Inredning i ett uppehållsrum?

Shettistjejen

Trådstartare
Sitter med i klubbens ungdomssektion och när ridskolan flyttar till en ny anläggning i höst så kommer US få ett eget uppehållsrum. Undrar om ni har tips på vad man ska ha för möbler och smarta lösningar som man kan använda sig av :) :bump:
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Det beror lite på vad för övriga lokaler ni har, men micro och plats för att äta matlåda kan vara bra om det inte finns ett kök som alltid är tillgängligt.
Om ni inte redan har tillräckligt med möteslokaler skulle jag inreda med bord och stolar så att ungdomssektionen kan ha möten där. När jag hade hand om en klubbrumsrenovering med detta i tankarna satte vi upp en whiteboard som snabbt blev populär att rita på, det gjorde också att klotter på inredningen minskade drastiskt.
Rejält med förvaringsplats för hjälmar, västar, ryktlådor osv. En eller flera hyllor plus krokar är nästan nödvändigt.
Soffor och fåtöljer är mysigt men bör vara i smutsavvisande material, typ konstläder (leta på myrorna och loppisar). Räkna med att ett klubbrum blir superskitigt på en halv dag så se till att det är lättstädat samt att ni har ett städschema om det inte finns personal som gör det. Skogräns är en fin tanke men betänk att även kläderna är smutsiga så frågan är om det hjälper så mycket.
En upphittatlåda!
Tidningar! Kanske en låda med osorterade nummer av Min Häst eller vilka hästtidningar som är populära nu och ett ställ på väggen med senaste numret av Min Häst, Ridsport och andra hästtidningar om klubben prenumererar på några. En och annan lättläst faktabok är inte heller så dumt.
Inte en massa prydnadssaker, satsa på funktionalitet i första hand.

Ha hela tiden i tankarna att det inte får bli ett ställe för de coola kidsen som blyga barn inte vågar gå in i. Försök att få det till ett rum där man kan mötas och skapa en gemenskap. Min erfarenhet är att det är bättre med hårda pallar som ger många sittplatser än några få lyxiga fåtöljer så att bara innegänget får plats.
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Tack för många bra tips! Det kommer finnas en stor cafeteria så grundtanken är att det inte ska vara tillåtet att ha mat/äta i US-rummet för att göra det lite mer hygieniskt med den biten.

Vi kommer att ha tillgång både mötesrum och en teorisal så vi har stora möjligheter att kunna hålla i bra möten. Det som vi har tänkt på gällande bord och stolar i vårt rum är för att man ska kunna sitta ned och plugga, vi ska till exempel ha läxhjälps-eftermiddagar i framtiden då man kan komma och göra läxorna innan man ska rida.

US-styrelsen vill ha en egen stor anslagstavla där vi kan sätta upp anslag om kommande aktiviteter, vilka som är ledare för året, lite regler för US-rummet, teori-planscher, hästbilder m.m. Vi funderar på att e.v.e ha två tavlor, en där enbart US-styrelsen får sätta upp och en där alla kan sätta upp (t.ex. teckningar osv)

Skogräns, skoställ och krokar är något som vi har funderat på men som vi inte vet om vi ska genomföra...

Angående hjälmar och dyl. ska jag kolla upp om det inte kommer bli omklädningsrum och skåp, för isf så vill vi inte ha sånt i US-rummet.

Angående soffor och liknande så har vi också tagit upp att de bör vara i ett skinn/läderliknande så de går lätt att torka av och hålla rena. Det som vi tänkt på mest är väl en hörnsoffa men de är så fruktansvärt dyra så vi får nog ta och prioritera om ;)
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Hör runt med föräldrar och släktingar, sprid ut att ni söker en soffa, så kanske ni kan får tag i en hörnsoffa billigt? Kanske någon på klubben som har en mormor som ska flytta till mindre boende, någon släkting som skall byta ut sin soffa osv. Har ni riktig tur så skänker någon en soffa till er!
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Lädersoffa, witeboard tävla för t ex teori. Bokhylla med teori böcker och skönlitteratur (pollux böcker brukar folk ha ett överflöd av och donerar nog gärna).
Garderob med låne kläder?

Min ridskola hade inget uppehålls rum eller cafeteria el liknande, antingen var man i stallet eller i ridhuset. Har aldrig känt ett behov av ngt uppehålls rum, teorin hade vi i stallet också. Lite kallt på vintern bara.
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Det där med läxhjälp tycker jag är en toppenidé! Det är väldigt bra för gemenskapen att man hjälper varandra fastän man är i olika åldrar, går i olika skolor osv. På min gamla ridskola var det också vanligt att barn använde stallet som tillflyktsort från besvärliga familjeförhållanden, trångbodda lägenheter osv, då kan läxhjälp vara oerhört betydelsefullt ur en social synvinkel. Ibland tänker jag att detta med att vara en tillflyktsort är ridskolans viktigaste uppgift.
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Precis, vi vill göra ridskolan till ett ställe dit man kan åka även om man inte ska rida :) Målet är att det ska bli lite "fritidsgård" över det hela så att det blir lite mer liv på klubben :) Inte bara läxhjälp utan vi kanske samlas och smörjer träns, lagar mellis tillsammans osv så att det blir lite social aktivitet utöver det som är i direkt kontakt med hästverksamheten :)
 
Sv: Inredning i ett uppehållsrum?

Jag tycker att det låter som ett kanonbra initiativ :)!

Och jag ekar också de som redan har tipsat om att leta efter soffa på blocket, etc. Ni kan säkert hitta något billigt/gratis där!
 

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: SiZo
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
982
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp