Input mottages tacksamt!

S

soso

jag har fått en speedcart av min underbara sambo.
Jag har en sele som jag tömkört med, en bröstsele.
Funkar det att köra med den sålänge?
Jag har gått och klämt på en baksele som jag tänkt kompletera den med. Kommer nog att köra med hästen max en gång i veckan.
På vagnen finns quick-hitch fästen. saknar dock motsvarighet på min sele.
Snälla, ge mig lite input, kan inget alls om vagnar eller selar.. :o
Hästen är däremot inkörd :)

tack på förhand!
:bump:

Sv: Input mottages tacksamt!

Cliffords
Frågor o svar (DriveOut)
Tråd

Du bör ha draglinor till en bröstsele och även en baksele.
Varför inte köpa en komplett bröstsele från Equilex? :)
Det går med en travsele/däckel och en bred kortbrösta med draglinor, men bättre att köpa bra sele redan från början.

Quick-hitch fästen är inte så bra om man tänker på att man vill att hästen ska få stor rörelsefrihet och undvika skav.
Dessa är satta på travvagnar (speedcarts bla) för att underlätta till och från sättning av vagnen. Hästen behöver heller inte dra så mkt utan den "vikten" (speedcart/en person) drar den med travgjorden dvs magen.
Säkert inte skönt! :crazy: Därför tycker jag du ska sattsa på draglinor och svängel samt en bra sele (och vagn).

/Lisa

Tack för svaret!
En ny bröstsele kommer jag dock ej kunna köpa i förrän till hösten..
Trodde inte riktigt att jag skulle kunna ha nån nytta av de quick fästena..
O av vad jag läst på forumet, så är en sådan bröstselen jag har rena tortyren för hästen!?
Även om jag kompleterar med baksele?

Ja nästan!
Men hästarna brukar dra vagnen snällt ändå och sällan få skav, vissa hästar som är känsligare visar att det är obehagligt! :crazy:
En loksele fungerar på ett lite annat sätt därför kan man ha en sådan utan draglinor, men draglinor, baksele och svängel är ändå skonsammast!!

Du kan ju göra om din sele men det kostar nästan lika som en ny billigare bröstsele (iaf när det gäller mindre ponny) samt att det kan vara svårt att förstå och sätta allt rätt :crazy:
Vad har du för häst?

/L

Ett varmblod, en travare alltså :)
Har köpt ett skydd för bröstselen i fårskinn,
men det kanske inte gör varken till eller från, då det är själva bredden på lädret som räknas?

Till en sådan superlätt vagn som en speedcart behövs absolut ingen baksele osv enligt mig.

Den skulle inte fylla någon funktion alls.
Har du QH-fästen på speedarten så tycker jag du ska kika efter en beg sådan sele.
De finns att få tag på runt 1-2000:- ungefär.

För er som inte vet vad en speedcart är så kommer här en bild på denna superlätta enmans-träningsvagn..

speedcart_new.jpg
[/IMG]

Skulle ändå inte vilja ha den och en person i, på bogblad, manke, magskinn, armbåge o svanskappa i en nerförsbacke. Baksele eller broms, punkt.
Har man inte råd får man vänta med att köra. Tömkör istället tills du har råd, kanske efter sommarjobbet. Jämför det med en sne sadel så blir det lättare att avstå körningen.
Eller be din snälla pojkvän shoppa bra passande grejer!

Alltså du behöver en trav sele o inga draglinor eller liknande för det kan ej fästas svängel på den vagnen, jag har själv en speedcart o kan säga att dom är super lätta o en baksele till detta gör ingen som helst nytta vad folk än säger, eftersom att du snurrar fast vagnen o den har noll spelrum utan sitter där den sitter, sen är det ingen tyngd heller som hästen får ta i nedförsbackarna.

Men ska du börja köra med tyngre vagnar o bröst sele där vagnen har lite spelrum så på med bakselen.

Men du kanske skulle köra speedcarten med bröstsele? Hur blir det?
Om du ska det så skulle jag sätta på en baksele.

Såg nu i efter hand att du fråga om det går med bröstsele o jag tror det blir lite ostabilt faktist, men jag vet inte.

Har blivit erbjuden att få köpa en travsele med qhfästen, ska nog ta det erbjudandet! kopplade på vagnen igår på hästen, än fast han inte haft vagn på ca 10 år, visste han precis vad han skulle göra! :)

ska ej köra med något tyngre än speedcarten, så baksele är helt onödigt då?

soso skrev:
Har blivit erbjuden att få köpa en travsele med qhfästen, ska nog ta det erbjudandet! kopplade på vagnen igår på hästen, än fast han inte haft vagn på ca 10 år, visste han precis vad han skulle göra! :)

Tur att hästen visste vad han skulle göra, annars hade det lite varit lika kul om han skenat iväg och krashat, du allvarligt skadad och hästen måste avlivas :( :crazy:

Kör trav du, det funkar ju! :smirk:

_L_ skrev:
Tur att hästen visste vad han skulle göra, annars hade det lite varit lika kul om han skenat iväg och krashat, du allvarligt skadad och hästen måste avlivas :( :crazy:
Du tog orden ur munnen på mig...

Suck!!! Varför har man alltid så bråttom när man skall börja köra??? Undra om det är lika bråttom när man skall rida in en häst???:confused: :confused:

Det var ju inte som att vi inte övat innan.. :smirk:
Tömkört hela vintern fram tills nu och dessutom dragit saker i skaklarna..
och sen att det gick två pers brevid hästen och höll upp vagnen innan vi spände på den.. tja.. det hör väl heller inte hit..

Tyck och tro vad du vill, du också :) Du vet inte heller om vår väg till att spänna fast vagnen. Det är ju trist att folk är ska häva ur sig sina förutfattade meningar. Tråden handlade väl inte om vår väg till att faktist sätta på honom vagnen?!?

Nej men genom att skriva så kan ju nybörjare som läser här få för sig att tro att det bara är att spänna för :crazy:
Och om inte för andra ovana så skriv tydligt för oss som vet, så vi slipper "tro" en massa o få smärre hjärtattacker :D
Fast du nämde ju att han var inkörd :angel: :o
Äh, du skulle ha skrivit det igen :D

Jag vet att vi är lite tråkiga här o tror en massa, men nu vet du ju det ;) :D

Senast ändrad:

:D Nej, jag kanske var otydlig.. lite att "Hoppsan, nu fick jag visst en vagn, bara att spänna för och köra till jobbet.."
Men jag har inte kört än, det får bli nästa steg..

Annledningen till att jag ändock ville spänna för honom med gamla selen, var för att se om det var någon ide att investera pengar i en annan sele. Hästen kunde ju tycka att det var det värsta i hela världen att dra en vagn, men nu tyckte han inte det. Tvärtom. Han gick o frustade och pratade som han brukar när han är nöjd.

Och det är min sambos plan hela alltihopa. Han vill lära sig att köra, så han kan ta hand om hästen dagar jag får in "akutfall" och inte kan komma ifrån. :)

soso skrev:
jag har fått en speedcart av min underbara sambo.
Jag har en sele som jag tömkört med, en bröstsele.
Funkar det att köra med den sålänge?
Jag har gått och klämt på en baksele som jag tänkt kompletera den med. Kommer nog att köra med hästen max en gång i veckan.
På vagnen finns quick-hitch fästen. saknar dock motsvarighet på min sele.
Snälla, ge mig lite input, kan inget alls om vagnar eller selar.. :o
Hästen är däremot inkörd :)

tack på förhand!
:bump:

Hej!
Travsele! (Fast det svaret har du säkert redan fått..) :crazy:
En speedcart är tänkt att vara fäst "ganska högt upp", och då sitter du mycket bekvämare! (Annars kan du få ryggont!)
En beg. qh-sele låter jättebra, tycker jag! Plätt-lätt att sela!!!
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Soso..är inte det hon..tutt-lisan från 80-talet du har som avatar??:bow: :D
Åhhhh, kommer inte på vad hon heter nu..innan jag blir gråhårig så får du hjälpa mig!!

Tur att hästen visste vad han skulle göra, annars hade det lite varit lika kul om han skenat iväg och krashat, du allvarligt skadad och hästen måste avlivas

_L_, stilla dig!!

Nu var det en travare hon spännde för..
Förnuftiga hästar det där så det var nog lungt!;)..å TS har nog samma förnuft som hästen sin..:p

:D Ja, förnuftig och klok är hans mellannamn ;)

Det är ju samatha fox!

Liknande trådar

Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 454
Senast: _L_
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Hej! Jag har en ponny (140cm mkh) som är inkörd av hennes förra ägare. Nu funderar jag på att börja köra henne lite så smått igen, men...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Nora
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix