Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis vad jag sitter och letar efter något som man kan ge till häst vid insulinresistens. Har inte hört något om Inositol men har hört att man ger Metformin till häst. Läste igår ett inlägg om thiamin som absolut inte skulle ges till häst vid insulinresistens. Har läst i en FB-grupp om att man ska ge thiamin för att undvika utvecklad fång. Skulle vara intressant om man fick ta en diskussion med en veterinär.Såg på TV om en sjukdom hos kvinnor som heter PCOS. Dessa kvinnor var ofta insulinresistenta och kunde för att minska insulinresistensen äta kosttillskottet Inositol.
Skulle detta preparat även kunna hjälpa en IR-häst?
Metformin går alltid att prova, men effekten har - såvitt jag förstått - varit ganska begränsad.Precis vad jag sitter och letar efter något som man kan ge till häst vid insulinresistens. Har inte hört något om Inositol men har hört att man ger Metformin till häst. Läste igår ett inlägg om thiamin som absolut inte skulle ges till häst vid insulinresistens. Har läst i en FB-grupp om att man ska ge thiamin för att undvika utvecklad fång. Skulle vara intressant om man fick ta en diskussion med en veterinär.
Skulle detta preparat även kunna hjälpa en IR-häst?
Det är väl inte fel att testa om man vill men man ska nog inte ha några större förhoppningar.
Jo.
Av princip tycker jag att det är fel att använda hästen som en biologisk experimentfabrik och stoppa i den diverse konstiga medel som inte hör till dess normala föda.
Inositol är en kolhydrat som kroppen kan tillverka själv från glukos. Inositol finns också i många foder t.ex. riskli och mald linfrö. Även hö innehåller inositol men i mycket små mängder.
Förutom om du ger rådet i rollen av leg. veterinär som vet vad den pratar om.
Inositol är inget ”konstigt”, främmande ämne för hästen.
Jag rekommenderar dock inte tillskott av inositol om det är detta du menar.