Inkallning Hur gör ni

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar gur ni gör. Låter ni hunden gå runt dig eller går den in på v sida direkt och vänder.
Vilket är det man föredrar i dag på tävling.

Min tjej kommer och går runt mig sitter fot.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Mina kommer in på vänster sida direkt, vänder och sätter sej. Så har jag blivit tränad att hunden ska komma så jag har gjort så utan att tänka efter.
Men det funkar fint! :)
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Hon går runt och sätter sig som en lytt kråka på min vänstra sida:D

kråka.JPG


Vingarna är alltså frambenen. I övrigt kopia.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

:rofl: snygg hund.

TS: Min hund går runt mig.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Jag delar upp inkallning i 2 delar alltid

ska först säga innan jag skriver mer att ingångarna jag har i min gren är alltid rakt framifrån inte som på sidan som i bruks så ni förstår senare var för jag gör som jag gör.

jag börjar med hur jag får fart jag lägger hunden sen srpinger jag ca 50m bort ropar "HIT" hetsar hunden hela vägen med bollen. Sen när hunden närmar sig ställer jag ut benen brett lägger bollen nedanför mina andra bollar (mellan benen) Hunden bromsar lite o tar bollen.

sen kör jag korta inkallningar där jag står på kanske 2m o bara för hunden exakt rätt i position. Då har jag dessutom bollens snöre i munnen så när han kommer in o tittar mig i ögonen och sitter rakt då kommer belöningen uppifrån.
Då kommer hunden på tävling söka blicken i inkallningen för bollen kommer därifrån.

Slutet av detta kommer o bli en hunden som rusar för fullt bromsar endast den sista metern o sitter rakt framför mig. Att jag belönar mellan benen är för att hunden ska se igenom mig för och inte bromsa så kraftigt som de flesta hundar gör. Sen i början när jag ska få upp detta som på tävling kanske man måste ha suspensoar men det är okej
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

För massor av år sedan var det : gå runt föraren som gällde när jag gick och kursade. Nuförtiden får jag lära mig att: in på vänster sida direkt. Anledningen fick jag förklarat på senaste kursen. Går hunden runt dig har du faktiskt ingen koll på den när den är bakom dig. Själv har jag praktiserat båda sakerna. Förra hunden gick runt, nuvarande går in direkt från sidan.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Tävlar ingenting med min dam förutom Lure Coursing, så när hon är lös är det för att hon ska få rusa runt som en dåre :D
När hon kommer till mig kommer hon dit hon kommer på det sätt hon känner för, jag är glad att hon kommer öht... Har varit lite trassel på den fronten förut...
Något tips på hur man kan få hunden att tycka att det är roligt att komma på inkallning, även om man inte känner för att ge den godis hela tiden?:angel:
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Jag skiljer på inkallning på träning och på promenad/fritt.
När vi går på promenad räcker det med att de kommer och ställer sig nära mig och vill jag det ber jag dem sätta sig "fot" (oftast inte).
När vi tränar springer de runt mina ben. Det kan dom skilja på så det är nemas problemas. Är det dåligt med fart så brukar jag göra som med Piru. Jag brukar dock backa snabbt och ropa hit. Då brukar det funka!
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Jag belönade min med att när hon kom emot mig så kastade jag en boll.
Sen fick hon sätta sig rätt innan jag kastade.
Hon vet numer att man ska komma, och att det kan komma en belöning av något slag.
Vi tävlar inget, så jag har inget perfektionskrav.

Har funkat på min.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Okej
Då kanske jag även skall träna att hon kommer in rakt vid v sida.
I dag går hon runt.
Min lilla tjej på 9 mån är gör duktig på lydnad redan.

Min första hund då skulle de gå runt , Förra gick in vid sidan, Och nu hörde jag att det va rätt
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Alltså- Kom, så gör vi nåt kul, i stället för Kom, så kopplar jag dig och så går vi in:D
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

jag kör runt om, tycker att sättandet automatiskt blir rakare så. och det där med att man skulle tappa kontrollen när hunden är bakom tycker jag verkar lite lustigt. då borde man tappa ännu mer kontroll när man lämnar hunden för inkallningen.

men å andra sidan, en riktigt snygg ingång direkt till vänster ser så flashigt ut.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Kapar tråden lite:o

Hur gör ni om hunden mot alla odds inte lyssnar på inkallning (om det händer)
Blir ni förbannade o hämtar hunden eller berömmer oavsett hur ignorant hunden varit när den kommer tillbaka?
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

det jobbar jag på:D Jag har byggt min egen harmaskin (tack:bow: ) och ska börja träna i helgen.

Annars skulle jag gå och hämta, har ingen lust att stå och vråla för döva öron. Se till att få uppmärksamhet från hunden, och göra en ny inkallning. Sen beröm.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Lustigt eller inte, men jag har inte anammat denna teori. Var bara vad en tränare sa en gång. Hon sa heller inte *tappar kontrollen*, utan man har inte FULL koll...lite skillnad. Finns ju en del hundar som kör näsan i backen när de är bakom en.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Jag berömmer massor när hunden kommer, och så får den godis. Har ett konstant förråd av leversnittar i min jackficka sedan Jack Russelln var valp. Numera kommer hon dock på studs, men det gör mycket att hon vet att jag har leversnittar!
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Kapar tråden lite:o

Hur gör ni om hunden mot alla odds inte lyssnar på inkallning (om det händer)
Blir ni förbannade o hämtar hunden eller berömmer oavsett hur ignorant hunden varit när den kommer tillbaka?

En valp berömmer jag alltid.
Min hund som kan inkallning hämtar jag, om det behövs i nackskinnet, om han skulle ignorera mig.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Jag kör också runtom, tycker som cillamuffins att det ger ett rakare sättande. Jag har sett flera hundar som använder förarens ben som hjälp när de vänder direkt, de tar liksom stöd för att komma rätt, framförallt om de har farten uppe. Men det är väl en träningssak, förstås.
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

*kl*

Inkallningen funkar dock inte ännu men stanna funkar utmärkt (i alla lägen) på Nemo. :D Så, säger stanna och går fram till honom. Inkallningen jobbar vi på...
 
Sv: Inkallning Hur gör ni

Får mig att tänka på när min farbror tränade skydd med sin schäfer.
Aspiranten hade den där vadderade armen framför för att trigga hunden, precis när hunden kom fram så drog han bak armen bakom ryggen.
Hunden är lite lät triggad så i brist på annat så gapar hon rakt över "paketet" på aspiranten, träffar med full kraft.:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp