Inkörningspepp

Welsh

Trådstartare
Då förra tråden försvann så får vi starta en ny.
Under våren/sommaren så har jag haft 2 projekt att köra in.
8 årig welshhingst samt 2 årigt cobsto.
Cobstoet var mellan vagnsskacklarna innan hon fick sommarlov. hingsten har fått jobba på hela sommarn mellan betäckningstona. Han har dragit timmer med sax, dragit vagn 4 ggr med en ledare vid sidan om.

För alla er som frågat så kan jag meddela att jag har inte era PM kvar om körkursen. Vi kommer att ha inkörningskurs den 14-15 oktober här på gården. Pma om ni vill ha mer info.

HUr går det för er andra?

Sv: Inkörningspepp

halvblodet har kommit för vagn, dragit mig två gånger med medhjälpare bredvid, men har gått jättebra. Vi gick tillbaka förra gången o drog bara däck i trav och det gick bra. Ska väl ge oss ut från paddocken i veckan så han får dra lite rakt fram bara. Lovande körämne när pappan är rubignon, kolsvart och så cool inför allt. Inkörningen påbörjades i Juli, 2 gånger/vecka.

Jag kom igång lite med min 1 åring,
han går fram bra självständigt nu i både skritt och trav.
Tänkte testa lite draglinor ute imorgon,
har prövat inomhus och det var väl mest i stilen.
Jaha och vad sjutton bökar matte med nu då? :D

Åhå, här vill jag vara med också. :)

Har haft en treårig shettis sto ett tag nu, har tömkört en del och det har gått kanonbra. Hon fattar direkt vad hon ska göra. Hon har fått dragit lite olika saker och hon bryr sig inte alls om det. Så vagnen ska på snart, när jag väl får hem den.

Det går framåt här med. Om allting flyter på är han i vagn om ca en månad skulle jag tro.

Min tvååriga shettis har varit i vagn (sulky) två gånger, utan bekymmer. Ska prova med ledare och tömmar, men måste skaffa längre tömmar först... ;)

Vi har hittils i år kört in 13 hästar. Det är nu tre som går i vagn och skall åka hem i slutet av oktober. Då kommer de tre sista för året sen blir det ledigt ifrån inkörningar till 1 mars.
Det har varit flest två åriga halvblod, någon nordsvensk, en arab, ett fullblod osv. Vi har oxså haft två shettisar. Den ena en hingst som skulle göra bruksprov. Honom fick vi 5veckor innan det var dax och han var då inte ens tömkörd. Min stalltjej är förtjust i shettisar så hon fick honom som projekt och gjorde ett strålande jobb med honom:bow: Hon vissade honom på bruksprovet och fick bästa poängen på två dagar.:banana:
/M

Ska börja med min två-åring nu, har bara hunnit träna att leda i trän än så länge men ikväll ska min sambo hjälpa mig att börja tömköra så vi har en del jobb framför oss men det ska bli roligt :)

Hon är stencool så jag tror det komemr gå bra, tränade henne vid en grävmaskin för ett par veckor sedan och hon stod jättenära och tittade fastän gruset rasslade när min sambo tömde skopan på en stor jordhög.

Jag håller på att kämpa för fullt med Tappi.
Det går faktiskt bra. Han har släpat lite pinnar och sånt och det har gått över förväntan. Min tanke är att spänna för honom några gånger innan vintern kommer, men vi får se hur det blir med det. Min vagn är sönder och pappa hittar inte den delen som vi måste ha.
Tappi är i alla fall jätte duktig. Nu har jag börjat tömköra mer och mer ute på vägarna bara för att vänja honom mer vid trafiken och alla läskiga grejer. Att en soptunna kan vara så läskig bara för att han måste gå först:angel:

Men han är väldigt rolig att jobba med. Han hittar på massor av hyss så det gäller att vara med hela tiden!
th_tappi.jpg

Jag har börjat ta lektioner nu inför inkörningen. Än så länge så jobbar vi på att få tömkörningen att fungera klockrent. Går mkt bra, trots att vi bara tagit 5 lektioner. Läxan till nästa lektion vara att börja lära in ryggning.nsom ettåring drog vi draglinor med skramlande kedjor i änden, utan att röra en min. Hon är mkt lugn, o tränaren är övertygad om att det kommer bli en kanonkörhäst! Känns kul. Hästen blev 2 i september.
4435325.jpg

4435327.jpg

igår onsdag så travade vi hingsten framför vagn för första gången. Det gick kanon. Han är så härlig!

Min lille herre föd i maj -05 är nu körd med draglinor och svängel (av jordbruksmodell) inga som helst betänkligheter, får väl bli att testa en skackel sen då. :smirk:
Vad kan man hitta på mer?
Behöver ideer, finns ju inga unghästträningar här i trakterna tyvärr,
annars tror jag att miljöträning i ovana miljöer hade varit suveränt.

Han är cool men har mycket hjärna, tack och lov sysselsätter han sig själv rätt bra på lagom nivå.
Lekte ett (som yngre) tag gärna runt med en pressening så han höll på att skrämma slag på sin en smula mer lättskrämda morsa. :devil:

Jag vill också vara med!:bump:

Jag har en valack som är 10 år. Han är en varmblodstravare och var travtränad tills jag köpte honom när han var 4 år. Jag har inte vågat köra honom för jag litar inte på att han är så lugn att köra som jag vill.
Men nu har jag bestämt mig för att köra in honom ordentligt.
Jag har dock varken sele eller vagn än så länge men det ska införskaffas så snart jag får råd.
Mitt långsiktiga mål är att han ska kunna dra en släde och en fyrhjulsvagn. Han ska kunna hämta hem sitt hö själv :D

Idag har jag tömkört, lite dressyrtömkörning på ridbanan och sedan en liten tur ut. Då plockade jag även med mig en kvist som fick släpa efter mig och låta lite otäckt. Det gick bra faktiskt :) Han känns lugn och fin att tömköra så jag hoppas att det kan fortsätta så. Men vad kan jag mer göra innan jag har fått tag på en sele? Några tips?

Jag har en 2-årig minishettis som har varit i vagn ca10 ggr.
Första gången hade jag ledare men sen har jag kört själv:)
Ponnyn är hur cool som helst och tycker att det är jättekul
att få komma ut och springa;)

I helgen har vi haft inkörningskurs och Lavinia var med (vink vink;) )
Tyvärr så kunde inte våran instruktör komma då det var sjukdommar i familjen men vi redde oss riktigt bra ensamma. 5 hästar dag 1 i varierande utbildningsgrad. Gårdens två 2 åringar gick med vagn på första eftermiddagen, alla sladdade ridhuset utan problem på söndag förmiddag och på söndag eftermiddag var alla i vagn, vissa lite bättre än andra.
Nu när Fiona nästan är klart inkörd så undrar jag vad jag ska köra in härnäst??? Årets hingstföl kanske:idea:

Men du..

Du känner dej inte sugen på ett stycke jättestor connemara;-)..

Stallägaren frågade när jag kom hem om det var dags att ta sin vagn till stallet, så jag kan köra med den.. Hmm.. sa jag.. lite tidigt kanske??

Ha d så bra!

/Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka