inkörning

Aliil

Trådstartare
när kan man/brukar man köra in en unghäst? har nämligen köpt en åringsponny som jag ska ha som körhäst men vet inte riktigt när jag kan börja(ska höra efter en tränare när det blir mera aktellt).

tacksam för svar!

Sv: inkörning

Vi brukar ta inkörningen i perioder. När de är så unga som din så brukar vi bara vänja dem vid sele och bli tömkörda i grimman till att börja med. Och lite promenader för att vänja sig vid omgivningen. När de är 2 år så brukar vi låta dem släpa lite lätta saker och även om man har en lätt vagn eller rockard. Men vi kör dem inte i någon större omfattning förrän de är 3-4 år. Vi brukar ha perioder på någon månad i taget då vi är lite mer intensiva. Sen när de sen får vila och bara vara häst i hagen så är det precis som kunskaperna mognar och de brukar vara med på noterna igen. :)

Det är ju mycket miljöträning som behövs för att få en stadig körhäst så om du har möjlighet så ta med unghästen på tömkörningskurs eller löshoppning tex. Eller bara åk till någon kompis och ta en promenad!

Lycka till!

Sv: inkörning

oki tack för svaret! då e jag nog inte helt ute som jag hade tänkt. hade nämligen nu tänk göra så att jag nu i början ska ut och gå lite kortare rundor en-tre ggr i veckan. ska sakta öka till sommaren då jag hade tänkt börja tömköra henne. först bara nån gång i veckan och dom andra dagarna gå med henne. under ett halvår ska jag sakta men säkert öka till jag tömkör största delen. då ska jag sätta på vagnen och samma sak där och till sist köra henne.

men jag ska kanske oxå löshoppa henne. har inte tänkt på det bara. blir lite mer variation för henne.

tack än en gång!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London