innan hästköp?

A

annie_91_

hejsan!
Jag ska köpa ett 4-årigt appaloosa sto rättså snart. Funderar på vad jag ska tänka på innan köpet. Vi har gjort en vererinärbesiktning.
Är inte så duktig på detta :confused: så är snällt om nån vill hjälpa mig......

Sv: innan hästköp?

om det handlar om en stor prissumma är det värt att röntga hästen *tips*

men det går ju även om summan är lägre, men känns mer lönt att göra det om det är stora summor tycker jag

Om hästen bara är fyra år och inte riden så mycket bör det räcka med en vanlig vet. besiktning där man böjer igenom och kollar allmän status. Men som Tirnanog skrev, handlar det om stora summor så är det värt att röntga också.
Sen är det ju det vanliga, att du känner att hästen är vad du letat efter hanteringsmässigt och ridmässigt. Är det en häst du känner att du kan utvecklas med och har den rätt förutsättningar för vad du vill göra?

Kolla att alla papper är i ordning (hästpass, vaccinationsintyg), och att hon är fullt godkänd för appaloosaavel.

Tack för svaren!
Det känns lite väl mycket att röntga hästen. Jag har varit med sen födseln och har inte märkt några problem. Men man vet aldrig, det kan vara något fel på henne också. Ska kolla lite mer i hennes papper så att allt är i sin ordning.
Tog galoppen på banan i går och då blev jag mer övertygad att det är rätt häst. Shit vad det är härligt!!

Om hästen har varit försäkrad i samma bolag sen den var föl, har du ett fullgott "skydd" mot dolda fel. Så om det kommer obehagliga överaskningar täcker bolaget det ändå.

Jättekul att du verkar ha hittat rätt häst :)!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur