inlärning

N

nettan77

jag har nu hålit på med nh i många år och har gjort på samma vis hela tiden och jag tycker det funkar.jag e tex tyst eller berömmer när hästen gör rätt, och säger ifrån när den gör fel.
min lilla shettis har fattat galloppen redan nu och han e bara ett år. en av mina regeler är att när vi jobbar, så jobbar vi, då äter vi inte gräs (om vi e ute och promenerar)
man måste vara på sin vakt HELA tiden för han testar ju såklart.... nu räcker det att jag höjer rösten en aning och antinge hmmm:ar eller säger neeej,utdraget och lite högre tonfall, så fattar han direkt att han inte ska ta en tugga.
sen när vi har jobbat klart,så ger jag godkännande att han får beta och då stör jag honom inte(dvs, drar honom hit och dit) utan han får gå och beta och jag följer efter.
hur gör ni för att få en lydig och samarbetsvillig pålle??? :)

Åhhhh...

Jag har ett helt program med grejjor som jag gör - utbildar hästen målmedvetet! Men en grundnyckel tycker jag är att man inte "harvar" utan ger hästen nya utmaningar och spränger gränser. Röst undviker jag i mesta möjliga mån men mycket "flytta på fötterna" använder jag flitigt och mycket "love and care"!

/Camilla

Hejsan Nettan77!!
Du får ta och kolla över dina inställningar lite.. Jag har försökt svara på dina Privatmeddelanden, men det står att du inte tar emot såna.. Så.. om du vill kan du ju kanske ändra det.... :D :)
Ha det gott så länge! Jag bor inte såå långt från dig.. som du frågade om, nämligen....=)

I det jag anser vara ett naturligt hästmanskap så ingår inte höjda röster och bestraffning. Rösten är bra att använda ja, men ett naturligt kroppsspråk ska ligga som grund för eventuella röstkommandon. Beröm med rösten är alltid bra, hästar lär sig fort att ta till sig det som något positivt.

Bestraffning... Jag är för lat för det. Jag parerar och korrigerar ibland, men bestraffar inte. Sen är "bestraffning" ett ord som kan tolkas på många olika sätt...

Men all ödmjukhet Tassen :)... Tror inte din Filosofi och Nettan77´s ??_Filosofi överensstämmer på många punkter... Skillanden är kanske att du inte utger dig att vara NH** Tränare?? :p :o :angel:

Tror du verkligen det? :angel: Någon tränare utger jag mig då verkligen inte för att vara, i alla fall...

Frågan är då; är det hon eller jag som har "rätt" gällande "vad som är NH-filosofi"? :devil:

Tja, jag vet ju vart jag satsar min pengar om man säger så.. :angel:
Därmed inte sagt att någon gör fel, utan snarare att det blir en parodi när någon utger sig vara något och det i slut änden blir totalt fel när det handlar om hanteringen i allmänhet och man frångår helt den tillbedda filosofin....
Men vad vet jag, jag viskar inte till mina hästar, inte heller flyttas de än hit än dit... Jag är ingen bra dommare i detta fallet...men samtidigt vill jag hävda att jag har sunt förnuft... tror jag? ;)

Uppmuntrar, uppmuntrar och uppmuntrar. :D

Ibland känns det som att man inte behöver göra så mycket för att min pålla ska bli lydig och samarbetsvillig.
Hon är ju nu ganska präglad på mig och den kontakten vi har.
Hon vet var jag finns och vad jag går för. Och jag vet allt sånt om henne.
Däremot så kan jag behöva motivera henne lite extra ibland.
T.ex om vi ska köra lite övningar som t.ex "gömma rumpan" eller likanande kan jag behöva lämna hemmaplan för att hemma blir det så lätt "samma gamla vanliga". Hon får lite nytt att titta på samtidigt som vi "gör nytta" :D

Och ju mer beröm hon får och positiv förstärkning, desto smidigare och mer villig till att arbeta blir hon..
Samma som när jag rider och håller på med att ENBART rida henne med sätet.
( Har precis börjat med det) Ju mer hon MÄRKER på mig att det hon gör är bra, desto bättre blir hon ju..
Då gör hon enorma framsteg.

Så, sammanfattningsvis så funkar hon väl i stort sett som vilken häst som häst... :smirk: ~Med beröm och en positiv attityd till sin häst kan man komma långt.
Visst, sen kommer det tillfällen när det bara är totalt pannkaka med allt!
Och då får jag ju spänna ögonen i henne och förklara för henne att "höru, uppmärksamhet, tack!"

Fler som vill skriva hur ni gör?
Roligt att höra andras åsikt..
Tack för mig!! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 094
Senast: lundsbo
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 829
Senast: Badger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V