Inne eller ute, sto som ska föla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jezzibell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 281
J

jezzibell

Hej,
Mitt sto är på dygn 332 och närmar sig. Det är snö här i hagarna nu.
Min undran är om jag skall släppa ut henne som vanligt på morgonen i hagen, eller om jag skall hålla henne inne i stallet nu?

Man vill ju inte att fölet ska födas i snön liksom :crazy:

Tacksam för råd
//Jezz

Sv: Inne eller ute, sto som ska föla?

Hur gör dom i Norrland ;)

Släpp ut hästen ;) ska hon stå inne om hon går flera veckor över tiden ? Du får hålla ordentlig uppsikt överhenne.

Jo.
Det var så jag också tänkte. Hon kan ju inte stå inne dygnet runt i över en månad... Men flera jag känner undrar hur jag vågar låta henne gå ute :crazy:
//Jezz

Jo.
Det var så jag också tänkte. Hon kan ju inte stå inne dygnet runt i över en månad... Men flera jag känner undrar hur jag vågar låta henne gå ute :crazy:
//Jezz

Ut i hagen men under ordentlig uppsikt, jag skulle inte riskera att låta ett nyfött föl bli liggande i snön ... men ser det inte som ett alternativ att hålla dräktiga ston instängda.
Detta är anledningen till att jag inte vill ha så tidiga föl.

Det är jobbigt att ha dräktiga ston;)

Mitt sto är rätt säkert för hon fölar allra helst på natten inne i boxen. Hon har fått gå ut som vanligt men vi bytte hage till en med uppsikt från hela byn så att det lätt skulle märkas om något hände.

Nu kom lille herrn inatt kl 00:40 så det var som det skulle :)

Som andra skrivit innan släpp ut henne. Men håll henne under uppsikt så att du kan ta in henne om det skulle bli dags.

Klart att stoet ska ut. MEN du måste ju såklart hålla stenkoll på henne.

våran madam får föla i lösdriften hon stängs in där på natten sen går hon ut och in på dagen. funkar super. sist hon fölade så va kl 5 på em så jag kommer ha sten koll på henne dygnet runt när det börjar närma sej. hon ska ha den 15-16 april.

Dessutom behöver stoet lite motion. Hon behöver det speciellt inför fölningen. Det hjälper fölet att hamna rätt inför fölningen, och förhindrar fellägen och annat, enligt boken att bli med föl.. Jag har själv hamnat i samma situation som dig men har pållen ute i en hage där det finns ett gammalt traktorgarage med massor av halm i samt bra uppsikt. Jag hoppas att hon följer statistiken och väljer att föla inomhus ändå..

Hon hade läst på statistiken och valde att föla på tidig morgon i stallet..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 627
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippa hund

Hästrelaterat