inplastat hö??

E

Equine

har förmodligen inplasatat hö, är dock ej helt säker, men om det nu inte skulle vara helt torrt som hö,så antar jag att man inte kan känna det utan att man då förmodligen måste göra en analys? Hur luktar det av en bal som har en ts halt på ca 75-78%, blir det ensilerings lukt av det eller luktar dom vanligt hö?

Jag har öppnat en bal idag och den kändes torr som hö och den luktar så kallat örthö, så därför tog jag in en till bal som jag öppnade o det va likadant med den, men om det nu skulle vara så att den inte har en ts halt på ca 84% som hö ska ha utan kanske ligger runt 75-78% ts så antar jag att de balarna är förstörda inom några dagar, och då borde de väl börja lukta illa med väl? har tänkt att skicka in en analys på bla ts,hygenisk och näringsvärdet men vill höra vad ni tror i väntan på analys svar

Sv: inplastat hö??

Det är faktiskt ganska svårt att korrekt bedöma TS-halten. Vi mäter alltid själva. Det som känns hyfsat torrt kan vara allt från 65% till 80%. Hållbarheten på en öppnad bal beror inte så mycket på TS-halt enligt min erfarenhet utan mest på temperatur och hygien.

jo jag har hört att det är svårt att bedömma ts halten, har även hört att höet känns torrt redan vid en ts på 75%.

Men ni som har ett torrare hösilage på ca 75% luktar det silage av det eller luktar det hö?

Hur mäter jag ts halten själv då?

Är svårt att säga, jag tkr iaf att ensilage luktar mer än hösilage och vanligt hö. Haren sötaktig doft på nått sått ;)

Det finns flera beskrivningar hur du mäter TS. Det du behöver är en känslig våg (hushållsvåg/brevvåg) och en ugn/mikro. Se bland annat: http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm#3

Ensilage kan lukta olika kraftigt, jag tror inte det bara handlar om TS utan även om vilka växter som finns i balen.

tack för info usch vad dålig jag är på sånt här, men tycker mig minnas de få gånger jag varit i kontaktmed antingen riktigt blött eller rätt torrt silage att det varit stor skillnad i doft, och då fått för mig att det beror på ensilerings processen, för om det är för torrt eller hur jag ska uttrycka mig så sker ju ingen ensilering eller konservering eller vad det nu heter o då borde det ju lukta "vanligt" hö precis som mitt gör, men det kanske är som du säger att växt valet oxå kan ha betydelse

nu har jag micrat höet och det är en ts halt på 80%, hur gör jag nu då, jag menar med öppnad bal är det fortfarande 4-5 dars hållbarhet på det eller kan jag fodra det som vanligt hö????????? ska skicka in en hygenisk analys på det i morgon , men lär väl inte få svar förän om en vecka ca

ingen här på buke som vet hur länge en bal håller sig öppnad om det är en ts halt på 80%? Vem kan i så fall svara på den frågan?

ingen här på buke som vet hur länge en bal håller sig öppnad om det är en ts halt på 80%? Vem kan i så fall svara på den frågan?

TS-halten spelar enligt min uppfattning framför allt roll för hur balen står sig innan den öppnats. Efter att man öppnat så spelar det ingen större roll om det är 60% eller 80% TS.

Min gamla tumregel: Öppnad ensilagebal hanteras som mjölk och hö som knäckebröd! Förvarar man mjölk svalt, rent och mörkt så håller det längre än "bäst före datum". Frusen mjölk håller sig länge men härsknar så småningom. Knäckebröd ska förvaras torrt och mörkt annars möglar det.

ok, tänkte mest på att det nästan är och att det då borde hålla sig längre, har ju hört en del som påstår att det torrare står sig längre.....

ok, tänkte mest på att det nästan är och att det då borde hålla sig längre, har ju hört en del som påstår att det torrare står sig längre.....
Det är ju så att inplastning/ensilering är en konserveringsmetod precis som torkning (hö). Om man låter en höbal ligga ute fuktigt ett par dagar, vad händer med den då? Jo, den möglar, eller hur. Detsamma gäller inplastat grovfoder. Där har man tagit bort syret istället för vattnet för att förmultningsprocessen ska avstanna. Vad händer då när man öppnar balen? Jo, syre får tillträde till balen och tillväxt/förmultningsprocessen påbörjas igen. Det sker oavsett om det är torrt eller blött. Men det är också så att bakterierna trivs bäst i fuktig miljö och av den anledningen tar det något längre tid för torrt ensilage att bli dåligt än fuktigt ensilage. Så om jag skulle vara du skulle jag gå efter samma mått vid torrt ensilage som vid blött. Det vill säga 4-5 dagars hållbarhet för balen när det är över +5 grader ute och något längre när det är kallt ute (enligt SLU kan ensilage som är rätt lagrat tidigare hålla upp till ca 10 dagar i kallt väder). Det finns en intressant avhandling om ensilage för häst som Cecilia Müller har gjort på SLU. EN hel del matnyttigt i den (och man behöver inte vara expert på foder för att förstå den:))

tack för svaret, med risk för att jag fortfarande är lite trög över ditt svar..... har öppnat en ny bal idag o micrade den med, nu va det en ts halt på 84%=hö,då antar jag att den aldrig blir dålig på det viset som silage skulle ha blivit?

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 986
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 511
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 751
Foder & Strö Alltså - om TS-halten är 84% - är det då hösilage eller plastat hö? Och hur blir hållbarheten på en öppnad bal där TS-halten ligger på...
2
Svar
21
· Visningar
4 051
Senast: Fortuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Annonsera mera hundar 2