Innehåll ridlektion

Hejhej123

Trådstartare
Hej! Har tänkt ge kompisen en ridlektion på min ponny. Har en egenutbildad c-ponnyvalack på 8 år. Han är väldigt snäll och lättriden (enligt mig iaf). Gått i hingstflock dom första 5 åren av hans liv vilket satt sina spår då han ibland kan bli liiite temperamentsfull, dock är det ytterst sällan! Han är utbildad LB och startad LB:1 med 64% , dock knappt hoppad pga mitt dressyrintresse. Så lektionen ska bli en dressyrlektion. Tjejen som ska få en lektion på honom är relativt duktig, har ridit i ca 3 år på ridskola, så grunderna kan hon dvs skritta, trava, rida lätt, fatta galopp, hoppa låga hinder, rida på böjda spår mm. Men behöver hjälp med hur jag ska lägga upp lektionen. Först ska hon få skritta och känna av ponnyn och jag ska förklara hur hon ska använda hjälperna. Han är väldigt känslig och blir sur om man drar i honom. Men mer tips på övningar och hur jag ska lägga upp lektionen? :)
 
Sv: Innehåll ridlektion

Kan du inte bara låta kompisen rida och känna på ponnyn?

Om du ska hålla en "lektion" för kompisen så ska du nog först fundera på vilka kunskaper det är du har som du vill förmedla till kompisen och planera "lektionen" därifrån.
 
Sv: Innehåll ridlektion

Hon rider bara på ridskolehästar i ridhuset som i princip gör det ridläraren säger utan att hon behöver göra någonting! På min ponny måste hon faktiskt rida för att han ska göra som hon vill. Det räcker inte med att jag säger galopp där ifrån mitten för att han ska galoppera utan hon måste fatta galopp. Samma sak med ställningen, det räcker inte med att rida in på en volt så går han i perfekt böjning utan hon måste tänka stadig yttertygel för att han ska hålla rätt ställning och böjning. Man måste också rida han med säte och ben för att han ska gå i form och trampa under sig, inte bara korta tyglarna. Så det jag tänkt att hon ska få göra är väl att känna på hur det är att rida på en häst som inte är ridskolehäst eller hur man ska förklara. Så lite övningar som låter hästen tänka samtidigt som hon lär sig rida honom och känna på. Är lite rädd att min ponny blir rastlös och hetsig om hon bara rider runt runt och inte jobbar honom.
 
Sv: Innehåll ridlektion

Bestäm dig för vad som ska vara fokus just den lektionen. Det är ingen ide att göra lite av allting. Då blir det lätt rörigt. Välj vad som ska tränas eller rådgör med ryttaren om det är något speciellt hon vill träna på. Sen lägger du upp lämplig uppvärmning och lämpliga övningar till det.
Gör en detaljplanering för själva lektionen. Det är ännu viktigare om man är ovan.
Framridning/uppvärmning,
genomgång av dagens övningar, (hur du går igenom vad som ska tränas och ställ sedan frågor till ryttaren.
Fundera innan vilka frågor som är lämpliga till ryttaren, vad? hur? och varför?
Sen är det dags för övningarna.
Ge respons till ryttaren hela tiden och utvärdera övningarna.
Nedvarvning

Tänk på vart du placerar dig så att du ser bra. Inte i mitten av ridbanan. Har du ryttare på fyrkanten så ser du bäst innanför ett hörn. Har du ryttare på en volt så ställ dig strax innanför voltspåret. Vid övningarna placerar du dig så att du ser från den vinkeln du vill eller så byter du plats i övningarna för att kunna se från olika vinklar.
Tänk på att variera och att kommunicera med ryttaren utan att överösa med kommentarer. Ryttaren behöver tid att tänka och känna också. lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp