just DENNA hästen. Den kanske var väldigt outvecklad, eller hade en väldigt tung ryttare, eller reds 7 dagar i veckan? Isf tycker jag att inridningen var helt förkastlig....

Men varför ha så bråttom att visa dom som fyraåringar. dom blir ju jättegamla, varför skynda så mycket. å varför börja rida ett helt år i förväg? Varför inte tömköra och lära hästen alla kommandon och att gå i rätt form? och sen börja rida ett par månader innan?

Jag "jobbar" på ett islandstuteri och ska precis börja inridningen av två treårsston.
De är båda dräktiga och tanken är att de ska "sittas" in och förstå hjälperna och sedan släppas på bete för att ta upp ridningen igen nästa vinter.

Jag tycker personligen att detta känns bra eftersom det kommer bli extremt lite uppsuttet utan mer att anpassa sig efetr människor och förstå vad de vill.

Inte har alla hästar ont. En islänning som är inriden vid 4 eller 5 års ålder kan ju åxo få ont i så fall. Belastning i lagom dos stärker senor och skelett.

Med en hingst som man hoppas på tror skall få en bra bedömning så kan det handla om en hel del i både pengar och BLUP huruvida hästen bedöms som 4-åring eller senare. Samma bedomningssiffror ger lägre BLUP när hästen blir äldre, och ju tidigare hingsten blir godkänd desto fler bedömningssäsonger hinner den med.

Jag tror att vissa ser det på samma sätt vad gäller ston.

Mitt sto jag får hem kommer jag sitta in nu inna årets slut
Hon är 3½ år.. vill inte kalla det rida in för hon kommer inte kunna trampa under sig alls vid årsskiftet eller hunna göra nått annat än accepera en ryttare stanna och sättas i gång i trav och skritt och kunna vända.
Jag kommer rida pass på 10-15 minuter 3 ggr i veckan under en kortare period.
Sedan efter ca 10 pass kommer hon få vila helt ifrån ridningen.
Jag är emot att man rider igång en häst oavsätt ras och bygger upp muskler å kondis för att några veckor senare helt ställa av hästen..Och lagom när hästen tappat allt ska man sätta i gång den igen..

Utan jag tror på en kort lugn insittning sedan får hästen vila från ridning men att man fortsätter med longering, tömkörning går ut och går löshoppar osv.
För mig är det idiotiskt att ta in sin 2½ åring hbl eller 5 åring isis och att under 3 månader som vissa gör slänger upp en sadel första gången på hästen och under dessa 3 månader har hästen lärt sig alla gångarter och går i superfin form och hoppar 120(hbl då da)
Inte undra på att häsatr idag inte håller:crazy:

Det är skillnad på att rida in å att rida in så att säga

Nej något tryckfel vad det gäller åldern är det inte då jag var spekulant på att köpa den hingsten som föl.
För att gå lite off topic det känns nästan som det har blivit tryckfel när det gäller priset eller vad säger ni som sett annonsen?

Jag förstår att man vill ha sin hingst visad tidigt men vad ska det finnas för någon nytta i att rida in ett sto vid så tidig ålder?
Finns det verkligen så välutvecklade hästar vid 3 års ålder?
jag är fortfarande försiktig i träningen av min valack och han blir 6 nästa vår .
Hur blir egentligen hållbarheten hos dessa hästar som börjar ridas alltså inte bara lära sig svänga stanna ect vid så tidig ålder som 3 år?

Därför att han redan ser otroligt välutvecklad ut, och mitt i min träning tror jag mer på att rida än att tömköra. Jag kan inte tömköra, det är intte min grej. Däremot kommer han att jobbas från marken på andra sätt. Som jag sa så kommer han att ridas väldigt lite, och väldigt lugnt, för att han ska få TID på sig att vänja sig.
Just för att han i lugn och ro ska få tid på sig att bygga upp sin kropp, börjar jag tidigt.

Och ja, det handlar också om pengar. Jag kommer antagligen inte ha kvar den här hästen sen, och jag vill antagligen sälja honom efter visningen.

Det handlar inte om RIDNING i den bemärkelsen, och jag tror absolut inte att han tar skada av det. Jag rider inte hårt, och jag väger 55 kg... Så det är inte så stor belastning heller.

Satt och kollade annonser idag och blev illa berörd av en annons på en islandshingst född 03 som var inriden i somras!!:confused:
Är det tryckfelsnisse som varit framme eller finns det folk som rider in sina hästar vid tre års ålder?
Hästen var väldigt dyr, kan ju bli en kostsam historia för ev. köpare i framtiden med tanke på den unga åldern vid inridning.

Min tränare har hand om en (nu) valack åt en annan tjej (man får ju inte nämna namn) :p
Han kastrerades som 3åring, var klapphingst, började därefter sin inridning under hösten/vintern när han var 3år.
Nu är han 4 och tränas "för fullt", kan bli riktigt fin :love:

Jag har även nu köpt mig en 3åring (köpte han i somras), och han håller på att ridas in LÅNGSAMT! Har suttit på honom en gång.
Planen är att i vår ska det gå att gå fram, stanna och svänga.
Sen tar vi tag i resten nästa sommar..

Finns det verkligen så välutvecklade hästar vid 3 års ålder?

Min kille är 3½ år nu, och en mer välutvecklad unghäst har jag aldrig sett :eek:
Han är stor, kraftig och välväxt. (Hoppas att han växer någon cm till på höjden bara så kan jag gå och säga till alla att han faktiskt är HÄST! :rofl: )

Det är ju olika från häst till häst, min är som sagt väldigt välutvecklad, medans grannens 2 3½åringar ser ut som åringar, men det har ju sina förklaringar också iofs.
Så det är som sagt väldigt viktigt att se på individen, hans pappa var välutvecklad vid den åldern också..

Svar till alla i tråden.
Men det är väl skillnad på inriden och insutten vid tre års ålder!?
Om det står att hästen ifråga är inriden, så ser jag det som om den är riden ett tag och kan gunderna, stopp, fram, svänga etc.
Det tycker jag är på tok för tidigt för en treåring.

Jag tror inte attd te är ågot fel med tat börja jobba hästarna i dne åldern, gärna mycket konditionsarbete, som handhäst och liknande. Men jag är skeptisk till för mycket ridning, för tidigt. Det är bevisligen så att de växer långsammare och precis som med barn/ungdomar som inte ska börja med styrketräning förrän kroppen har vuxit klart någotsånär, för att inte få skador, så resonerar jag med hästar. Låt dem jobba med sin egen vikt så stor del som möjligt tills dess de är mer "färdiga" i kroppen. Att "sitta in" en unghäst kan man göra, men även där anser jag att man ska inte stressa i onödan.

Glimm> Det var en fasligt snygg häst du har som avatar ;) Hur mår han? hörde om fästingssjukan. Ge honom en puss från mig!

Ella

För mig handlar det inte om pengar... för mig handlar det om en mjuk och långdragen inridning som börjar med en mjuka insittning!

Mitt sto jag får hem kommer jag sitta in nu inna årets slut
Hon är 3½ år.. vill inte kalla det rida in för hon kommer inte kunna trampa under sig alls vid årsskiftet eller hunna göra nått annat än accepera en ryttare stanna och sättas i gång i trav och skritt och kunna vända.
Jag kommer rida pass på 10-15 minuter 3 ggr i veckan under en kortare period.
Sedan efter ca 10 pass kommer hon få vila helt ifrån ridningen.
Jag är emot att man rider igång en häst oavsätt ras och bygger upp muskler å kondis för att några veckor senare helt ställa av hästen..Och lagom när hästen tappat allt ska man sätta i gång den igen..

Utan jag tror på en kort lugn insittning sedan får hästen vila från ridning men att man fortsätter med longering, tömkörning går ut och går löshoppar osv.
För mig är det idiotiskt att ta in sin 2½ åring hbl eller 5 åring isis och att under 3 månader som vissa gör slänger upp en sadel första gången på hästen och under dessa 3 månader har hästen lärt sig alla gångarter och går i superfin form och hoppar 120(hbl då da)
Inte undra på att häsatr idag inte håller:crazy:

Det är skillnad på att rida in å att rida in så att säga

Kan bara hålla med dig. Är själv helt inne på det spåret. Tanken är att sprida ut inridningen på 3-4 år. Börjar som 1 åring och "avslutas" som 4-5 åring. Det måste ju vara så mycket bättre än att göra det på bara några månader.

Sen är det precis som du skriver skillnad på att rida och rida. Att sitta på en tvååring 5-10 minuter, 2-3 gånger i veckan har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna förstöra någon häst.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 668
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 582
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka