Inhalation till bronkithäst?

Flummflicka

Trådstartare
Finns det några här som inhalerar era hästar?

Jag började i måndags efter flera års bronkit ( dock har han ofatst varit symtomfri och väldigt pigg ). När det började bli varmt i år efter en lång vinter började han dock bli sämre och jag har alltså fått ventipulmin och pulmicort som han ska inhalera en gång om dagen.

MEN nu efter 3 dagar är han SÄMRE... innan hade han ingen hosta, nu hostade han i princip hela ridturen och får lite rosslig andning.

Hur har era hästar reagerat? Hur lång tid tog det innan medicinen hjälpte?
Hur gör ni för att på bästa sätt få de att andas djupt och därmed få i sig så mycket som möjligt av puffarna?

Sv: Inhalation till bronkithäst?

När jag inhalerade min bronkithäst märkte jag ingen förbättring alls. Det största problemet var att han var så cool och bara fortsatte att andas som vanligt. Det underlättar ju lite om de är lite stressade och tar lite häftigare andetag.

Nu hade min häst även andra bekymmer (upptäckte senare att han hade extra kammarslag - dvs hjärtproblem), men av alla olika behandlingar vi provade gav inhalationen minst resultat.

Men jag hoppas att det funkar på din häst - jag känner till en häst som var i stort sett utdömd men som med inhalatorn blev riktigt bra!

Tack för ditt svar!

Min pålle är också väldigt " cool " av sig. Funderade ett tag på att stoppa masken mot mulen mitt under ridtur när han blir flåsig. Så han får i sig ordentligt.:angel:

Men idag höll jag för andra näsborren vid inandningen och då inbillade jag mig att han fick i sig mera... Hm. Återstår väl att se.

Om det är AeroBec 100 mikrog/dos som du har fått så verkar det två dagar
senare. Alltså inte samma dag som jag trodde när jag inhalerade en av mina
hästar. Det fick jag veta när jag ringde en läkare o frågade om jag kunde ge
detta till en av våra vänner som fick en allergichock hemma hos oss.

Nej, pulmicort är det.

Hade aerobec utskrivet förut men behövde aldriga använda det då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 590
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: tott
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 173
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka