Inget varmvatten i stallet - tvätta hästen...

K

Krabban

Ni som inte har varmvatten i stallet, hur tvättar ni era hästar? Men oxå ni som inte har spolspilta i stallet. Eller ni kanske inte gör det?

Vill ha era synpunkter och olika lösningar på detta problem! :)

Vi använder oss utav en vattenkokare och värmer vatten med det,häller sen i hink och fyller på med kallvatten,så att det blir ljummet.
Alt. är också att fylla ngr hinkar,ställa de i solen ett par timmar innan man ska tvätta hästen,då brukar det vara ljummet vatten.
Sommardagar spolas de först med kallvatten,tvättas i ljummet vatten och spolas snabbt av med kallvatten sen promeneras de torra,gärna med fleecetäcke på.

Så gör vi också, och en vattenkokare är i det närmaste nödvändig när man vant sig vid tillgången på varmvatten.

Tänkte precis ställa samma fråga...
Köpte en vattenkokare och tog ut till stallet, men en hink räcker ju inte så länge..attans vad man får koka!
VIll INTE spola med kallt vatten, damen skulle bli hysterisk, och det kan ju inte vara bra för musklerna.

Har också kört detta med att ställa ut hinkar i solen en stund - det funkar OK. Var så länge sedan nu, och har haft varmvatten i stallet så länge, så nu när jag flyttat är man så bortskämd att man inte "orkar" greja med hinkar etc...

Hur är det med linimentschampoo? Kommer ihåg att en tjej körde med det, eftersom det inte var så "noga" med att tvätta bort, enligt henne. Det är ju lite svårt att få bort allt när man inte har en slang att spola med.
Blir det rent, och är det inte lika "farligt" om det råkar finnas små spår kvar av schampoot?

Jag drar ut en slang genom badrumsfönstret och tvättar hästen på gräsmattan.
Det tycker jag funkar alldeles utmärkt.

// Anna

Jag tvättar dem på gräsmattan genom att ta in slangen genom badrumsfönstret, koppla på den på duschen och sen ställa in rätt vattentemperatur. Sen är det bara att knata upp med hästen på gräsmattan och tvätta.

Jag har inte rinnande vatten övht från stallet utan tar från huset även till deras dricksvatten. Nu är huset så nära stallet så jag överlever, och tvättningen är mitt minsta problem. Då saknar jag mer att kunna spola ben när det är lerigt (det är för stor procedur att dra fram vatten varje kväll)

Hur är det med linimentschampoo? Kommer ihåg att en tjej körde med det, eftersom det inte var så "noga" med att tvätta bort, enligt henne. Det är ju lite svårt att få bort allt när man inte har en slang att spola med.
Blir det rent, och är det inte lika "farligt" om det råkar finnas små spår kvar av schampoot?

Jag använder linimentschampoo sommartid när jag vill 'tävtta' av dem efter ridning. Eftersom det är en ganska omständig procedur med heltvätt eftersom jag måste dra slang ut genom badrumsfönstret etc, så sommartid när de är svettiga efter ridning så tar jag helt enkelt en hink med svalt vatten, häller i en lagom skvätt linimentschampoo som inte behöver sköljas ur (en del behöver sköljas ur) och en svamp och tvättar av honom. Sen skrapar jag bort överskottsvatten och skum med en svettskrapa och slänger ut.

Gjort så i många år nu, och hästen är en skavkänslig herre och har känslig hud, men det har aldrig varit problem. Dessutom gillar inte flugorna linimentlukten.

Jag använder Emins Linischampoo, köper dunkvis *s*

Tvättar inte på vintern och hon badar max en gång om året, då mitt i sommaren och då har hon inga synpunkter på att det är kallt och det ÄR inte så fruktansvärt kallt, vårt vatten.

Spola ben och sånt behöver man ju inte direkt göra i varmvatten.

Är det "rengörande" också, så att säga, som vanliga schampoon?
Emins linischampoo *lägger på minnet*. Vart köper man det - Granngården?

Tack för alla svaren, fick massor med tips!

Som ngn annan frågade: är linimentschampo rengörande oxå?

Som ngn annan frågade: är linimentschampo rengörande oxå?

Ja det är rengörande med, men inte lika bra som 'riktigt' shampoo. Men när man ridit och de blivit svettiga som sen torkat in, är smutsiga under sadeln och så är det jättebra. Även till hästar som inte är sådär superskitiga men som man vill fräscha upp. Men när de verkligen är SKITIGA så behöver man dels vanligt shampoo men ffa måste man SKÖLJA.

Just att man inte sköljer ur linimentshampooblasket utan bara drar av med svettskrapa gör ju att man får kvar en hel dels muts också.

Men det har rengörande effekt med ja, men kan inte konkurrera med 'riktigt' shampoo men till vardagstvättar duger det fint.

Drar slang från källaren med dubbelkoppling för varm- resp. kallvatten. Tvättar på gårdsplan.
Målet är dock en spolplatta när vi är mer klara med sakerna kring nya stallet.

Det är vår tanke oxå när vi bygger nytt, men just nu är det ett litet halvprovisoriskt stall där det inte får plats helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka