Injicera föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sacja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 573
S

Sacja

Har just hämtat hem min 7 veckors fölis fråm Strömsholm där hon fått behandling för en infektion. Nu ska vi spruta henne im i rumpan med 8 ml 2 ggr dagligen i 7-10 dagar:cry::eek:
Har någon tips om hur man kan avleda ( går kanske inte) eller hålla på bästa sätt för att det ska bli så lite plågsamt som möjligt för henne. Hur gör ni??
Skulle förstås ha frågat där, men det var så mycket annat när jag hämtade henne.
Mycket tacksam för tips:crazy:

Sv: Injicera föl

Var det din fölunge som hade blå linda runt benet? Mörkbrun med mörkbrun stor mamma? Isåfall så såg jag honom när min fölunge var där i helgen..

Mvh Maria

Nej, min fölis stod med sin mamma på isoleringen, de är araber.
Hon är jättepigg nu, härligt att ha dem hemma
Jag har sett på receptet, det är cefalosporin och inte penicillin hon ska ha, det var skönt.
Visst var det din fölis som hade trassel med naveln?( läst på Buke)

Enklast är att tränga upp bebben i en hörna och se till att den har huvudet in mot hörnan. Sedan får man hålla. De brukar sprattla bra de små liven när man sticker och injicerar. Så pass bra att man kan få krökt nål :crazy: Vi brukar binda upp stoet för då brukar det gå lugnare till.

Ibland sprutar vi i halsen -jag vet att det inte rekommenderas då de kan få ont och inte vilja dia. Men vår ena vette visade hur hon brukar sticka ibland och för oss har det funkat fint. Vi sticker väldigt långt bak på halsen, högt upp strax framför manke (alltså där halsen tar slut nästan)och riktar nålen ganska mycket framåt vid själva sticket. Detta funkar bra, men kanske inget att prova om man är osäker...

Har en regel hos oss. Vi är alltid två då vi sprutar föl.

Gira :banana:

Jag körde höger hals, höger rumpa , vänster hals , vänster rumpa och sen runt igen! Nackdelen med rumpan är att de är segare där så man får hugga in nålen mer vilket är obehagligare , halsen funkade bättre. Min fölis var jättesnäll och stod snällt kvar även om man märkte att det gjorde ont. En som stod vid huvudet och avledde med lite lock och pock samt godis funkade bra.

Ok!!

Ja det var min fölis som hade trassel med naveln, vi bokade operatíonstid men slapp åka för naveln gick som tur var ihop av sig själv med "endast" en infektion som följd så hon gick på pencillin i 7dagar, vi sprutade i halsen, jag höll så hårt om henne runt rumpa/bog in mot en vägg o det funkade, mamma stack nålen.
Att hon fick stå på strömsholm ihelgen hade inget med naveln o göra, hon blev hastigt dålig i fredags kväll, det var därför vi åkte in då på natten..

När veterinären kom o gav min fölis lugnande innan hon skulle stå med dropp (hon har haft böjsenekontraktur också) så ville hon inte spruta henne i boxen med halm ifall hon skulle hoppa till o nålen åka ur. Det var precis vad som hände också o då var jag glad att vi stod utanför boxen för att slippa leta nål i en "höstack" är inge kul, tog tillräckligt lång tid att räfsa stallplan efter nålen:crazy: Ger man däremot pencillin så måste man ju nästan vara i boxen ifall de skulle få pencillinchock..

Mvh Maria

Tack för tips. Jag tror mitt föl är mycket liten och tunn i förhållande till ett halvblodsföl, det finns inte så mycket muskel att lägga 8 ml i på halsen, men blir hon för öm i baken får jag väl försöka variera.
Hoppas våra fölisar håller sig friska nu, grundproblemet för min var att hon hade fått i sig för lite antikroppar via råmjölken, nu har hon fått plasma och ska vara bättre ställd!

Min fölis fick någon reaktion när vi sprutade i rumpan. Stackaren kliade sig blodig där vi stuckit så vi övergick till att sticka i halsen istället, gick mycket bättre och verkade göra mindre ont på honom. Vi trängde också upp honom i en hörna, men hade rumpan in i hörnet och sen höll jag honom så han inte kunde smita iväg medan stallägaren stack. Ja, hon har gått kursen och får spruta andras hästar. :cool:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 255
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 027
Senast: Starstedt
·
Hästvård Jag har en god vän som köpt ett föl nere i skåne som det var meningen att hon skulle få hem till helgen. Han är nu ganska exakt 7...
Svar
6
· Visningar
1 089
Senast: Ljulius
·
S
Avel Mitt 3 veckor gamla arabföl blev hastigt sjuk i veckan med hög feber och jobbigt med andningen.:cry: Veterinären kom snabbt...
Svar
1
· Visningar
883
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka