Jag har också behandlat inkar på min häst med Xxterra. Dyrt men effektivt. Hästen hade en stor, platt ink under magen som blev irriterad av täckesgjordar eller när han låg ner, den blödde och hade sig. Sen hade han en långsmal ink precis vid armbågen, i hudvecken där, och en liten på nosyggen. Alla tre försvann efter behandling med Xxterra. Den som var svårast att läka var den vid armbågen, den stora på magen gick hur smidigt som helst. Han har lite hudförändringar där de satt men inget stort, och har heller inte fått någon mer ink efter det!
Xxterra är inte receptbelagt men bara veterinärer får köpa det av tillverkarna. Vet att vissa veterinärer köper en burk som de sen delar ut då det oftast inte behövs så mycket som det är i burken.

Min häst fick en ink på ena sidan av halsen som fyra-åring. Liten rund sak som stack ut. Köpte Xxterra från vet. Smörjde på ett par gånger med några dagars mellanrum. Ska ej användas för mycket då det är en väldigt stark (och dyr) salva. Inken trillade bort efter kanske en vecka eller två. Idag är det endast ett ärr kvar och ingen ny ink har uppkommit. =)

Jag plockar fram min egen tio år gamla tråd som jag helt hade glömt bort! Kommer inte ens ihåg vilken av mina då tre hästar jag var orolig över.

Idag har hästen som jag har kvar fått en platt ink på ena sidan av halsen. För cirka ett år sedan fick hon ett skavsår på ena sidan av halsen, jag trodde att hon hade kliat sig mot något. Smorde med superbra hästsalva. Det läkte, päls började växa, sen föll hud med päls av i flagor och det var en torr fläck under. Smorde igen och proceduren upprepades. Har nu slutat smörja eftersom jag upplever att den torra fläcken blivit lite större för varje gång som den spruckit upp.

Någon annan med erfarenhet av platta inkar? Smörjer ni med något eller låter ni dem vara?
Veterinären som konstaterade inken kollade hästen av annan anledning, så jag glömde att ställa frågor.

Bild på hästen med ink som syns på halsen.
IMG_7432.webp

Jag har tack och lov aldrig haft ink på mina hästar men följer tråden. Kan det smitta mellan hästar om de går i samma hage?

Jag plockar fram min egen tio år gamla tråd som jag helt hade glömt bort! Kommer inte ens ihåg vilken av mina då tre hästar jag var orolig över.

Idag har hästen som jag har kvar fått en platt ink på ena sidan av halsen. För cirka ett år sedan fick hon ett skavsår på ena sidan av halsen, jag trodde att hon hade kliat sig mot något. Smorde med superbra hästsalva. Det läkte, päls började växa, sen föll hud med päls av i flagor och det var en torr fläck under. Smorde igen och proceduren upprepades. Har nu slutat smörja eftersom jag upplever att den torra fläcken blivit lite större för varje gång som den spruckit upp.

Någon annan med erfarenhet av platta inkar? Smörjer ni med något eller låter ni dem vara?
Veterinären som konstaterade inken kollade hästen av annan anledning, så jag glömde att ställa frågor.
Jag har en häst med ink som de jag köpte av gav lite olika tillskott som de tyckte hjälpte men själv ska jag låta min veterinär som har en ganska ny grej mot inkar behandla den. Såg även en artikel igår om en annan veterinär som behandlar inkar på ett speciellt sätt men minns ej var jag läste den. Generellt sätt är jag lärd att man ska inte pilla och smörja i onödan men det var extremt länge sedan jag hade en häst med ink. Ungefär på den tiden man behandlade med xxterra aktivt.

Jag har tack och lov aldrig haft ink på mina hästar men följer tråden. Kan det smitta mellan hästar om de går i samma hage?
Vad jag förstått det som så måste hästen som kommer i kontakt med hästen med inken ha genetisk risk att få inkar plus att den även måste ha en ingång så att säga, något sår eller nåt så att det får fäste. Så det är ändå en väldigt liten risk att en häst som inte har inkar och inte har det i släkten skulle drabbas av det. Däremot så en häst som har det i generna ska man nog vara försiktig med att blanda med dom som har inkar. Det gäller vad jag förstått även när det gäller att dela borstar osv.

Tänkte just om de kliar varandra, såg i tråden att en häst som kliat sig själv fått i ansiktet. :(
Nej är inte helt enkelt att få det enbart genom att klia varandra. Inken måste blöda/vätska sig för att kunna smitta och den andra hästen måste typ vara mottaglig (det kan vara ärftligt)+ ha ett sår som det smittade blodet träffar. Så jag skulle nästan säga att det är väldigt liten risk genom att gå i samma hage. Nog större risk att en människa pillar utan handskar och sen på en annan häst utan att ha tvättat sig🙈

Min häst hade en stor en, ungefär på samma ställe som din. Men den växte till kanske 10cm i diameter med tiden. Hon hade den nog sina sista 10 år eller nåt. Veterinären nämnde Xxterra, men hon ville inte rekommendera det, sa hon. Hon sa att det bara var en skönhetsfläck som inte skadade, så jag lät det vara. Den blödde aldrig, var bara som en ful fläck med typ elefanthud :/
Jag hade gärna fått bort den, men som sagt tyckte vet att det var en dålig idé. Kanske för att min häst var över 20 redan när hon fick den, och nästan pensionär (=inga tyglar som kunde skava etc).
Hon verkade aldrig lida av den, och den smittade aldrig, vare sig andra hästar eller till fler ställen på henne själv.

Tänkte just om de kliar varandra, såg i tråden att en häst som kliat sig själv fått i ansiktet. :(
De måste ha en genetisk faktor som gör dem mottagliga, plus tunn hud/hudskada (antagligen har denna hästen skadat huden lite när den kliade sig, vanliga lokalisationer är annars där huden är tunn/känslig) och sedan smittas av viruset. Viruset sprids med flugor, det är vissa former av bovint herpesvirus (alltså nötkreaturens herpesvirus) som ger inkar på häst. Har man en häst som man vet kan få inkar är det därför klokt att ha flugtäcke på dem.

Har haft en som fick något som från början såg ut som insektsbett (större bula som kliade)
(2stycken på magen)
Pälsen trillade av och kvar blev en platt pälslös fläck som veterinären sa det var en platt ink.
De fanns kvar några år för att sedan försvinna spårlöst.

Har haft en som fick något som från början såg ut som insektsbett (större bula som kliade)
(2stycken på magen)
Pälsen trillade av och kvar blev en platt pälslös fläck som veterinären sa det var en platt ink.
De fanns kvar några år för att sedan försvinna spårlöst.
Det känns hoppfullt att höra att den försvann.

Min hästs sitter ju på ett väldigt bra ställe om man nu kan tala om bra i det här sammanhanget, men jag blir lite ledsen varje gång jag ser fläcken.

Jag hade en med en platt ink i ögonvrån. Den behandlades med xxterra och försvann, blev ett ärr efter den.
Har en nu som haft en platt ink, ungefär 2*4 cm i storlek, på underkäken precis på benet. Den satt så flughuvan skavde på den. Han har fått gå utan flughuvan i några år pga den. Förra våren så försvann den självmant, utan att lämna ärr, men huden är ju tjockare där än ögonvrån där mor hans hade.
Intressant att någon mer har erfarenhet av ink som försvunnit eftersom ingen jag pratat med någonsin hört talas om det.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
541
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
964
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Nytt namn på "Skogsmulle"