Innertak till stall

Sv: Innertak till stall

Då ska vi först definiera vad spåntak är.

Stickspån

Stickspån har många olika benäm- ningar, t ex takstickor, spiller eller pärt. De är tunna, 3–7 mm tjocka. Längden varierar, men är vanligen 40–60 cm.
Det finns många olika traditioner för tillverkning och läggning av spån. De kan vara späntade, hyvlade eller sågade och man har använt virke av gran, furu eller asp. Virket ska vara rakvuxet och kvistfritt. Stick- spån ska läggas på ett väl luftat underlag och hör ihop med bostads- hus med kallvind eller ouppvärmda uthus. Klovor med den runda sidan uppåt eller glest liggande brädor är vanliga undertak. Stickspån har också använts som undertak till tegel- eller betongpannor.
Stickspåntaken har varit mycket vanliga, nästan dominerande, på landsbygden i stora delar av landet. Genomförandet av jordreformerna under 1800-talet, då många nya byggnader uppfördes, medverkade till den stora spridningen. De lätta stickspånen passade också bra till de allt större lantbruksbyggnaderna.
Var rädd om gamla spåntak! Ofta ligger stickspånen kvar under ett nyare yttertak av tegel eller plåt. Om spåntaket är intakt fungerar det utmärkt som undertak.

Trossbotten är utrymmet mellan golvbjälkarna och är något helt annat.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Innertak till stall

Tack för alla tips :)


Längst upp har du ju bjälklaget.

där lägger du stenullskivor mellan bjälkarna vilket kommer att isolera stallet ca 3-4 ggr mer effektivt än sågspånet. Se till att förankra isolerskivorna så att dom inte ramlar ner.

Sedan sätter du en ångspärr (byggplast) och du ska undvika att göra hål i plasten, kläm den med reglar 45x45 som skruvas fast i bjälklaget och i väggarna så att det verkligen blir tätt. Du får INTE dra dolda elledningar i jordbruksbyggnader så det behövs inget utrymme för installation av el.

Sedan skruvar du fast en plywoodskiva, 12 mm plywood håller för åtminstone 12 minuters brand innan branden når bjälklaget - stenullsisoleringen skyddar bra mot brand även den.

Sedan skruvar du fast en 13 mm gipsskiva i plywooden och förskjuter alla skarvar så att skivlagren inte har skarvarna på samma ställe.

Underifrån och upp så får du nu. 13 mm gips-12 mm plywood-reglar (lägg gärna stenull mellan reglarna också (ca 1/3 av isoleringen kan ligga innanför ångspärren räknat från den varma sidan)-ångspärr-bjälklag/stenull.

Ska du sedan förvara hö på loftet så bygger du ovanpå det gamla skullgolvet så att detta håller för 60 minuters brand nedåt innan branden når bjälklaget. Har du möjlighet att byta ut en del av yttertaket mot plasttak så ger det även brandventilation uppåt vilket minskar risken för att brandgaser ska tryckas in i stallet.

Nu har du ett innertak som håller för 30 minuters brand innan övervåningen störtar in - Normalt brukar man i jordbruksbyggnader bygga så att en brandcell håller för minst 60 minuters brand men av djurskyddsskäl behöver du inte ha 60 minuter UPPÅT.

Okej, men hur blir det om jag väljer att ha plåttak? :)
 
Sv: Innertak till stall

Nu ska vi se: Du menar alltså att gipsskiktet ska vara innertak i stallet? Eftersom gips är mycket fuktkänsligt kan jag inte tänka mig att det fungerar! Dels på grund av att hästarna avger enormt mycket fukt jämfört med en människa, och dels på grund av att man årligen ska rengöra stallet vilket i de flesta fall görs med hjälp av vatten.
 
Sv: Innertak till stall

Enkelt, måla gipsen med våtrumsfärg... Vidare så ska det inte rinna nått vatten utmed väggarna i ett stall - OM det gör det så betyder det att ventilationen är otillräcklig, då är det ventilationen som ska ökas på och inget annat.

Men när du har målat gipsen med våtrumsfärg i flera lager så håller denna för att duschas med vatten sedan.

Det är väl knappast någon som har "råa" gipsskivor som ytbeklädnad i nått utrymme öht...
 
Sv: Innertak till stall

Tack för alla tips :)




Okej, men hur blir det om jag väljer att ha plåttak? :)

Bara plåten i sig ger inget direkt brandskydd, då måste du ha något mer innanför plåten eller åtminstone regla upp så att du får distans mellan plåten och brännbart material.

Du tappar du någon/några decimeter takhöjd och då blir det mer att bila bort... Och att bila betong är bland det tyngsta och drygaste man kan göra på den här planeten, har du inte tänkt att använda rivningsrobot för att bila bort golvet så kan du glädja dig med att du aldrig mera kommer att behöva köpa dyra gymkort efter att golvet är klart - för då kommer du att se ut som Schwartzeneger :D

Mao så ska du vidta alla åtgärder som öht går att göra innan du börjar att fundera på att bila bort golvet. Kan du komma upp i tillräcklig takhöjd utan bilning så kommer du att spara in kanske en månads arbete om du hade tänkt att göra det själv - du kan klara dig på en vecka om du använder en robot. Och att låta en firma jobba med två man + robot i en vecka kostar många slantar.

Så kolla verkligen väldigt noga om det inte räcker att göra som jag föreslog, för det kommer att bespara dig massivt mycket jobb och förmodligen ge dig ett bättre slutresultat om du vill kunna ha det som "varmstall".
 
Sv: Innertak till stall

Då ska vi först definiera vad spåntak är.

Stickspån

Stickspån har många olika benäm- ningar, t ex takstickor, spiller eller pärt. De är tunna, 3–7 mm tjocka. Längden varierar, men är vanligen 40–60 cm.
Det finns många olika traditioner för tillverkning och läggning av spån. De kan vara späntade, hyvlade eller sågade och man har använt virke av gran, furu eller asp. Virket ska vara rakvuxet och kvistfritt. Stick- spån ska läggas på ett väl luftat underlag och hör ihop med bostads- hus med kallvind eller ouppvärmda uthus. Klovor med den runda sidan uppåt eller glest liggande brädor är vanliga undertak. Stickspån har också använts som undertak till tegel- eller betongpannor.
Stickspåntaken har varit mycket vanliga, nästan dominerande, på landsbygden i stora delar av landet. Genomförandet av jordreformerna under 1800-talet, då många nya byggnader uppfördes, medverkade till den stora spridningen. De lätta stickspånen passade också bra till de allt större lantbruksbyggnaderna.
Var rädd om gamla spåntak! Ofta ligger stickspånen kvar under ett nyare yttertak av tegel eller plåt. Om spåntaket är intakt fungerar det utmärkt som undertak.

Trossbotten är utrymmet mellan golvbjälkarna och är något helt annat.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Njae, det kan fungera om man inte ställer några högre krav på byggnaden - Men det går ju inte att jämföra med ett modernt underlagstak eller papptak under teglet istället.

Det finns så mycket fina material idag som är vattentäta men samtidigt diffusionsöppna och släpper ut vattenånga...
 
Sv: Innertak till stall

Bara plåten i sig ger inget direkt brandskydd, då måste du ha något mer innanför plåten eller åtminstone regla upp så att du får distans mellan plåten och brännbart material.

Du tappar du någon/några decimeter takhöjd och då blir det mer att bila bort... Och att bila betong är bland det tyngsta och drygaste man kan göra på den här planeten, har du inte tänkt att använda rivningsrobot för att bila bort golvet så kan du glädja dig med att du aldrig mera kommer att behöva köpa dyra gymkort efter att golvet är klart - för då kommer du att se ut som Schwartzeneger :D

Mao så ska du vidta alla åtgärder som öht går att göra innan du börjar att fundera på att bila bort golvet. Kan du komma upp i tillräcklig takhöjd utan bilning så kommer du att spara in kanske en månads arbete om du hade tänkt att göra det själv - du kan klara dig på en vecka om du använder en robot. Och att låta en firma jobba med två man + robot i en vecka kostar många slantar.

Så kolla verkligen väldigt noga om det inte räcker att göra som jag föreslog, för det kommer att bespara dig massivt mycket jobb och förmodligen ge dig ett bättre slutresultat om du vill kunna ha det som "varmstall".

Stallet kommer bara bli 60 kvadrat och det mesta är redan bortbilat nångång under 90-talet. Minigrävare ska sedan användas för att bila resten. :)

Högst upp har jag ju bjälkslaget, kan jag sedan sätta gips, sedan ångspärr och sist plåten?
 
Sv: Innertak till stall

Ville bara klara ut vad spåntak var så vi talade om samma sak :D

Ja idag börjar man mer och mer använda takväv/duk som är vattentät men diffusionsöppen. Men har man ett gammalt spåntak som undertak finns det ingen anledning att byta om det är bra. Här nere i sydöstra Skåne sitter det spåntak på väldigt många hus från 50-talet och tidigare.
Många av dessa har suttit i över hundra år så livslängden på dessa gamla spåntak är inte att förakta ;)
Vid överlåtelsebesiktning av hus är det sällan det är microbiell påväxt på spåntak medan det mer är regelän undantag på brädtak då det inte är så förlåtande för fukt nerifrån boutrymmet.

Rolle
IpL
 
Sv: Innertak till stall

Den här sortens lösningar, med t.ex. våtrumsfärg på gips, heltäta tak och väggar och varianter på helt vattenånga och kondenstäta väggar och tak, fungerar utmärkt för odling av mögel och diverse rötsvampar inkluderat äkta hussvamp.

Visst det ser snyggt ut på ytan, men har du någinsin varit med och brutit bort sådana här lösningar 10-15 år efter installation?

Det har jag. Gipsskivor målade med något slags vattentät färg, med rejält aktiv röta i timmerväggen bakom. Timmervägg som fick tas bort helt och ersättas med annat material, i det fallet murades det med Leca. Rötan fanns inte före uppsättningen av gipsskovorna.

Det blir väääldigt dyrt att riva en halv byggnad p.g.a. röta, när man istället kan använda beprövade material.

Ska den här sortens lösningar med täta väggar och/eller tak kunna fungera i en gammal lagård, så måste det till rejäla luftspalter och man måste var säker på att det inte uppstår "fickor" där fukt ligger kvar.

Så här skulle jag göra ett tak i en gammal lagård, underifrån räknat:

Underst lockpanel i trä, ovanpå det modern, diffusionsöppen väv (istället för vindpapp), så 15-25 cm kutterspån eller cellulosaull (lösullsisolering), absolut inte mineral- eller glasull, som suger fukt som en svamp och har mycket svårt att torka, och överst plankgolv.

Då får man ett tak som kan ta emot och buffra fukten som inte ventilationen klarar av att få bort, och som torkar ut helt under sommaren.

Dessutom så kan man lagra hö skullen om man vill, fukten når bara höet i mycket liten utsträckning.


Om man måste ta bort gammal plankfodring på väggarna, och inte "bara" sätter ny plankfodring, så ska man undvika hårda, blanka materiel på sidan mot timmerväggen. Vatten kondenseras mot den blanka ytan, och så får man röta i timmerväggen. Om man sätter en OSB-skiva närmast timmerväggen som är lite "luddig" och ojämn, så kan man sedan sätta "blank" skiva utanpå denna. Då blir det OSB-skivan som så småningom kommer att skadas, och inte timmerväggen.


Annars så tycker jag att man ska fråga sig om det verkligen är rätt att ha ett
"varmstall", för hästarnas skull. Hästarna mår snarare bättre i ett kallstall. Och då slipper man konstra så mycket med taket, man kan t.o.m ha öppet i nock, med utmärkt luftkvalitet till hästarna, i synnerhet om man ska göra ett stall på 60 kvm.

Då får man istället se till att de 60 kvm i sin helhet är en egen brandcell.

Det går att ordna en "varm" skötselplats (tänk "skötbox" med lägre takhöjd) med lite eftertanke istället för att ha ett varmt stall. Att hålla vatten flytande i köldgrader finns det massor med lösningar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Innertak till stall

Är du medveten om att såväl luftspalter som hygroskopiska material faktiskt kan ge upphov till fuktskador även de ?

Uteluftsventilerade "halvkalla" utrymmen som tex krypgrund och krypvind är kända högriskkonstruktioner när det kommer till skador av fukt och mögel.

Sådana problem förvärras ofta vid förekomst av organiska material.

Sen är det ju så att inget varmstall får tillräckligt god ventilation året runt utan att ha en fläkt, och med en frånluftsfläkt så skapas ett undertryck i stallet vilket markant minskar risken för fuktskador.

Vad gäller timmerväggar så kan man ha tätt på en sida av timret, det finns en hel del forskning på tex beläggning av polyuretanskum på timmerväggar - Och Japp, dessa studier finns även under lite längre tid som 20 år ;)

Det finns många myter om konsten att bygga hus - vissa av dessa myter stämmer men många är faktiskt inget annat än just myter.
 
Sv: Innertak till stall

Någon som vet vilken tråd som ska användas när man potentialutjämnar armeringsnätet?
 
Sv: Innertak till stall

Ha ha men vad sjukt!
Vi håller på med ett liknande projekt! Vi har haft hem en sugbil som sugit ut 12 kubik sågspån som låg ovanpå innertaket, sen har vi plockat ner alla fula äckliga kalkade brädor från både tak och väggar och hittat en timmerstomme. På golvet har vi bilat bort kobås och upphöjda betongklackar och håller på och bär bort allt skrot och sten. Nu är väl nästa steg att gjuta en slät platta på det gamla golvet. Var i Sverige bor ni?
 
Sv: Innertak till stall

Ha ha men vad sjukt!
Vi håller på med ett liknande projekt! Vi har haft hem en sugbil som sugit ut 12 kubik sågspån som låg ovanpå innertaket, sen har vi plockat ner alla fula äckliga kalkade brädor från både tak och väggar och hittat en timmerstomme. På golvet har vi bilat bort kobås och upphöjda betongklackar och håller på och bär bort allt skrot och sten. Nu är väl nästa steg att gjuta en slät platta på det gamla golvet. Var i Sverige bor ni?

Vad kul! Vad använde ni för maskin när ni bilade?

Bor i Norrbotten.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 212
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp