ink/melanom??

Buck

Trådstartare
foderhästen har fått en böld på svansroten, precis vid hårremmens kant och är inte så mycket i vägen. bölden ser "fin" ut, dvs den är hel och ren, inget var osv. växer på höjden ser det ut som, ca 1*1,2 cm stor gissar jag på.

det är en hård böld, ser inte ut som en vårta och då hästen är skimmel så fasar jag för att det är ett melanom... men ser inte ut som de "typiska" melanomen man får upp på google.
sitter åtminstone hyfsat bra då den inte är i vägen och bra årstid också med minusgrader och snö om det ska opereras bort...

ska försöka ta bild när jag tar in hästarna (behöver skicka till ägaren också ju.) men hur brukar ytliga melanom te sig? växer de på bredden eller höjden oftast? inkar brukar väll inte vara fasta?

Sv: ink/melanom??

Låter som ett melanom. De känns som fasta knölar under huden. Av skimlarna får 80% melanom. Man opererar sällan och de allra flesta har inga problem - så ta det lugnt!

Kanske en dum fråga.
Men du skriver å ena sidan att det är en böld, å andra sidan funderar du på ink eller melanom.

Vad menar du egentligen?

En böld är en varansamling.

ingen böld så som i varböld, utan den är en böld/bula/knopp växer på höjden och är inte"under huden". hittade inget bättre ord helt enkelt.

vet att melanom inte alltid behöver tas bort, men ska prata med ägaren och ta ut vet så får vi se om det är läge att ta vävnads prov och ev op bort. har inte lagt märke till den innan i vinter vad jag kommer ihåg. hon har en liten bula på ena benet också som mer liknar melanom(under huvden) men den har hållit samma storlek i 2 år och jag har inte oroat mig för den, men nu när den på svansroten kommit upp på hyfsat kort tid så är jag orolig.

den på svansroten tror jag ligger lite bakom att hon börjat hålla svansen lyft lite halft i ridningen, har bara tänkt det som att hon går och små fiser eller att hon är pigg(när hon är på hugget så leker hon ofta vacker arab, dvs hög svans, flashig gång och krullar ihop sig, oftast på hemväg vid uteritt :p).

Liknande trådar

Hästvård Har lite funderingar kring en häst i stallet. Han har under väldigt lång tid haft som en liten liten knöl bakom bogbladet upp mot...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31