Inkontinens?

malumbub

Trådstartare
Min tik blev opererad för två år sen (cysta i slidan/livmodern + kastrering). Eftersom de behövde öppna upp henne en bit under magen, men även "där bak", så sa opererande veterinär att det var lite osäkert hur musklerna skulle fungera efteråt, hur tätt hon skulle komma att kunna hålla.

Första året märkte vi inte av detta, när hon återställt sig efter operationen.

Andra året blev hon akut nedsövd pga klobrott och 3-4 dygn efter det hade hon svårt att hålla ens lite tätt. Nästan som att det bara rann igenom, när det var som värst. Men hon kom tillbaka även från detta.

Nu vet jag inte längre. Det kommer inte mkt, men jag tycker att det droppar ibland. Igår kväll, när jag gått och lagt mig och hon som vanligt lagt sig på golvet bredvid, så rann det till en liiiiten liten mängd. Hon kunde slicka bort det mesta, men jag hann ändå se en att det hänt. Hon har droppat tidigare under hösten/vintern, men då har det bara varit nån droppe, så då har jag tänkt att det liksom legat längst ut...

Min tik är nu 10 år. Kan jag träna henne till att hålla tätt bättre? Finns det nåt annat att göra? Eller kommer det bara att bli värre nu?

:(

Sv: Inkontinens?

Hör med veterinär om ni kan prova den medicin som finns till hundar som blivit inkontinenta efter kastrering. Den brukar fungera bra av det jag fattat av de som använder den.

Min 7åriga tik fick inkontinensbesvär efter att förra året tagit bort livmodern!
Hon gick ca 1 år på en tablett som hette Incurin,dagligen,men den slutatde att fungera!
Numera går hon på Rinexin,som funkar utmärkt!
Har inget som helst läckage längre!

Nu drar jag igång en gammal tråd, men jag befarar att min tik har blivit inkontinent efter kastrationen (knappt en månad sedan).

Är man ute på promenad så kan det droppa en stund efter att hon har kissat, och inomhus brukar det droppa när hon gått upp och ner för trappan och sedan blir det en pöl när hon lägger sig.

Kan jag få lite mer info om medicinerna? Vad finns det för bieffekter, och vad är det som gör att de kan hålla tätt? Hur länge räcker dem och i vilken prisklass ligger det? Är det behandling resten av livet osv?

Usch, jag blir så trött. Min hund har alltid sån otur och råkar ut för olyckor både nu och då. Som jag har förstått det av tidigare trådar är det ganska få procent som bli inkontinenta efter kastration? Juvertumörer brukar de ju få i högre ålder, men min lyckades få två stycken innan hon hade fyllt 4 år :crazy:
Aja, får i alla fall glädja mig åt att jag slipper livmoderinflammation - och förhoppningsvis fler tumörer.

Bara en liten OT:
Tror ni att risken för tumörer ökar om tiken har väldigt jobbiga skendräktigheter (mycket mjölkproduktion osv)?
Frågade min vet. innan operationen, och han sa att det inte fanns någon forskning om något samband, men är det någon här som har någon gissning? Varit med om att skendräktiga tikar utvecklat tumörer lättare?

Vi gav Rinexin till en new foundland som vi hade för några år sedan och som opererades för livmoderinflammation. Rinexin är en förkylningsmedicin för människor, en biverkning hos Rinexin är ett minskat behov att kissa och det är denna biverkning som utnyttjas på hunden. På vår tik funkade medicinen perfekt! En burk räckte länge, har för mig att vi gav en tablett/dag, och den var inte dyr då. Det är iof några år sedan, tiken dog år 2000 (pga ålderdomssvaghet), men den borde väl knappast vara särskilt dyr idag heller.

Våran hund fick ca 6 mån efter livmoderop inkontines,vi började behandla med Incurin,det funkade ett tag,sen började hon åter läcka!
Äter numera Rinexin,och det funkar kanon!

Så ring vet,så är problemet över efter en dag eller två,pillren verkade fort!

Det medicinerna gör är att de kontraherar (spänner) glatt muskulatur som tex muskeln som håller blåshalsen stängd. Då läcker inte tiken längre.

Kolla på fass så kan du läsa mer om medicinerna. Och prata med din veterinär så får du mer info.

Tack för svaren!
Då har jag fått lite mer kött på benen.
Ska se till att ringa veterinären så snart som möjligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka