inkörningsframsteg?

evis

Trådstartare
Är det fler som har ett inkörningsprojekt på G just nu?
Vad är det för häst, berätta om den och vad du/ni gör kontinuerligt under inkörningen!
Så kanske vi kan peppa, dela med oss av erfarenheter och framgångar/motgångar???

Jag är ute efter inspiration, håller på att "köra in" den snart 2-årige russhingsten och det är alltid kul att läsa om vad andra gör.

Innan sommarbetet tömkördes han både med ledare och utan ledare några gånger, men har sedan gått tillbaka under hösten och tömkört med ledare igen, då jag inte tyckte framåtdrivningen fungerade ok.

Nu har vi tömkört utan ledare igen några gånger, och han är bra mycket mer mogen och förstår bättre. Har testat några gånger att vända åt fel håll (dvs gå hem igen), och tar då inte riktigt framåtdrivningen, men vi hade en rätt ordentlig diskussion och sedan dess verkar det ha fallit ner någon polett. Han gör halter och igångsättningar bra och svänger någorlunda ok. Halterna gör han jättefint för rösten, men har lite dåligt med ro ibland. Ibland kan han stå precis hur länge som helst och beundra omgivningarna.

Han är van svanskappan och har fått ha reflextäcke under selen några gånger, något som tas med ro. Han är en härligt cool kille!
VI tränar på att stå stilla lös, vid omskötsel, påselning osv och han vet vad som efterönskas, bara att han ibland - särskilt INNAN vi har kommit iväg, är lite rastlös och ställer iväg en hov "bara för att". Efter arbete, även om det bara handlar om 5 min tömkörning, så är han såååå nöjd och lugn :D

Nu har jag beställt sele och tänkte prova låta honom dra en pulka medan vi har snö. Framåt våren ska vi väl få tag i någon sorts vagn eller dylikt att köra in honom i. Jag är ganska långsam av mej och tar god tid på mej med såna här saker.

Så kom igen, berätta vad ni gör!

Senast ändrad:
Sv: inkörningsframsteg?

Nu har jag ingen på inkörning. Har för mycket värk i kroppen för det nu och sen så har vi bara is överallt så det skullle ha gått väldigt sakta framåt om vi hade haft en.

Jag har min lilla welsh mountain tjej som jag har berättat om här förut. Hon är tre nu och jag är också på tömkörnings stadiet med henne. Har tagit det VÄLDIGT lugnt med henne då hon inte hade det lätt som föl, och det tar tid att rätta till saker som okunnigt folk har förstört. Så hon har fått mogna till sig lite och tagit det i sin takt. Hon var ett och ett halvt när hon kom hit. Då var hon outbildad på alla sätt, hade aldrig stått uppbunden, blivit verkad (inte ens lyft hovarna...) gått på promenader eller liknande, och så var hon fruktansvärt huvudskygg.
Så vi har varit på promenader, klättrat i skogen, brukar ta med henne ut på joggingturer, passar ofta på att springa med de andra hästarna som körs. Har lekt med presseningar och broar för att få lite självförtroende. Har lasttränat, haft henne bunden, övat på att duscha henne (vatten ÄR läskigt) och så har vi haft mycket jobb med verkningen. Hon har vant sig vid utrustning också, sele, sadel, olika reflexer, träns, täcken o.s.v. Så det är lite av vad vi har pysslat med. Men nu börjar hon kännas mer mogen att gå vidare med. Men vi har inte bråttom, så vi tar det lugnt. :)

Hej!

Efter inkörningskursen i höstas hos Welsh har vi jobbat mycket med att dra släpa på backen. Eftersom jag varit själv har det gått låångsamt.

Nu ska min kompis hjälpa mej (hon är superduktig och kör själv), så denna vecka har pållan dragit snöskyffel med kompisen på..

Hon e lite rolig min häst, för vi började med att tömköra med skyffeln (som låter massor!) bakom- helt ofarlig var den, efter ca 200 m fick hon dock för sej att den va superläskig och sen glömde hon plötsligt bort den igen???

Planen ser ut som att vi fortsätter med snöskyffeln och lägger på ett par "skaklar" (dom tyckte hon var läskiga i höstas), så får vi se vad som händer sen.. (jag är lite novis i inkörningssammanhang, i skolan kom vi till sele på, tömköra i skogen, vänja vid släpan och sen fick vi inte mer...)

/ Lavinia..

Jag höll på lite tidigare med min lille född -05.
Ska börja nu igen, han fick lite besvär med tänderna så det har vi varit och åtgärdat.
Nu tror jag om jag kommer mig för att jag ska ta och testa och tömköra honom idag, blev lite peppad av den här tråden.

Han är tömkörd i skritt och trav en hel del och även lite över några cavaletti bommar som ändå låg framme.
Tycker att det är kul om det inte är halt, men halkar han blir han lite humörstinn :D
Körd med draglinor och skackel på en sida i taget ett antal gånger och med vinterskacklar en gång.

Har egentligen ingen lämplig sele åt honom ännu, den jag brukar ha haft till unghästar har jag slitit isär till småbitar och syr för kung och fosterland på :eek:
Var lite remmar som kändes lite trista, men det närmar sig, så snart så kan vi komma igång igen.

Håller på med mitt ardennersto på 5 år. Hon var ohanterad när jag fick henne i januari så vi har fått ta saker lite bakvänt *L*(kunde inte ens lyfta hovarna) Men nu tömkör vi för fullt. Jag har lite problem med styrningen, tyckte hon kämpade emot lite, så jag gick tillbaka till "tyglar over manken tricket". Det går kanon. Så jag får väl öva på med tömtagen. Mycket handlar om att hon vet vad jag vill men, vill gärna testa mig. Sen om hon har för tråkigt då kan hon bli rädd för saker, som för att roa sig själv. Normalt bryr hon sig inte!
Jag använder mycket rösten när jag tömkör.
vänster-höger-stanna-stå still- backa och massor med beröm när det går bra. Då blir hon så glad. Sen försöker jag vara mjuk i rösten, så när hon testar kan jag korrigera henne med ett skarpare nej, då går hon på som vanligt.

Försöker inte göra någon stor affär av tömkörningen, jag bara gör saker efterhand jag anser hon är mogen för det. Tack och lov är hon snabblärd. Gör jag en övning så kan hon va lite "oförstående" -sen får hon tänka på saken en dag och nästa gång går det perfekt.
Jag tömkör med lokselen på och gör det överallt. I skogen och i samhället. Nackdelen nu är ju att skogen är lite snöig- mina korta ben räcker inte till. *S*
Sen brukar jag "utsätta" henne för saker. lägga på ländtäcke fast det inte behövs, bära ut hö i hagen i ikeapåsar, för de prasslar mest.småsaker.
Min senaste övning innebär att hon ska stå still efter vi lämnat gården.Stanna går bra men stå still är värre *L* Hon hade svårt med framåtbjudnigen innan, men nu vill hon inte stå still *S*
Kan babbla på i evigheter om ronja och våra eskapader så jag stannar innan det blir en roman. *S*
En nackdel med det hela är att hon ska föla i maj/juni och jag vet inte riktigt hur länge jag kan hålla på?Samtidigt vill man ju inte det ska hända något? Bara för hon är lugn nu innebär inte det att hon inte kan få spel en dag. Och andra sidan har jag ett föl vid sidan senare när jag kör in. Det kanske är en annan tråd, men vad tycker ni om det?

Jag har två på g!

Nsv-stoet som blir 5 nu förstår tömkörningen till fullo och har börjat med linor och svängel samt skaklar. Längre kommer vi inte då vi fortfarande saknar riktig sele! :( Hade äntligen hittat en vettig i min prisklass men när jag väl fick tummen ur var den såld... :( Vi tränar bara 1-2ggr/v, resten rider vi.

Hennes lillebror som blir 2 i vår/sommar har också börjat komma igång, han är kanonfin att tömköra, även i terrängen men problemet är att vid riktigt otäcka saker så kastar han sig runt och vill springa hem... Hur kommer man tillrätta med det där att inte vända? Med honom skall tömkörningen fortgå ett bra tag till, han är inte redo för ngt mer avancerat ännu. Vi tränar hemma en gång i veckan, och lastar och tränar hos en kompis en gång i veckan. Det är ungefär vad hans huvud orkar med, men han tycker det är jättekul!

Hej!

Jag uppdaterar väl lite då. Vi har dragit släpa tills häst börjat sucka och snarka.. (det är helt sant!), övat oss på att svänga en massa (så hon vänjer sej vid att vara "fast") och nu har "inköraren" tröttnat, så nu letar vi vagn för fullt.. ( och övar, till hästs stora förtret, vidare på svängar och släpa och annat "läskigt" bakom henne..

/ Lavinia

Jag har två som ska köras in.

Den ena är min tvååriga hingst, korsning fullblod och lippizaner.
Han är alltid mycket hanterad och har nu haft sele på sig två gånger. Den första gången var i höstas och då fick han bara ha den på sig och gå några steg.
För två veckor sedan la jag på selen igen och provade att tömköra, men utan medhjälpare så är det svårt för en liten häst att förstå, men han tog några kliv framåt utan att vända om och vilja gå bakom mig så då fick han beröm och sen nöjde jag mig med det.
Kommer nog inte ha så mycket till medhjälpare, men det brukar gå bra ändå om man är extra försiktig.

Den andra hästen är en treåring som jag fick hem för en vecka sen, just nu jobbar vi på att han ska komma fram till mig i hagen och låta sig bli klappad på. Nästa steg blir att fånga in honom och sen får jag se hur vi fortsätter.
Den hästen är inte så mycket hanterad och har blivit lite rädd för människor då kastreringen inte gick bra och man gav honom sprutor på ett lite felaktigt sätt som gjorde att han är livrädd för människor som försöker klappa honom på halsen.
Så med den hästen blir det inte någon tömkörning än på ett tag. Men det brukar ju gå fortast om man skyndar långsamt.

/Madelene

Kl
Jag håller på och kör in min häst, en welsh cob. Hon är född 2006, så hon är ju bara barnet än. Jag har hjälp av en jätteduktig tjej eftersom jag aldrig kört in en häst förut. Vi tar det väldigt lugnt givetvis, målet är att vi ska spänna för vagn nästa vår ungefär. Vi har börjat med att tömköra, hon har på sig gjord och tömmar. Det går faktiskt riktigt bra, det där med tömmar tycker hon är onödigt dock. :smirk:
Jag har ju hanterat henne mycket, så hon är van vid stopp/start och svarar bra på det tycker jag. Det vi ska jobba med framöver är nog att få henne att acceptera tömmarna bättre, och att svara på igångsättningarna bättre.Jag leder henne ju fortfarande vid tömkörningen, och det kommer vi att hålla på med så länge det behövs.
Jag tycker det bara är så kul att jobba med henne, hon är så positiv och härlig. Det ska bli så kul att få köra henne såsmånigom!

Uppdaterar hur det går för oss! :)

Stoet (snart 5) har börjat dra släpa. Inga konstigheter alls, hon beter sig som om hon vore född med den bakom rumpan! ;) Svänga, trava, göra halt: en baggis! :D

Valacken (snart 2) har fått gå in mellan ett par skaklar för första gången
8324499.jpg

I övrigt fortgår tömkörningen som vanligt. Han är inte redo för linor ännu!

Vad kul med svar i tråden! :banana:

Lejonhjärta har jag tömkört först med ledare, sedan med medföljande draghjälp, och till sist utan ledare. Gått tillbaka lite således. Han hade en testing-period då han hade svårt med styrningen, men nu verkar poletten ha ramlat ner och han är mycket duktig. Han är härligt känslig så han är "lätt" i tömmarna eller vad man ska säga, gör halterna för små förhållningar och svänger för små "tappar" i tömmen.

Vi har tömkört med draglinor och svängel några gånger nu senaste veckorna och det gör han jättefint, utan reaktioner på olika ljud (svängel på asfalt/grus/is/snösörja osv) eller på att linorna går emot bakbenen vid vändning/svängar. :love:

Det är så kul att jobba med honom!

8118714.jpg

(han är lite dålig på att "posera" men är duktig på att "stå still" :D )

Vi ska börja köra in "lillen" nu till våren så då hoppas jag kunna bidra med lite info här om hur det går :)

Nu har jag kört mitt lilla Tiger monster med lill "släden" för första gången!
Hel kul och oförfärad häst :D
Jaha matte tycker att vi ska göra det,
då gör vi väl det och så är det inte mer med det.

Hade varit på tömkörningspromenad strax inna med honom och varit och hälsat på containermonstret som inte var något monster enligt honom.
Hans mamma tycker däremot att den är hiskeligt läskig, man känner pulsen genom sadeln på henne.

Kul jag hittade den här tråden :-)

Köpte en treåring i februari... Har fram tills nu promenerat endast, fast i veckan börjat lägga på en gammal loksele o träns. Idag var 3:e gången o när vi jobbade på åkern (bara skrittlongera med grimma) så exploderade hon helt plötsligt, jag var oförberedd och tappade henne tyvärr :eek:. Hon durkade iväg som värsta rodeohästen, försökte väl bli av med eländet på ryggen, men det lyckades hon ju inte med. Nåväl, fick tag på henne igen o fortsatte arbetet fast var lite mer beredd. Var lite mer försiktig för att inte framkalla samma reaktion igen. Verkar som hon vill gå närmare mig när hon känner sig osäker.

Hur som helst börjar jag hoppas att det snart är tömkörningsdax. Hur länge brukar ni ha dom i selen innan ni börjar med nästa steg?

KL

jag håller på att köra in min 8åriga korsningsponny. han blev lite tömkörd innan jag köpte honom, (när han var 3 år) sen dess har vi inte tömkört förrän nu i vintras.

förra veckan testade vi draglinor på honom, totalt utan reaktion så vi la på en hagstolpe på ena sida, och sen på andra och sen på båda helt utan reaktion. det verkar som han är född med dem runt sig.
idag började vi med hagstolparna på ridbanan och provade lite svängar osv. innan vi gick ett varv runt gården. inga probelm, hästen gick och frustade och gäspade.

han är dock lite rädd för rockarden, så den ska vi nosa mycket mer på, och även fortsätta med hagstolparna innan vi sätter för honom.

Vad duktig han är! Kul att se lite bilder! :)

Gör väl en liten uppdatering jag med.

Min lilla welsh är lite mer regelbundet tömkörd nu, vi har hittils bara använt oss av grimman när vi har övat, med träns på utan att fästa tömmarna i bettet, men idag körde vi bara med träns och det gick ju jätte bra det! :D Höger-vänster och sånt där sitter också, dock har vi haft lite problem med att stå still i halterna, men idag gick det fel fritt!

Har påbörjat träning med mitt arabsto också, tömkörningen gick super idag! Övade läskiga ljud bakom rumpan,och inte brydde hon sig om det, jätte duktiga båda två trots att det var fredag den 13:e...:crazy:

jag får hem en irish cob imorrn på 3 år som ja ska köre in nu under sommaren å hösten åt en tjej, ska bli skojj, ska även köre lite nh me han,,

Jag tror jag hänger med här också :)
Jag hämtade hem foderhästen i söndags ett halvblod på 3 år. Tömkörd hos ägarna tidigare men sista tiden inte gjort så mycket.

Just nu tränar vi bara på att lyfta hovar, gå fint vid sidan av matte + att jag tränsade honom och var ute och gick i förrgår. Nästa steg är att prova selet och tömköra lite. Kommer att börja mer seriöst efter vi flyttat i slutet på Maj och jag har mer hjälp

kl

här kommer en lite uppdatering från mig och min häst också!

nu har kört lite med skacklar nu och han beter sig som om han har gjort det hela sitt liv! så idag tog vi fram rockarden för att bekanta honom med den, och efter att ha vant sig vid ljudet gick han och gäspade bredvidvagnen, han är underbar min lille. det känns som om han tycker att det här är det naturligaste i hela världen, så nu ska vi upprepa dagens moment nån gång till, och sen är det dags att spänna för!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 783
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 327
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18