inhoppning- lite panik

LadySara

Trådstartare
fick lite smått panik idag... insåg att de inte bara är grundutbildning som min pålla ska ha.. hon ska juh även hoppas in... har inte gått över en bom ens med ryttare på ryggen... har löshoppats med bra bakbensteknik något hängande fram. då till min fråga vad ska man böra med.. de ja kan börja med hemma själv på ridbanan?? har naturligtvis hjälp av tränare. (a-tränare hopp) men då ska vi ta oss till ridhuset oxå.

Ut i skogen och hoppa. Där har hästen en naturlig bjudning och hittar lätt avstånd. Sen när du hoppar på bana börja då med små hinder, inga kryss, lägg ut markbommar och infångare.

Varför inga kryss? :confused:
Trodde det var bra att få hästen att hoppa på mitten av hindret. Eller är kryss mer svårbedömda?

Unghästarna förstår ofta inte sig på kryss hinder ordentligt, de förstår inte att de ska taxera på låga delen vilket ofta medför att de unga hästarna överhoppar sig på kryss!

Då är det bättre med en rak bom med utrullad markbom!

Okej.

Men när jag hoppar min femåring för tränare börjar vi ofta med ett lågt kryss (sax enligt vissa) som sedan läggs upp till rättuppstående.

Måste dock säga att hon hoppar det rättuppstående mkt bättre... Så det ligger nog något i det, underligt bar att min tränare som är erkänt duktig inte reagerar på det.

(Jag hoppar aldrig utan tränare eftersom jag inte anser mig vara tillräckligt duktig för att själv träna hästen)

ja ska börja med att bara skritta över en endaste bom.. bara de är läskigt just nu :)
sen får ja väl bygga på å trava över den å sen lägga dit en till å sen så de blir tre stycken.. sen kan vi ge oss på nått som ligger liiite högre :)

Vi hoppar våra unghästar ute över små enkla naturhinder (stockar, små diken etc), då tillsammans med en mer rutinerad häst. Banhoppning tränas in genom att de jobbas i ridhuset när hinder av olika slag är upptsällda, travar och galopperar mycket över bommar och cavaletti och först därefter börjar vi skutta inomhúshinder. Att hoppa naturhinder ger framåtanda och självförtroende. Sen löshoppas våra regelbundet från unga år också

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama