Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har också minnen av hästar som hade inkar på ridskolan när jag var liten. En som hade en ink på örat och den fick vara kvar, och en som hade en på skapet och den togs bort men det var inte lätt att få det att läka bra. Men ingen av dem dog till sist pga Inkarna. De satt dock relativt bra till båda två.Hästen jag kände träffade jag -76 och när han togs bort -82 var det inte på grund av inkarna utan för att ridskolan upphörde och han var 22 år.
Åh det där lät mer hoppfullt. Det var som sagt inte min häst utan jag fick bara återberättat för mig vad vet hade sagt om hästen i stallet..Inkar smittar inte genom att en häst stryker sig mot inken. Däremot är det inte ovanligt att en häst får flera inkar vilket inte är så konstigt. Inkar är heller inte cancer! Det är en godartad tumör och det är en enorm skillnad.
Jag har fått bort en ink under magen på min häst genom att stryka på tjockt med skillingarydsalva. Jag tog på salvan för att flugorna var på inken och fick den trevliga bieffekten att inken försvann efter någon månad. Jag tog alltså på en rejäl klick där varje dag. Hon har peppar peppar inte fått tillbaka den eller fått någon ny någon annanstans. Det är nu sju år sedan inken försvann.
Det är ju en slags tumör som orsakas av ett virus. Hästen måste dock bära på en gen som kan bilda tumörceller för att få en ink/tumör.Någon som vet vad som gör att inkar uppstår?
Men har ni inte tagit ett vävnadsprov så ni vet om det är en ink? Hade aldrig sprayat och Hållt på om det inte var konstaterat en ink!Mitt sto har vad vi tror är en ink på ena juverhalvan, precis bredvid spenen. Större delen av inken är under huden och bara en liten "topp" sticker fram. Har diskuterat lite fram och tillbaka med veterinär och vi landade i att vi avvaktar så länge, men nu blir jag nyfiken - blåspray alltså? Måste testa om den börjar växa mer!
(Vi har mätt inken och kommer att mäta den regelbundet för att se hur den utvecklas.)
Det är ju en slags tumör som orsakas av ett virus. Hästen måste dock bära på en gen som kan bilda tumörceller för att få en ink/tumör.
Jag googlade nu för att vara säker och på att jag mindes rätt för min veterinär har berättat att Lipizzanerhästar bär inte på denna gen och kan således inte få inkar!
Tack!
Som avelsmänniska blir jag förstås nyfiken på hur genen ärvs och vilka hästar som skulle kunna tänkas bära den
(helbrodern till mamman till ridskolehästen var godkänd hingst i ett annat europeiskt land, en av hans söner blev enorm framstående i landet där han var verksam. Den häst jag träffat med näst mest inkar var släkt med ridskolehästen via hans farfar, en hingst född 1944 som ligger långt bak i stammen på många svenska hästar).
Tack!
Som avelsmänniska blir jag förstås nyfiken på hur genen ärvs och vilka hästar som skulle kunna tänkas bära den
(helbrodern till mamman till ridskolehästen var godkänd hingst i ett annat europeiskt land, en av hans söner blev enorm framstående i landet där han var verksam. Den häst jag träffat med näst mest inkar var släkt med ridskolehästen via hans farfar, en hingst född 1944 som ligger långt bak i stammen på många svenska hästar).
Nej, inte än. Vi hade planerat in ett sånt men när veterinären kom ut och undersökte närmare sa hon att om det ÄR en ink, vilket hon trodde, är risken att det "triggar" inken och att den börjar växa och sprida sig. Det var hennes erfarenhet.Men har ni inte tagit ett vävnadsprov så ni vet om det är en ink? Hade aldrig sprayat och Hållt på om det inte var konstaterat en ink!
Intressant!
vissa hävdar att alla hästarna har denna gen och viruset sprids via flugor. Dock tror jag inte riktigt på att alla hästarna bär på genen men att den smittar vis flugor kan ju kanske vara troligt..
Jag inser att jag verkligen inte vet något om inkar. Ska kolla runt lite bland folk och höra om deras erfarenheter, och stam på drabbade hästar. Tror inte att jag hittar något gemensamt men det kan vara roligt att undersöka.
Misstänker inte längre att min egen häst fått en ink, förhårdnaden lossnade och det såg ut som ett vanligt sår under.