Inositol till IR-häst?

MonteRose

Trådstartare
Såg på TV om en sjukdom hos kvinnor som heter PCOS. Dessa kvinnor var ofta insulinresistenta och kunde för att minska insulinresistensen äta kosttillskottet Inositol.

Skulle detta preparat även kunna hjälpa en IR-häst?

Såg på TV om en sjukdom hos kvinnor som heter PCOS. Dessa kvinnor var ofta insulinresistenta och kunde för att minska insulinresistensen äta kosttillskottet Inositol.

Precis vad jag sitter och letar efter något som man kan ge till häst vid insulinresistens. Har inte hört något om Inositol men har hört att man ger Metformin till häst. Läste igår ett inlägg om thiamin som absolut inte skulle ges till häst vid insulinresistens. Har läst i en FB-grupp om att man ska ge thiamin för att undvika utvecklad fång. Skulle vara intressant om man fick ta en diskussion med en veterinär.

Jag vill minnas att diskussionen varit uppe förut angående hästars vs människors insulinresistens, och att även om det heter samma så var det (typ?) nästan helt motsatta lägen rent biologisk. Så chanserna att något som funkar för människa även skulle funka för häst känns isf långsökt.

Precis vad jag sitter och letar efter något som man kan ge till häst vid insulinresistens. Har inte hört något om Inositol men har hört att man ger Metformin till häst. Läste igår ett inlägg om thiamin som absolut inte skulle ges till häst vid insulinresistens. Har läst i en FB-grupp om att man ska ge thiamin för att undvika utvecklad fång. Skulle vara intressant om man fick ta en diskussion med en veterinär.
Metformin går alltid att prova, men effekten har - såvitt jag förstått - varit ganska begränsad.
Jag vet att det varit en (lått urspårad) tråd här om Tiamin, om den inte har hamnat i papperskorgen borde den gå att hitta via sökfunktionen.

Det finns inga mirakeltillskott som kan förhindra att hästar får laminitis och fång.

Inositol är en kolhydrat som kroppen kan tillverka själv från glukos. Inositol finns också i många foder t.ex. riskli och mald linfrö. Även hö innehåller inositol men i mycket små mängder.

Det finns inga studier på hästar men studier på människor och råttor visar att tillskott av inositol KAN sänka blodsockernivån och förbättra insulinkänsligheten. Den verksamma komponenten är d-chiro-inositol. Metformin verkar också genom att öka produktionen av d-chiro-inositol.

Här är några studier av inositol:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12852758

Isolation, structure, synthesis, and bioactivity of a novel putative
insulin mediator. A galactosamine chiro-inositol pseudo-disaccharide
Mn2+ chelate with insulin-like activity.

“Its role as an insulin mimetic was demonstrated by its action in vivo to decrease elevated blood glucose injected to low-dose streptozotocin diabetic rats . . . . . thus enhancing insulin action.”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11900279

D-chiro-inositol--its functional role in insulin action and its
deficit in insulin resistance.

“Administration of D-chiro-inositol to diabetic rats, Rhesus monkeys and now to humans accelerated glucose disposal and sensitized insulin action.”

Nu har hästar ytterst sällan högt blodsocker och effekten på insulinkänsligheten är osäker. Dessutom fungerar inositol (om det fungerar överhuvudtaget) förmodligen endast på ston. Studier på manliga individer (män) har visat att tillskott av inositol inte har omvandlats till d-chiro-inositol som är den aktiva substansen.

Om det ska ha någon effekt på ston så skulle man få ge mellan 16 – 32 gram per dag om man extrapolera från effektiv dos hos människor.

Det är väl inte fel att testa om man vill men man ska nog inte ha några större förhoppningar. Det har testats i liten omfattning på överviktiga ston där det sägs att det gav synliga resultat kortsiktigt. Tyvärr försvann effekten efter några dagar. Effekten av metformin brukar också försvinna med tiden.

Det verkar helt logiskt eftersom det endast är kvinnor som får sjukdomen. Fick intrycket i programmet att preparatet hjälpte till med fettomsättningen. Nä, sänkt blodsocker vill jag inte ha. Tack för utförligt svar!

Senast ändrad:
Det är väl inte fel att testa om man vill men man ska nog inte ha några större förhoppningar.

Jo.
Av princip tycker jag att det är fel att använda hästen som en biologisk experimentfabrik och stoppa i den diverse konstiga medel som inte hör till dess normala föda.

Förutom om du ger rådet i rollen av leg. veterinär som vet vad den pratar om.

Jo.
Av princip tycker jag att det är fel att använda hästen som en biologisk experimentfabrik och stoppa i den diverse konstiga medel som inte hör till dess normala föda.

Inositol är inget ”konstigt”, främmande ämne för hästen.
Inositol är en kolhydrat som kroppen kan tillverka själv från glukos. Inositol finns också i många foder t.ex. riskli och mald linfrö. Även hö innehåller inositol men i mycket små mängder.

Förutom om du ger rådet i rollen av leg. veterinär som vet vad den pratar om.

Jag rekommenderar dock inte tillskott av inositol om det är detta du menar.

Troligen är det som med det mesta högst individuellt. Metformin fungerar på vissa och inte alls på andra det med. Dock så tror jag inget fungerar om inte basen är lågsocker- och lågkolhydratkost.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar