Innan betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emindy
  • Startdatum Startdatum
E

emindy

Är det något speciellt man bör kolla hos veterinär?

Jag har läst om alla möjliga hemskheter; infektioner, könssjukdomar, infertilitet etc. etc.

Vad bör man kolla innan?
När jag ringde en veterinärstation fick jag prata med en gubbe som tyckte att jag kunde komma och ultraljuda för att se exakt när ägget skulle släppa, men tyckte inte att något annat behövdes?

Stoet är i gott hull, frisk och kry och visar inga tecken på någon slags sjukdom. Är det illavarslande? :p

Jag hade inte sett några brunster förra våren på mitt sto. I övrigt var hon frisk o kry. Så jag åkte ner med henne till hingsten ändå.
Där nere kollade deras vet. henne samma dag. Hon såg ok ut, hade ägg, men var ej i brunst. Så hon fick en PG spruta, kom i brunst på ett par dgr o betäcktes inom en vecka.
Nu är hon dräktig o beräknad fölning om 1 vecka. :bump: :bump:

Ett sto som inte visat några tecken på sjukdom eller dyl tycker jag inte man ska behöva kolla upp innan. Isåfall gör dom nog det på seminstationen/hos hingsten. :)

mitt sto har brunstat med jämna mellanrum hela vintern ( :crazy: )

Sedan jag flyttade hem henne har hon bara haft en ointressant valack som sällskap, som dessutom är väldigt ranghög, så hon visar liksom inget för honom. Men visst brunstar hon ändå! Lite knepigare att se det dock innan den riktigt kraftiga vårbrunsten kommer igång.

Så du tror inte att det borde behövas? Skulle det behövas trots allt skulle jag ju som sagt kunna kolla henne när hon är hos hingsten, istället för att försöka hinna med en vända till veterinären innan. *hmmm*

Hur är det med uppfödarveteranerna här då? vad tycker ni?
Hur brukar ni göra?

Har hon fölat i år eller förra året, betäckt förra året men inte dräktig?
Man bör få veta lite historia innan man kan svara på ditt fall!
Ett sto som aldrig betäckts, eller som haft en okompliserad fölning behöver inte kontrolleras extra noga innan en betäckning!

Nej, hon har aldrig haft föl förut.

tyvärr måste jag ju säga att hon har gått med valackar som "betäckt" när hon varit brunstig.

Nu är hon flyttad och nuvarande kompis visar inga sådana tendenser alls och har heller aldrig gjort det. Innan hon ska till hingsten kommer det att ha gått ca fyra-fem månader utan några sådana "fasoner".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·
Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 596
Senast: Sol
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka