Innekatt i etta

Cautia

Trådstartare
Har haft katter till och från under min uppväxt och jag tycker väldigt mycket om dessa underbara varelser :love:
Nu bor jag inte hemma längre och har då också flyttat ifrån katterna och saknar dem :cry:

Det jag undrar är om det är ok att ha innekatt/er i en etta på 36 kvadrat? Jag pluggar och är därför hemma en del på dagarna. Ska man gå ut och promenera med dem i koppel eller bara ha dem inne? Några raser som lämpar sig mer än andra? Har bara haft "bondkatter" innan, kan man ha dem inne?

Är det ok att skaffa innekatt när man bor i en etta eller måste jag fortsätta längta?

Sv: Innekatt i etta

Inga problem att ha innekatt i en etta! :) Se bara till att skaffa ett riktigt kösträd och ge katten möjlighet att röra sig uppåt. Katter lever i kubik vettu, inte kvadrat ;)
Jag vill hävda att alla raser fungerar som innekatter men för att vara på den säkra sidan skulle jag inte skaffa en bondkatt som levt ute. I de flesta fall går det utmärkt men det finns tyvärr de som inte fungerar som innekatter.
Jag har själv två, snart tre innekatter. Jag tar ut dem i sele fina dagar och de tycker det är härligt att njuta i solen. :)

Något särskillt du söker hos en katt? Vill du ha en aktiv eller en lugnare katt, en social eller mer självständig? Långhår eller korthår? :D

Den får ju gärna vara social och kelig. Jag har inget emot om de vill sova i sängen :angel: Lite halvlång päls vad heter det semilånghår?
Då borde jag ju kunna skaffa mig ett par katter, men får vänta ett par månader så att jag hinner flytta till min nya lägenhet. Ohh nu blev jag jätte sugen på att skaffa katter, de är ju så underbara:love:

Ja det är ju att rekomendera att skaffa två katter, de har enormt utbyte av varrandra och aktiverar varrandra :)
Är det raskatt du är ute efter så kan du ju surfa runt på lite rasringar och läsa lite om olika raser. Själv har jag en korthårsras.
Annars har det ju faktiskt fötts ett gäng bondkatter här på bukefalos i dagarna :D
Katthem är också ett tips, då gör man en god gärning och ger en hemlös ett hem.

Hoppas du hittar dina katter. De är fantastiska djur, jag förstår inte hur jag tidigare kunnat leva utan dem faktiskt :love:

jag tycker det är alldeles för litet för en katt, särskilt för två.

jag bor på exakt 34kvm och även om de busar inne begränsar själva storleken dem. De kan inte dra några längre repor när lägenheten är 10m lång.

Mina älskar att vara ute, skulle aldrig beröva de den friheten.

Det jag undrar är om det är ok att ha innekatt/er i en etta på 36 kvadrat?
Min första sambo och jag bodde i 5 år på 38 kvm. Vi hann under denna tid skaffa tre kissar. Två cornish rex och en bondis. Jag pluggade en del av dessa år. Det gick hur prima som helst! Men jag skulle rekommendera raskatt för att då vet du mer om temperamentet. Vår bondis funkade hyfsat som innekatt, men fick mer "nojor" som att gräva ur blomkrukor tex.

Jag gick i perioder ut i koppel med kissarna, men även de perioder jag inte gjorde det så fann de sig bra. Man får vara beredd att tolerera bus inne och leka med kissarna varje dag. Har du balkong (vilket vi inte hade) kan du näta in den och låta kissarna vara ute där också.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 074
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
791
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 277
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar