Innåttåad hov, utfluten innåt?

Sv: Innåttåad hov, utfluten innåt?

Nej jag läser inte.

Om det då ingår i utbildningen- varför ser man godkända hovisar som inte kan sin sak:confused:
Du läser ju även Ts´hovis argument. H*n struntar i om hästen är sned igen redan kanske efter 1 v. Hur ser det då ut efter 4-6?

En bra hovis ska ju se tendenserna långt innan det blir snett- förebygger.

Jag tänkt det för du har blivit så insätt i hovens funktion och skoning.

The $1000 ?......värför ger sig folk in i det dom har ingen begrepp eller taläng för?
Dom som kan leva på sitt stora interess är lycklig lotted....och dom är inte månge.
Det finns bara tre sätt att livnära sig på häster:
1. Vetrenär med låååång utbildning och hög bytyg.
2. Själv lärd Träner som krävs a "good line and lot of bull shit"
3. Hovslageri som krävs lite läsning - en hel del terori - fysik förmoga och massa "on hands verkning/shoeing" som dom flesta wanna-bee shoers klara inte av.......dom som är god kände men kan inte sko en häst för du ta upp med SLU :grin:

Vi vet inte hur allvarlig Chipps intåe häst är?? men gjöra inte hovslager sitt jobb kan problemet (intåe) leda till nonting serious...typ seninflamition, hovledinflamation, förkalkning mm.

Det enda jag kan göra i det här läget är att ställa lite försiktiga frågor nästa gång han kommer angående hur han resonerar kring hästen o hovarna... Utifrån det får jag göra en bedömning vad nästa steg ska bli... Känner att jag inte kan "döma" utifrån något som mycket väl kan vara ett generellt uttalande också, behöver inte ha något med min häst att göra...
Det är dock bra att ha med sig lite kunskaper, så jag vet vad som låter vettigt o vad som är mindre bra... Ni ska ha tack för hjälpen....

Jag skulle åka med hästen till en erkänt skicklig troligen klinikhovis innan hästen får problem.

Det tar ju dessutom tid att få bukt på det o om hästen får ngt specialbeslag så kan din ordinarie hovis kanske ringa kliniken eller se vad som gjorts. Eller så ber du om ett vidare skötselråd på pränt.:idea:

Vår närmsta klinikhovslagare ligger minst 15mil bort enkel väg... Har i ärlighetens namn inte någon lust att åka med en häst, som stressar och hoppar i transporten, över 30 mil på vinterväglag och riskera både mig och hästen, för att träffa en hovslagare. En hovslagare som förvisso jobbar på en klinik, men som jag faktiskt inte vet om han eller hon är bättre eller sämre än de som finns tillgängliga i regionen... Ska som sagt kolla runt lite och se vilka det kan finnas, som kan tänkas ha erfarenhet av detta... Det ska nog gå att lösa, bara man får kolla runt lite... Behöver dock, som jag sa tidigare, ha lite koll själv så jag kan bedöma om det verkar vettigt eller inte...

Liknande trådar

Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 356
Senast: Susan
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 783
Senast: skjootan
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve