Inkallning på en pisse-nisse

AgentCarter

Trådstartare
Min snart treåriga hane (varit verksam inom avel) har en ovana som jag blir galen på.
Han ska pissa KONSTANT eller ja, det ska revir kissas väldigt ofta och då är han helt okontaktbar före, under och efter.
Det luktas och kissas till förbannelse och när jag ropar ignoreras det helt om det finns ett ställe som bara måste luktas på.
I vanliga fall sitter inkallningen perfekt, kan kalla in honom utan problem när han leker för fullt med andra hundar, får upp ett viltspår och om det finns roliga människor i närheten. Dock kommer han inte om dessa roliga människorna också ropar:grin:
Pga. hur vi bor och hur stallet ligger kan jag inte ha honom ute och lulla och kissa när jag ropar, vi korsar ofta en 70 väg och om det kommer en bil så vill jag snabbt gå över inte vänta minimum 5 min tills herren är färdig.

Vet inte om jag drömde eller tänkte detta igår kväll, att sätta på honom vibrationshalsband för att bryta, men jag tycker det är fusk och de jag vet att jag kan få låna sådana halsband av har tillhörande el och jag skulle verkligen inte vilja trycka fel:crazy:

Jag blir helt galen på det här och hade nog redan tagit honom till veterinären för att ta bort vissa tillägg om jag hade haft avelsrätten.

Sv: Inkallning på en pisse-nisse

Det finns ju citronhalsband med fjärr, men vattenpistol eller blomspruta funkar ju lika bra.

Ian är sådan, men när han fastnar springer jag dit och schasar på honom som en katt.:angel: Då skärper han till sig. :D

Hej

Jag skulle ge dig tipset att inte låta honom gå lös/fritt hela tiden, om du nu låter honom göra det. Verkade så i alla fall.
Då kommer han nog efter ett tag att lära sig att han inte kan kissa varje meter och därmed när han kissar så kissar han för att han är nödig och inte för att markera revir. Jag gör så med min hundvakts hund, ägaren har samma tänk som jag, och det fungerar alldeles utmärkt. Hon kissar väldigt mycket de två första gångerna hon har min tillåtelse att nosa och göra sina behov, hundarna har inget behov av att kissa och markera revir varje meter eftersom dom lever med oss människor och inte i det vilda. Det är onödigt att de ska stanna och klämma ur sig en liten ynka droppe för att markera revir, det tar bara en massa tid för oss som är ute och går med dom. Du ska bestämma när han får lukta och göra sina behov, du är flockledaren över hunden, inte tvärtom. Lycka till! :)

Så jobbar jag också med hunden jag är dagmatte åt. Funkar kanon! På kopplet så går han varken med nosen i backen eller stannar o kissar. Utan vi går bara. Däremot stannar jag med jämna mellanrum o visar då att han är fri att göra vad han behagar. Då luktar han omkring o kissar. Men när vi går så går vi, inget annat. Hade lite problem med att ha honom lös i början. Men nu funkar det fint o han lyssnar. Men skulle det komma en svacka då han lyssnar sämre, då är det koppel som gäller igen. För mig är det inte givet att hunden får gå lös. Utan det sker bara om man kan uppföra sig!

Men jag vet inte om TS bara har problem när hunden är lös?

Hunden är lös 95% av tiden då vi inte går så mycket promenader, vill kunna ha honom lös på stall och gård då det underlättarmitt liv betydligt då jag oftast bär på bebis samtidigt

Det vore nog ganska effektivt:D Jag som har lite temperament brukar ofta få ta och läsa band på mig för att inte slänga kopplet efter:angel:

Men jag vet att pisse-nisse inte har haft en så bra start som har gett men, så jag skulle aldrig göra honom illa.
(dock så anser han att trimning faller under gör illa kategorin tillskillnad mot mig)

Det vore nog ganska effektivt:D Jag som har lite temperament brukar ofta få ta och läsa band på mig för att inte slänga kopplet efter:angel:

Men jag vet att pisse-nisse inte har haft en så bra start som har gett men, så jag skulle aldrig göra honom illa.
(dock så anser han att trimning faller under gör illa kategorin tillskillnad mot mig)

Nej nej man behöver inte alls bli fysisk. Bara springa dit och "SCHHH!!" så brukar de röra på påkarna.//Hemska matten. :devil:

Gör likadant :D Inte ett dugg hemskt ;)

Delvis kl
Det är tikpiss som är värst. Det går lite i perioder, jag får vara mer uppmärksam på honom än vad han är på mig emellanåt. Är han lös är regeln given: Han går framför mig om vi inte är t.ex i skogen eller dylikt där det inte förekommer någon risk för olycka. Är han kopplad går jag vidare även om han stannat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka