innehåll i foderanalys

Lena

Trådstartare
Hur stor analys bör man göra på fodret, vilka delar bör man kolla upp?

Hittat en hemsida som erbjuder några olika paket.
första var Näringsinnehåll (energi, råprot. smb råprot, NDF) så den vet jag man ska beställa

Sedan kunde man välja till ett paket för mineraler
Ca, P, Mg, K, Na, S

i ett separat paket kunde man även välja till
Fe, Mn, Cu, Zn

Sen fanns även möjlighet att beställamikrobiologisk analys och särskild analys för Selen.

Vad är det man egentligen behöver veta värdena på för att kunna beräkna en bra foderstat? Nån som har tips på bra sida där det görs en bra analys på det man behöver veta och inte kostar hutlöst mycket (och är lätt att förstå vad man ska beställa)?

Sv: innehåll i foderanalys

De forsta tva paketen du beskriver innehaller det vanligaste som du behover for att rakna en foderstat.

Sv: innehåll i foderanalys

Kom bara ihåg att ange att analysen gäller för hästar, så att du får rätt värden i ditt provsvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 804
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: katja
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 275
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar