Inriden 2-åring

P

piggis_83

Jag är på jakt efter en unghäst och har fått tips om en 2,5-åring (född 2003). Denna verkar vara trevlig och bra på alla sätt och vis, men det jag reagerar på är att den redan är "inriden". Den är alltså riden i skogen i skritt, trav och galopp.

Det är ett halvblod och visst börjar en del tidigt med inridning, eftersom 3-årstestet ligger på våren.

Dock tycker jag det är lite väl tidigt att börja rida dem så pass tidigt, men det beror ju på hur väl utvecklade de är osv.
Om jag förstod det rätt så är hästen tillbaka hos uppfödaren och rids inte ngt nu.

Vad tycker ni? Är det för tidigt att rida in en häst vid 2,5 års ålder? Finns det risk för att hästen får förslitningar eller andra problem framöver?

Sv: Inriden 2-åring

Jag skulle inte köpa den, eller jag skulle iaf höra mig för vad dom lägger i inriden (dom kanske bara har skrittat den några ggr?). För min åsikt är att det är för tidigt att rida 2-åringar, för mig är det viktigare att hästen håller när den är 13 än att den hade flashig trav på ett test när den var 3.....

Håller med ovanstående talare/skrivare. Men har du kollat upp vad dom menar med att den är inriden?
Dom kanske menar att den är sutten på bara, och ev att den kan start och stop i skritt.....? Även om det är tidigt, så är väll det mer okej om det skulle vara så de tolkar inriden, än om den kan betydligt mer...?

Kolla upp det vet jag! Är det så att den bara är sutten på, så är väll det GANSKA okej, trots att det är lite tidigt, men kan den mkt mera, och är kontinuerligt riden ett tag, så skulle nog jag personligen inte köpa den. Som ovanstående skrev, hellre en 13 åring som är hel o fräsch, än en 3 åring som för tillfället har fläschig trav, o ser fin ut. Den håller kanske inte jätte länge......iofs så rids ju flera in tidigt, pga 3 års testet,och håller i flera fall vad jag vet,men endå. Men man behöver ju inte rida på ett treårstest (rätt lr fel..?)....

Ja ja, lycka till, och jag tycker nog du ska kolla upp vad de tolkar som inridning

Jag skulle vara glad att hitta en häst som är tidigt inriden, så länge det är proffsigt gjort.
Gillar du hästen så slå till!

Det är inget konstigt med en 2.5 åring som är inriden. men inriden så menar de troligtvis att hästen är riden i alla gångarter. Sen är det oxå så att för att vara riden i alla gångarter så behöver inte hästen på något vis vara sönderriden, tvärt om det går ganska snabbt och enkelt att rida dem i alla gångarter om man har gjort ett bra arbete med den från grunden.

Min är riden i skritt och trav och kanske då sutten på en 4-5 ggr bara och då mkt korta stunder.

Jag hade hellre köpt en riden 2.5 åring än en 5 åring som är oinriden...

Så sant!
Det är inget som däger att hästen är sönder som 13-åring pga att den är inriden som 2-åring. Vet många hästar som hållt tills tänderna börjar trilla ut av ålder "trots" (pga?) tidig inridning. Vet också hästar som är inridna som 5-åringar och sönderridna som 7-åringar. Så det tyckaer jag inte är ett bra argument att inte köpa, snarare tvärtom, BEROENDE på hur hästen ser ut, HUR den har utvecklats och HUR dom har ridit den. Att den är riden i skogen är i mina ögon mkt positivt på en så ung häst. Hellre det än knäla runt för mkt på en ridbana. Det är isåfall mer skadligt i för höga doser.
Om du nu gillar hästen, den verkar okej och det är kunnigt folk som ridit in den så tycker jag inte att du ska tveka!

Hästen är riden i alla gångarter i skogen, sen hur man tolkar det.... Men jag tror ju inte att den kan så mkt mer, än just framåt o stanna. Verkar ju vettigt att de ridit den i skogen och inte suttit på en ridbana och gjort för mkt jobb.
Jag har ju inte sett hästen, så jag vet inte hur pass utvecklad/musklad den är. Men så länge den är väl utvecklad för sin ålder så tycker jag nog heller inte det skulle va ngt problem att den redan är "inriden". Många rider ju in sina hästar ganska tidigt idag, på både gott och ont kanske.
Känner inte uppfödaren, men vet däremot vem som har ridit in den och det är en seriös utbildare.
Tack för era synpunkter, det blir antagligen att jag åker och tittar på hästen.

Tycker verkligen att du ska åka och kolla på den iallafall. Är den riden i skogen, och kan start o stop, så är det ju bara bra! Som ngn skrev här, att det beror på hur utvecklad den är, hur de har ridt den osv. Och som ngn också skrev,även jag vet hästar som blivit inridna i tidig ålder, men hinner typ tappa tänderna pga av åldern innan de går sönder!
Me´d mitt tidigare inlägg menade jag att, det beror ju på vad den gjort, och trorts allt så är det inte ovanligt med en "inriden" 2 åring.

Hoppas det går bra, och att du faller för hästen när du ser den!

Lycka till!!

Vi "rider in" våra 2½-åringar på senhösten året innan de fyller 3, har gjort så med både halvblod och ponny, de går och har så tråkigt annars. De får först promenera lite här och där för hand med sadel och sedan med lätt ryttare lära sig att på ridbanan skritta, stanna, trava och galoppera och vara vändbara - inga större krav ställs - en skogspromenad med en äldre kompis uppskattas -sen blir det av naturliga skäl vintervila och på våren tas ridningen upp.
Det är väl någon form av inridning? eller någon slags grundutbildning är det väl?
Ingen av våra hästar/ponnyer verkar ha tagit skada.

Jag har en unghäst som fyller 3 år den 1 januari. Jag satt på henne för första gången i oktober, men det handlade ju bara om att sitta upp och av. före det så tränade jag massvis på att hoppa runt henne och vänja henne. Nu har jag någon enstaka gång skrittat lite, men det handlar om tre gånger sammanlagt. Jag tycker att man bör vara försiktig och man ska ha klart för sig att en unghäst inte har några muskler att bära dig med, du sitter alltså i princip på hästens ryggrad och "mage". Man ska helst inte börja sitta ner på sin häst förren den närmar sig 5år, men allt detta är ju lite individbaserat. Själv tycker jag att man ska ta det lugnt och inte stressa, det är helt vansinnigt med 3års test egentligen och man ska akta sig för att stressa fram resultat, detta ger bara bakslag. Det du ska kolla upp är 1. Hur llång period reds hästen ( Du skrev ju att den nu inte reds). 2. Hur långa pass reds den. 3. Satt dom ner, krävde dom mycket. Kolla också noga upp benen och RYGGEN innan ett eventullt köp// Lycka till och kom ihåg att alla tycker olika, du måste göra din bedömning

kolla på den du.
den är iaf riden i naturen, rakt fram, och kanske bara ytterst kort tid 5-15 min. En hållbar häst klarar detta så länge man gör det ansvarsfullr och utgår efter vad individen klarar av.

Numer börjar väldigt många att rida in hästarna på hösten som 2½- åringar. Givetvis måste man hela tiden ge akt på utvecklingsfaser och hur den specifika individen fixar arbete.

Ska man "vara med i svängen" med treårstest (fast man kan ju avstå ridprovet, förstås), fyraårskvalité, fyraårschampionat, Breeders mm är det ju nästan en förutsättning att börja så pass tidigt för att ändå hinna med att göra arbetet i lugn och ro och med viloperioder.

Jag har inte börjat sitta på min 03:a än, då han dels är stor (nästan 170) och dels har opererats för ostreochondros under hösten. Planerar inte heller i dagsläget att visa honom på treårstestet heller.

Jag har ridit min 2-åring som just 2år...hon fyllde i augusti.

Jag har jobbat mkt från marken och tömkört och hon är även inkörd så vi har varit ute med vagn.

Ridtillfällena har handlat om 5min skritt 2min trav i längsta fall.

Nu har hon haft jullov i 4 veckor och ska ha det året ut. Sen börjar vi om lugnt med markarbete, tömkörning, körning med vagn och sen ridning.

Ser hellre att unghästar förbereds långsamt än att de helt plötsligt till 3-års skall kunna allt.
Jag har hela tiden kollat noga så att min häst inte tar skada, hon är viktig för mig och jag skulle aldrig i livet göra något som skulle skada henne.

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp men jag ser inget fel i att hästen "sitts in" tidigt, sålänge man vet vad man sysslar med. Jag har haft min häst sen dag 1 och vet vart jag har henne och vet när det är nåt som är fel.
Jag kallar det jag har gjort för insittning förresten...det är lite olika.

piggis_83 skrev:
Jag är på jakt efter en unghäst och har fått tips om en 2,5-åring (född 2003). Denna verkar vara trevlig och bra på alla sätt och vis, men det jag reagerar på är att den redan är "inriden". Den är alltså riden i skogen i skritt, trav och galopp.

Det är ett halvblod och visst börjar en del tidigt med inridning, eftersom 3-årstestet ligger på våren.

Dock tycker jag det är lite väl tidigt att börja rida dem så pass tidigt, men det beror ju på hur väl utvecklade de är osv.
Om jag förstod det rätt så är hästen tillbaka hos uppfödaren och rids inte ngt nu.

Vad tycker ni? Är det för tidigt att rida in en häst vid 2,5 års ålder? Finns det risk för att hästen får förslitningar eller andra problem framöver?
Jag tror inte att det är några problem om den bara är riden i skogen i alla gångarter, den kanske inte har gått så många gånger och har den bara fått en viloperiod efter det så får ju musklerna och allt vila. Förslitningsskador är inte så vanligt hoss halvbloden det är däremot ganska vanligt hoss travhästar efter 10 år på banan:s men de e inte så konstit dom får ju springa fort hela tiden...
Jag tycker att du ska köpa hästen om du gillar den:D

Novelette skrev:
Jag har ridit min 2-åring som just 2år...hon fyllde i augusti.

Jag har jobbat mkt från marken och tömkört och hon är även inkörd så vi har varit ute med vagn.

Ridtillfällena har handlat om 5min skritt 2min trav i längsta fall.

Nu har hon haft jullov i 4 veckor och ska ha det året ut. Sen börjar vi om lugnt med markarbete, tömkörning, körning med vagn och sen ridning.

Ser hellre att unghästar förbereds långsamt än att de helt plötsligt till 3-års skall kunna allt.
Jag har hela tiden kollat noga så att min häst inte tar skada, hon är viktig för mig och jag skulle aldrig i livet göra något som skulle skada henne.

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp men jag ser inget fel i att hästen "sitts in" tidigt, sålänge man vet vad man sysslar med. Jag har haft min häst sen dag 1 och vet vart jag har henne och vet när det är nåt som är fel.
Jag kallar det jag har gjort för insittning förresten...det är lite olika.
Jag tycker att det du gör är jättebra. man ska "vänja" dom tidit, ja menar de du gör är att förbereda henne inför vad som sen kommer att hända. och om du har haft henne hela hennes liv så skulle ju du va den som märkte att hon skulle ta skada av det. Lycka till med hästen:D

Håller med, att börja tidigt med att sitta in dom är nog ingen nackdel om hästen verkar mogen för det och man har förberett den för att kunna göra det under kontrollerade och lugna former.
Har själv funderat mycket på om man ska börja sitta på 2 åringarna.
Jag tycker att det låter ok, om dom suttit in hästen och skrittat den i skogen, det låter ju inte som om det är under träning, eftersom den inte reds nu. Hade fallet varit så att dom tränade hästen under sadel hade det varit en helt annan sak och något som man skulle vara kritisk mot när det gäller 2 åriga halvblod.
Min åsikt iallafall.

All träning med unga hästar är bra (och ger en hållbarare häst) så länge man inte överbelastar. Vart gränsen går är nog rätt så individuellt. Tänk vad praktiskt om alla halvblod var inkörda som tvååringar, då hade dom kunnat bygga en hel del muskler innan inridning. Risken att rida sönder är ju då ännu mindre.

På Bollerup rider de alla 2,5 åringar innan sommaren o sen vilar de o kommer igång till hösten. Inga problem..
Och jag har suttit på min tjej, första gången då hon var 1 år och 7 månader. Blev även ledd typ 100 meter max. Skönt att ha den biten avklarad på en häst som blir 175 och o kommer väga kanske 800 kilo.. men snart börjar tömkörningen o inkörning därefter!

En sån stor häst vill då i alla fall jag köra in som ettåring, mkt häst att få stopp på annars om det skulle gå på tok.

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 552
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 903
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama