Inlärning kontaktfält

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Toviie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 960
T

Toviie

Jag Håller på att försöka lära in hund Balanshindrena i Agility, och vi har provat de flesta balashindrena lite smått och det går superbra, men, vi har problem med kontaktfälten.. har inte riktigt fått honom att förstå hur han ska göra. oftast hoppar han liksom av hindret innan kontaktfältet, och påväg upp på hindret hoppar han liksom över det nästan.. så: Hur gjorde ni när ni lärde era hundar att trampa ordentligt på kontaktfälten? någon som har några bra tips till mig hur jag ska träna? :)

Sv: Inlärning kontaktfält

jo, jag har förstått det.. men jag har inte tränat så mkt klicker med honom ännu.. det har jag tänkt börja med om ett tag, kanske.
det jag mer tänkte på var ifall någon visste en bra övning på hur man göra.. :) eller nåt :P

Går det att lära in med hjälp av "target" tror du?
Du lägger targeten där hon måste kliva, efter att du tränat in targeten för sig först.

_MG_2238.jpg

Det beror ju helt på vad för målsättning du har. Hur vill du att balanshindren ska tas?

2på2av tycker jag kan vara bra, men annars är det running contacts som gäller. Beroende på hund såklart! Använder man target mm lär sig ju hunden att brooomsa.. För mig är det inte önskvärt! Upp i klasserna förloras det för mycket tid om hunden ska stanna på varje kontaktfält.

Jag börjar träna in ett liggande kontaktfält som hundarna ska ta som ett vanligt hinder. De ska alltå springa över den med tassarna korrekt utan att hoppa. Det är ca 1,5 m långt och det ska hundarna kunna skickas/kallas in över/bak-framförbyte mm innan jag börjar med att vinkla det. Sakta men säkert ökar man lutningen/svårighetsgraden och tillslut har men blixtsnabba running contacts!

Ja, svårt att förklara såhär.. Men jag hoppas att du förstod hur jag menar på ett ungefär iaf:)

Lycka till med agilityn och kör så det ryker!:banana:

Gilly

Tänk först ut vilket beteende du vill ha vid kontaktfältet, det finns många olika. Själv kör jag med 2+2 dvs 2 tassar på marken och två på balanshindret. Det har jag klickat in i lugn takt. Jag började lite med targetmatta men tyckte det blev rörigt så jag struntade i den. Sen kan man ju ha nosdutt och vissa vill ha hela hunden kvar på hindret. När du bestämt dig för vilket beteende du vill ha som resultat kan man börja tänka ut hur man ska träna in det.

svarar till alla: jag har försökt lära honom att trampa på ett plastlock, men han verkar inte fatta " grejen" med det. Det som Gilly skrev tycker jag verkar bra, man vill ju spara så mkt tid som möjligt ute på banan, ( jag har egentligen inga höga mål med agilityn.. men vill man tävla någon gång så vill man ju att det ska gå så bra som möjligt liksom) och vad menas med ett liggande kontaktfält?

( jag är ganska mkt nybörjare när dte gäller agility, och förstår inte alla konstiga ord, haha)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 359
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
828
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka