Inkallning

Ämelie

Trådstartare
Skulle vilja ha lite tips på hur jag kan träna min kille i inkallning.
Han är jätte duktig när han vet att "nu ska vi träna"!

Sittstannakvar och sedan hit fungerar som smort!
Har gått hundkurs och då fungerade även inkallning med störning kanon.

Men... är man ute och går i skogen och möter an annan hund så är det jätte svårt att få kontakt med honom eller om han fått för sig att springa åt ett helt annat håll.

Han kommer på en gång så länge det inte är något annat interessant som för tillfället är roligare än mig.

så jag skulle vilja ha Tips på hur jag kan träna att få hans uppmärkasamhet när han ser något som är mer intressant :bow:

Sv: Inkallning

Alltså jag hade nog övat mer på relation då (Lek!!). Att matte är alltid roligast, det är bäst att komma till henne. Massa belöning när hunden kommer på första inkallningen, kamplek, godis, smek osv. öva alltid på korta sträckor först, och utan störning. träna med långlina så du kan säga till hunden på den platsen den är då, inte när den väl kommer till dig. (allså trampa på linan ut till hunden "Men VAD gör du här eller nått och öva igen och kommer hunden, JÄTTEbelöning, när hunden är vid dig)

Jag belönar aldrig min hund om han inte kommer på första inkallningen, då har jag massa roligt och du missade det typ. Kanske låtsas leta efter godis på marken och när han kommer fram är det borta, för han kom inte på en gång.

Alltså jag hade nog övat mer på relation då (Lek!!). Att matte är alltid roligast, det är bäst att komma till henne. Massa belöning när hunden kommer på första inkallningen, kamplek, godis, smek osv. öva alltid på korta sträckor först, och utan störning. träna med långlina så du kan säga till hunden på den platsen den är då, inte när den väl kommer till dig. (allså trampa på linan ut till hunden "Men VAD gör du här eller nått och öva igen och kommer hunden, JÄTTEbelöning, när hunden är vid dig)

Jag belönar aldrig min hund om han inte kommer på första inkallningen, då har jag massa roligt och du missade det typ. Kanske låtsas leta efter godis på marken och när han kommer fram är det borta, för han kom inte på en gång.

många bra ideér!

dock ska man inte kampa med en valp/unghund, så jag undrar lite hur gammal hunden är?

varför ska man inte kampa?... !

Står lika frågande. Om det inte är så att du har en kampras som är väldigt svår att få en "Av.knapp" på om man börjar kampa så är det kanske inte lika lämpligt i träningen, annars förstår jag inte det negativa med kamplek....

Ja, det är ju det där.. matte ska alltid vara roligast! Ibland är det ju lite svårt att vara mer intressant än grannhunden som alltid är pigg på bus ;) Som sagt, utan störning är inga problem och har heller aldrig varit. Mycket berömm får han, fast kanske har jag blivit lite sämre med det i slutet. Leksaker och kampa älskar han så de är den bästa berömmen han kan få. När ska jag använda linan? Blir lite jobbigt att ha med den på promenaderna där problemet uppstår eftersom det bara är vid enstaka tillfällen som han inte går att ropa in.

Står lika frågande. Om det inte är så att du har en kampras som är väldigt svår att få en "Av.knapp" på om man börjar kampa så är det kanske inte lika lämpligt i träningen, annars förstår jag inte det negativa med kamplek....

Jo, det kan sant! Men det går att lära in av och på knappen. Det har inte varit några problem med min kille iaf :)

Nä linan var bara ett tips på träning hemma.

Kalla in roligt och var lika rolig när han kommer. Många kallar in roligt och när hunden väl kommer så är det ja, här och så får de en liten godis och så är det bra. Men nu har du ju en hund som gillar och kampa så jag skulle utnyttja det, och bollar!

Och fortsätt träna utan störning, så sitter det snart. :)

Med andra hundar hade börjat öva med att gå förbi tex köttbullar eller nått annat läskande säg "nej" och gå förbi och är hunden uppmärksam på dig hela tiden till slut så låt den gå tillbaka och ta köttbullen. På samma sätt kan du öva med andra hundar till slut, om din hund vill dra till andra hundar, säg nej och kommer då din hund tillbaka så kan den få lov att hälsa och leka med den andra hunden (om du nu tillåter det då) Så att den vet att kommer jag till matte så får jag köttbulle/kompis osv, kul får jag iaf typ :)

Känner mig jättetrött så jag ber om ursäkt om det blir helt vimsigt! :D

Tack för tipset om det där med köttbullarna, är ju inte alltid man har en annan hund man kan träna med... men köttbullar tycker han ju om nästan lika mkt :p

jo precis sen går det ju lättare menar jag, om ni träffar på hundar ute och han är lös och du säger nej (eller hit elelr vad man har för ord) så vet ju din hund att han får belöning om han kommer, eller att han får leka om han kommer till dig först typ. :)

Det får du ju gärna utveckla. (Blir lite allergisk när man skriver "ska inte" när du inte vet vad det är för hund elelr vad som görs med den) :)

okej, ber om ursäkt för "ska inte"t, kanske var lite o ta i. :o

våran uppfödare var väldigt noga på den punkten, inte kampa!

men sen finns det ju otroligt många hundägare, och minst lika många filosofier och teorier kring hundar och deras beteende..så ja, det är ju upp till var och en! :)

okej, ber om ursäkt för "ska inte"t, kanske var lite o ta i. :o

våran uppfödare var väldigt noga på den punkten, inte kampa!

men sen finns det ju otroligt många hundägare, och minst lika många filosofier och teorier kring hundar och deras beteende..så ja, det är ju upp till var och en! :)

OK, fick du någon förklaring om varför, skulle vara intressant att höra isåfall :)

Du har fått kanontips av YorkWann :)

prova också att använda dig av hundens flockinstinkt.
Ropa Hejdå och spring åt andra hållet/göm dig när han inte kommer på inkallning.

Men... är man ute och går i skogen och möter an annan hund så är det jätte svårt att få kontakt med honom eller om han fått för sig att springa åt ett helt annat håll.

Han lyssnar inte på "sitt" eller "stanna" då heller?
Hundar vänder ju helst inte ryggen åt det de möter..
Jag brukar ropa sitt eller stanna om vi möter någon, sedan gå i kapp hunden och stå bredvid eller hålla i halsbandet tills de gått förbi, sedan "varsegod" så får han fortsätta framåt..

Jag brukar ropa sitt eller stanna om vi möter någon, sedan gå i kapp hunden och stå bredvid eller hålla i halsbandet tills de gått förbi, sedan "varsegod" så får han fortsätta framåt..

Hade jag gjort så med min tex så hade han trott det var ett hot. " Fasen den var farlig, så matte komemr och hjälper till" typ.

I mitt fall kallar jag in, så får han gå bakom mig. Typ smäller det, så är det jag som tar smällen.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 030
Senast: Nova123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III