Inkar - era erfarenheter?

alazzi

Trådstartare
Leo har fått en ink som inte sitter illa till men jag skulle ju gärna vilja att den försvann i alla fall.

Har letat runt lite på nätet och det som folk har testat är antingen Tea Tree Oil, Schweizisk (!) tandkräm eller Thuja produkter.

Samt den klassiska metoden med en björntråd som man "stryper" inken med.

Antingen har det hjälpt eller så har det varit helt verkningslöst.

Då återstår operation eller lasring.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Inkar - era erfarenheter?

Hej!

Jag "ströp" mon pålles ink. Den satt så till att det var lätt att göra.
Hade lite gammal Nelx på dessutom.

Det gick på någon vecka.

/Frasse

Det finns en vet här i skåne som har någon speciell hemmablandning av ett recept ifrån usa tror jag det var, men hon gör bara hembesök då receptet är hemligt,men det fungerar, har skådat de med egna ögon, efter 4behandlingar var inken helt borta från att ha varit riktigt äckligt stor, vi hade testat med det mesta innan Nelex osv. men de fungerade inte.

Vision hade en mycket ful ink som ung, under magen, precis i sadelgjordsstaden. Samt en liten 'platt' ink på bogen.

Den under sadelgjorden var en sådan där med 'stjälk' dock, så jag körde efter inrådan av vet med björntrådstricket. Knät på en ny bjöntråd, hårdare än den förra, var tredje dag. Tog ett par veckor så trillade den av, tog ännu fler veckor så 'läkte' huden. Och sen dess kan man inte ens om man letar och vet var den satt hitta minsta spår av den.

Den platta på bogen gick inte att snöra av, hade ingen 'stjälk' utan var helt platt. Den lät jag vara, men ungefär en vecka efter att den avsnörade 'dog' så började även den platta sponant gå tillbaka och inte heller den finns det något spår av.

Jag slapp det veterinären varnade för - att inkarna kommer tillbaka eller att man får nya på annat ställe.

Hej min häst hade 3 st platta inkar i ca 2 år sen började jag spraya på första hjälpen spray (svart flaska) som innehåller tea tree oil varje gång jag var uppe i stallet under hela förra sommaren, och sen försvann dom. Det funkade på min häst i alla fall, så det kan vara värt att testa. :banana:

Min häst hade två fula inkar på halsen ,jag åkte till klinik och brände bort dom det funkade fin fint.

Jag har strypt några mindre med björntråd och lapis :devil:
Större har veterinären brännt bort och sedan sytt. Det har gått lätt och smidigt.

Hm, mkt man inte har varit med om. Vad är en ink? Vad uppkommer dom av? Hur ser dom ut? Farligt om man låter dessa vara kvar?

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka