Inriden 4årigt islandsto

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har ju hållt på med hästar länge men islandshästar kan jag inte så mkt om. Har ridit islandshäst innan en period så jag är ju bekant med det iaf.

Jag blev medbjuden att rida islandshäst hos en kvinna som har en egen islänning samt 2 inhyrda i sitt stall. Jag blev tilldelad en av inhyrningarna som var ett 4årigt sto. Det gick jättebra, hon var snäll och skötte sig bra. Kvinnan sa att hästen kunde tölt när hon precis kom från inridningen men efter det så har det inte varit lika lätt att få henne i tölt tydligen. Hon som äger hästen söker någon som kan rida hästen lite då och då för att underhålla henne och gångarterna.

Hästen var som sagt hur go som helst och jag skulle kanske kunna tänka mig att åta mig detta uppdrag med hjälp av en bekant som är mkt kunnig på området.

Däremot så är jag lite tveksam/kluven till hur ofta det är lämpligt att rida en så ung häst? För att va islänningarna så måste hon ju ha blivit inriden väldigt tidigt (runt 3 årsåldern).

Sv: Inriden 4årigt islandsto

Numera är det många som börjar så tidigt, på gott och ont. Men det vet man ju inte innan.

Jaha är det, då är detta inte superunikt då alltså. Jag tror inte att jag kommer ha henne mer än 2 gånger i veckan sen rider ägaren kanske 2 gånger i veckan och det är nog rätt lagom för henne då. Det jag funderar på är det här med tölten. Att dom måste väl ha muskler så dom kan samla sig och genomföra tölten. Fast det är ju skillnad på att tölta länge än att få hästen att förstå tölthjälperna och tölta en sträcka och sen är det bra. Sen kan man ju jobba mer aktivt när hon blir äldre.

Så hästen ska gå 4 dagar i veckan? Se till så ni snackar igenom så det inte blir för mycket. Ibland räcker 10 minuter gott och väl. Men du verkar ha en bra inställning :)

De flesta blir inridna när de är 3½-4år :)
Jag rider alla hästar 4-5 dagar i veckan, sen olika länge. En unghäst räcker ibland med 10min :) bara man får igenom det man tänkt. Sen brukar jag ge hästarna längre sammanhängande vila ex. två månader "på rad".

Så hästen ska gå 4 dagar i veckan? Se till så ni snackar igenom så det inte blir för mycket. Ibland räcker 10 minuter gott och väl. Men du verkar ha en bra inställning :)

Jag var och red henne idag igen och passade på att fråga hon som äger stallet hur ofta ägaren brukar rida. Hon sa att hon rider kanske i snitt 1-2 gånger i veckan och när vintern kommer så kanske tillochmed 0..

Om jag ska ta på mig detta så kommer jag förmodligen ha kontakt med ägaren mer själv och då kan jag ju be henne säga till när hon ridigt så planerar jag in efter det:)

Idag när jag red så märkte jag att hon har inte lärt sig gå undan för skänkel. Hon lärde sig nog bara start, stopp, skritt,trav, tölt och galopp på inridningen. Så det tänkte jag börja träna:)

De flesta blir inridna när de är 3½-4år :)
Jag rider alla hästar 4-5 dagar i veckan, sen olika länge. En unghäst räcker ibland med 10min :) bara man får igenom det man tänkt. Sen brukar jag ge hästarna längre sammanhängande vila ex. två månader "på rad".

Det låter vettigt. Jag har ju bara ridit henne 2 gånger och då med sällskp så det har ju blivit att dom bestämt rundan.. Förta gången red vi 2 timmar. Stannade dock vid en sjö där hästarna fick gå i. Ja hoppade av och sträcte benen en stund, det var en hel del skritt också. Är det på tok för länge:crazy:?

Ja kanske bättre med kortare regelbundna turer än långa "nötningar". Tack för alla trevliga och bra svar!:)

Liknande trådar

Islandshäst Hej allihopa! Jag är alldeles nybörjare på islänningar. Jag har ridit sen jag var 7 år gammal (dvs. i 16 år) men aldrig islandshäst...
2
Svar
21
· Visningar
4 329
Senast: Nea86
·
E
Islandshäst Jag är en tjej som har över 30 års erfarenhet av egna hästar och tävling i hopp. Ridit ponny på elit nivå och häst på nationella...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama